رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

جهان اسلام ظرفیت تبدیل شدن به بلوک قدرتمند سیاسی را دارد

حجت الاسلام عباسی گفت: دانشمندان برجسته، عالمان تاثیرگذار، نیروی انسانی کارآمد، توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی متنوع و گسترده جهان اسلام، می‌تواند یک «بلوک قدرتمند سیاسی» را تشکیل دهد.
کد خبر: ۴۸۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹ - 22October 2021

جهان اسلام ظرفیت تبدیل شدن به بلوک قدرتمند سیاسی را داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حجت الاسلام «علی عباسی» رئیس جامعه المصطفی العالمیه، در دوازدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن قدرانی از برگزار کنندگان سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: این کنفرانس یکی از مهمترین مسائل و مشکلات دنیای امروز یعنی اختلاف مسلمانان و دعوت به وحدت اسلامی را در دستور کار خود دارد.

وی گفت: مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت، اتحاد و همگرایی، نیاز دارند و قطعا پرداختن به این موضوع و سخن گفتن از آن ضروری است و باید علمای امت اسلامی به آن توجه جدی داشته باشند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: منظور از جهان اسلام که ما از مشکلات آن سخن می‌گوییم و برای آن خواستار وحدت هستیم؛ سرزمین‌هایی است که اکثریت مردم آن‌ها دارای اعتقاد اسلامی هستند؛ البته مسلمانان در سراسر جهان، در پهنه عالم، در تمام کشور‌ها حضور دارند؛ اما یک منظومه جغرافیایی بزرگی هم در عالم هست که اکثریت مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و این مجموعه هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ انسانی از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند در دنیای امروز بسیار تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه اظهار داشت:متاسفانه اسلام، آنگونه که انتظار می‌رود تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی لازم را در دنیای امروز نداشته است؛ علی‌رغم اینکه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در این منطقه‌ای که مسلمانان اکثریت آن را تشکیل می‌دهند وجود دارد؛ این کشور‌ها بیشتر در آسیا و آفریقا و همچنین در برخی از نقاط اروپا توزیع شده‌اند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با برشمردن ظرفیت‌های موجود در جهان اسلام، تصریح کرد:سرزمین‌های بسیار مهم با موقعیت‌های راهبردی و شاهراه‌های اقتصادی در کشور‌های اسلامی وجود دارد؛ علاوه بر این شاهراه‌های آبی، مناطق استراتژیک و منابع طبیعی بسیار فراوان در مناطق اسلامی وجود دارد؛ لذا باید از تمامی ظرفیت‌های جهان اسلام، به خصوص منابع انسانی موجود بهره برد.

وی تأکید کرد:دانشمندان برجسته، عالمان تاثیرگذار، نیروی انسانی کارآمد، توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی متنوع و گسترده کشور‌های اسلامی؛ می‌تواند یک «بلوک قدرتمند سیاسی» را تشکیل دهد.

حجت الاسلام عباسی گفت: متأسفانه به دلیل اختلافات موجود، جهان اسلام نتوانسته و در حال حاضر نمی‌تواند تاثیرگذاری مورد انتظار را در معادلات عالم داشته باشد؛ باید توجه داشت، بیش از پنجاه کشوراسلامی مخصوصا در یک قرن اخیر و به ویژه بعد از جنگ اول و دوم بین‌الملل شکل گرفته‌اند؛ اما در عین حال به خاطر برنامه ریزی‌های دشمن و شاید غفلت‌هایی که از جانب خود کشور‌های اسلامی بروز کرده است، شاهد تنش‌ها و اختلافاتی در میان این کشور‌ها هستیم که حتی گاهی این تنش‌ها به منازعات و جنگ‌های خونین هم منجر شده است.

وی ادامه داد:در سال‌های اخیر شاهد بودیم که جنگ‌های خونباری در سطح دنیای اسلام اتفاق افتاد؛ جنگی که صدام بر علیه ایران اسلامی شروع کرد، با تحریک و حمایت دیگران بود و به هر حال یک جنگ خسارت باری را به دنیای اسلام تحمیل کرد و خسارات فراوانی را هم بر ملت ایران و هم بر ملت عراق و هم به منطقه وارد کرد؛ نمونه دیگر از این منازعات که به جنگ و درگیری خونین منجر شد، اشغال کویت توسط صدام بود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به جنگ موجود در یمن نیز، گفت: امروز هم شاهد هستیم از این نمونه جنگ‌ها، دخالتی که دولت سعودی در کشور یمن و بر علیه مردم مظلوم یمن انجام داده و می‌دهد و هر روز شاهد قتل عام ده‌ها انسان بی‌گناه هستیم، از این نمونه است؛ این‌ها منازعات تلخی است که ما در دنیای اسلام شاهدش هستیم؛ دشمنان دنیای اسلام هم بیشترین بهره را از این اختلاف از این واگرایی‌ها و این تنش‌ها برده و می‌برند.

وی در خصوص جنایات رژیم جعلی اسرائیل نیز تصریح کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی که با حمایت قدرت‌های استکباری در منطقه استقرار پیدا کرده، بیشترین استفاده را از همین اختلافات میان کشور‌های اسلامی و مسلمانان می‌برد؛ خودش را تقویت کرده و به دنبال ایجاد استقرارمشروعیت برای خود است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: برخی تفاوت‌ها، تنوع‌ها، اختلافات به صورت طبیعی در میان این منظومه بزرگ دنیای اسلام وجود دارد که این تفاوت‌ها طبیعی است، همانند تفاوت‌های نژادی، تفاوت‌های زبانی، تفاوت‌های قومیتی و حتی تفاوت‌های مذهبی را در دنیای اسلام داریم، اما باید توجه داشت مذاهب اسلامی می‌توانند با وجود تفاوت‌ها در کنار هم برادرانه زندگی کنند.

وی تصریح کرد: اگر ما غفلت کنیم و دشمن از این تفاوت‌ها سوء استفاده کند، می‌تواند با تعصبات مذهبی، با تعصبات قومی و تعصبات نژادی و تعصبات زبانی، دنیای اسلام را درگیر اختلافات کند، برای مثال می‌بینیم الان در مصر، در سودان، در جا‌های دیگر، بحث اختلاف بر سر آب‌ها، رود‌ها و نوع استفاده از این منابع موجب تنش در جهان اسلام شده است.

حجت الاسلام عباسی تأکید کرد: نظام‌هایی که وابسته به استکبار جهانی هستند؛ می‌توانند منشا تنش، اختلاف و حتی منشا منازعه و درگیری در جهان اسلام شوند.

وی تصریح کرد: جریان‌های تکفیری که مخصوصا در این سال‌های اخیر در منطقه ما رشد کردند، چه خسارت‌هایی که ایجاد کردند و چقدر ضربه به جهان اسلام زدند؛ در حالی که این اختلافات و تنوع‌ها می‌تواند ایجاد ظرفیت کند؛ ما دین و فرهنگ و نیاز‌های مشترک داریم، همسایگان و هم‌کیشان هم هستیم و باید به سمت همگرایی و تشکیل اتحادیه‌ها و پیمان‌ها و همکاری‌ها حرکت کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: راه حل غلبه بر تنش‌ها و درگیری‌ها درک درست از تنوع‌ها و حرکت کردن به سمت همکاری‌ها و توسعه همکاری‌ها است؛ همکاری‌های فرهنگی، علمی، رسانه‌ای، همکاری‌های سیاسی و... می‌تواند، عامل مهمی برای ایجاد وحدت شود.

وی تصریح کرد: کنفرانس وحدت اسلامی تلاش کند که اتحاد و همگرایی را به مطالبه امت اسلامی و مطالبه جهان اسلام تبدیل کند؛ امروز ما بیش از هر زمان دیگری به این اتحاد و وحدت نیاز داریم.

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: قدر دان جمهوری اسلامی ایران هستیم که سال‌هاست پرچم‌دار اتحاد امت اسلامی است و علیرغم همه فشار‌هایی که طی این سال‌ها وجود داشته، برای توسعه وحدت و اتحاد میان امت اسلامی و زنده نگه داشتن مقاومت اسلامی تلاش جدی داشته است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار