دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پهپاد‌هایی برای پرتاب «مرصاد» و «رعد»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از هواپیما‌های بدون سرنشینی برخوردار است که علاوه بر استفاده در فعالیت‌های شناسایی و رهگیری، قابلیت حمل و پرتاب بمب را نیز دارند.
کد خبر: ۴۸۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳ - 25October 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ امروز اهمیت برخورداری از دانش ساخت و استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین، بیش از گذشته بر همگان آشکار شده است؛ زیرا کشور‌های مختلف به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های بسیار زیاد ساخت جنگنده و استفاده از فناوری کنترل از راه دور به جای استفاده از جنگنده‌های با سرنشین هستند؛ از این روی، می‌بینیم که شرکت‌های بزرگ ساخت تسلیحات، در حال سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای ساخت و فروش هواپیما‌های بدون سرنشین هستند.

با توجه به این موضوع گفته می‌شود که اولین نمونه استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین به دوران جنگ آمریکا در ویتنام بازمی‌گردد؛ به عبارت دیگر، شروع برنامه‌ریزی برای استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین به سال ۱۹۶۴ زمان درگیری بین واحد‌های نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی ویتنام شمالی در خلیج تونکین، بازمی‌گردد که طی آن، پهپاد‌های آمریکایی مدل رایان ۱۴۷، رایان AQM-۹۱ فایرفلای و لاکهید دی-۲۱ به جنگ اعزام شد.

اما در ایران سابقه استفاده از پهپاد به دوران دفاع مقدس بازمی‌گردد؛ دورانی که صرف نظر از خساراتی که برای مردم و کشورمان در پی داشت، درس‌ها و دستاورد‌های بزرگی نیز از جمله دستیابی صنعت دفاعی کشورمان به دانش ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین را برای صنعت دفاعی ایران به ارمغان آورده است.

بر این اساس، اولین نمونه از ساخت و بکارگیری هواپیما‌های بدون سرنشین در کشورمان در سال ۱۳۶۳ با عنوان «تلاش» توسط سپاه صورت می‌گیرد؛ در این سال سه فروند پهپاد «تلاش ۱» با بدنه «فوم» ساخته می‌شود؛ بنابراین از آن زمان تاکنون سیر و روند ساخت پهپاد در کشورمان سرعت بسیاری گرفته به نحوی که این پرنده‌های بدون سرنشین اکنون قادر به حمل و پرتاب بمب در کنار فعالیت‌های شناسایی و رهگیری هستند که در ادامه، پنج مدل از این پرنده‌ها که قابلیت حمل و پرتاب بمب را دارند، معرفی شده است.

پهپاد‌هایی برای پرتاب «مرصاد» و «رعد»

شاهد ۱۲۹
این مدل از هواپیما‌های بدون سرنشین کشورمان می‌تواند چهار بمب از سری مرصاد ۳۴۱، ۳۴۵، ۳۴۳ حمل کند.

مرصاد ۳۴۵TV و ۳۴۳AA
دارای جستجوگر تلویزیونی، قابلیت هدفگیری در روز و امکان ارسال زنده تصویر و F&F

مرصاد ۳۴۵L
دارای جستجوگر لیزری با قابلیت هدفگیری در روز و شب

مرصاد ۳۴۵IR و ۳۴۵BA
دارای جستجوگر حرارتی با قابلیت هدفگیری در شب و F&F

سری بمب‌های هوشمند مرصاد ۳۴۵ و ۳۴۳ از وزنی معادل ۲۵ کیلوگرم برای مورد اصابت قراردادن اهداف ثابت و متحرک برخوردارند و با دقت اصابت یک متر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مرصاد ۳۴۱
این سری از بمب‌های هوشمند نیز ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و برای مورد اصابت قرار دادن اهداف ثابت و متحرک با جستجوگر GPS و دقت اصابت یک متر، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علاوه بر این، قابلیت هدف‌گیری در روز و شب را نیز دارد.

شاهد ۱۹۱، ۱۸۱ و ۱۳۳
این سه مدل از پهپاد‌ها نیز می‌توانند هرکدام دو بمب مرصاد ۳۴۲ حمل کنند.

مرصاد ۳۴۲ دارای وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم است که از آن برای مورد اصابت قرار دادن اهداف ثابت و متحرک با استفاده از جستجوگر GPS و دقت اصابت به هدف زیر ۱۰ متر استفاده می‌شود؛ همچنین دارای قابلیت هدف‌گیری در روز و شب و F&F است.

کرار
یک بمب هدایت‌شونده رعد ۳۰۱ حمل می‌کند که ۲۲۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند فقط اهداف ثابت را با بهره‌گیری از جستجوگر GPS و INS مورد اصابت قرار دهد و علاوه بر این می‌توان از آن برای هدف‌گیری در روز و شب استفاده کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار