یادداشت/ رسول شادمانی

بازسازی مناطق زلزله زده مستلزم همکاری مردم با نهاد‌های دولتی و غیر دولتی است

حضور مسئولین در مناطق آسیب‌دیده ناشی از بلایای طبیعی باعث دلگرمی مردم آسیب دیده و مصیبت کشیده باشد.
کد خبر: ۴۸۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷ - 30October 2021

بازسازی مناطق زلزله زده مستلزم همکاری مردم با نهاد‌های دولتی و غیر دولتی استگروه  اخبار داخلی دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور از مناطق زلزله زده‌ی اندیکا در استان خوزستان بازدید به عمل آورد و از نزدیک پای حرف‌های مردم نشستند. این اقدام رییس جمهور در معیت برخی از اعضای هیات دولت بسیار شایسته بود. اینکه دولتمردان در اعصار مختلف پای درد دل مردم بنشینند، رسم و شیوه‌ی حاکمیت علوی است.

رئیس جمهور در سفر استانی اخیر خود به استان قهرمان خیز و شهید پرور خوزستان و دیدار با مردم زلزله زده‌ی اندیکا از نزدیک توانستند وضعیت زندگی و معیشت مردم را ببینند و درک صحیحی از شرایط موجود داشته باشند. بازدید از شهرستان و دیدار با مردم خسارت دیده همواره باعث ایجاد آرامش و امید می‌شود. از سوی دیگر مسئولین با بازدید از مناطق آسیب دیده میتوانند به شکلی بهتر و واضح برای آینده منطقه‌ی آسیب دیده برنامه ریزی کنند.

در این بین مردم با همکاری با دولت و مسئولین بومی می‌تواند باعث تسریع در امور مربوط به بازسازی مناطق آسیب دیده شود. هرگز نباید در این میان نقش اساسی و تعیین کننده‌ی مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه‌های عمرانی، نادیده انگاشت.

مردم در قالب شرکت‌های خصوصی، انجمن‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و حتی خیریه‌ها و افراد مستقل و عادی جامعه با همکاری نزدیک با مسئولین محلی می‌توانند در تسریع امور مربوط به بازسازی مناطق زلزله زده نقشی پررنگ را ایفا کنند. نقش مردم نه فقط در عرصه‌ی مشارکت‌های سیاسی بلکه در مشارکت‌های اقتصادی و سازندگی بسیار مهم و حیاتی بوده و هست.

مسئولین چه در مقیاس هیات دولت و چه در مقیاس مسئولین محلی (استانی، شهری، فرمانداری) با داشتن برنامه ریزی دقیق، تخصیص بودجه و عملیاتی سازی برنامه‌ها در اسرع وقت میتوانند به فریاد دل مردم رنج دیده برسند. این مهم مستلزم دقت و سرعت توامان است؛ که سرعت بدون دقت باعث حیف و میل شدن اعتبارات شده و دقت بدون سرعت باعث کندی روند کمک رسانی و نتیجتا آسیب پذیرتر شدن مردم مصیبت دیده خواهد شد.

در این بین نقش سازمان‌هایی مانند هلال احمر و امثال آن در یاری رساندن به مناطق مذکور بر کسی پوشیده نیست. سازمان‌های غیر دولتی (بعضا بین المللی) در کنار مسئولین و مردم اضلاع مثلثی را تشکیل خواهند داد که هدفش جز خدمت رسانی نخواهد بود.

قطع به یقین، حضور مسئولین در مسائل این چنینی میتواند باعث دلگرمی مردم آسیب دیده و مصیبت کشیده باشد.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها