سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران در ارتباط با امنیت ملی خود با هیچ‌کسی شوخی ندارد/ مدتهاست بین ایران و آمریکا گفت‌وگویی نبوده است

خطیب‌زاده با تاکید براینکه مدتهاست بین ایران و آمریکا گفت‌وگویی نبوده است، گفت: رژیم غاصب صهیونیستی از توانمندی جمهوری اسلامی ایران آگاه است و به خوبی می‌داند که کشورمان با امنیت ملی خود مصالحه نکرده و شوخی ندارد.
کد خبر: ۴۸۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱ - 01November 2021

نشست خبریبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود ضمن تبریک یوم الله «۱۳ آبان» اظهار داشت: این روز یادآور خاطراتی است که تا ابد در ذهن ملت ایران باقی خواهد ماند و چراغ راه امروز و آینده خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص اینکه مطرح می‌شود که آمریکا درخواستی برای مذاکره در کشور ثالث داشته، عنوان کرد: بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده مدت‌ها است گفتگویی نبوده است. بعد از خروج آمریکا از برجام به‌عنوان عضو کمیسیون مشترک، هیچ تماس یا ملاقات مستقیم و غیر مستقیم با این کشور نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با ایالات متحده مشخص است، گفت: نقض قطعنامه ۲۲۳۱، خروج غیر قانونی از برجام، اعمال تحریم‌های فرامنطقه‌ای و غیر قانونی، تلاش برای ایجاد مانع در روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشور‌ها و فشار و تنبیه متحدان به دلیل ارتباط با ایران، اقداماتی است که آمریکا بر ضد برجام انجام داده و تا این واقعیت‌ها در روی زمین تغییر نکند هیچ مشکلی حل نشده و رابطه‌ای بین تهران و واشنگتن برقرار نخواهد شد.

خطیب‌زاده در خصوص پرواز جنگنده‌های عربستان، مصر، رژیم صهیونسیتی و آمریکا در منطقه هم بیان کرد: ما به دقت این اقدامات تحریک‌آمیز را رصد کردیم که بیشتر شبیه نمایشی بی‌رنگ و بو است و ارزش پرداختن به آن بیش از این وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با تخصیص بودجه ۱،۵ میلیارد دلاری رژیم صهیونسیتی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، عنوان کرد: ما هیچ‌گاه تهدید رژیم صهیونسیتی را برای ثبات منطقه نادیده نگرفته‌ایم، چون ذات این رژیم بحران‌آفرینی و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی است. این رژیم از توانمندی جمهوری اسلامی ایران آگاه است و به خوبی می‌داند که کشورمان با امنیت ملی خود مصالحه نکرده و شوخی ندارد.

وی در ادامه در خصوص اینکه وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ایران اراده‌ای برای بازگشت به برجام ندارد، اظهار کرد: آقای بلینکن فراموش نکند که وضعیتی که امروز در برجام شاهد آن هستیم تحت تأثیر اقدام گردن‌کشانه آمریکا در نقض مقدمات بدیهی بین‌الملل در خروج از این معاهده بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا از نظر حقوقی، غیر قانونی از برجام خارج شد. از منظر سیاسی آمریکا تلاش کرد تا قطعنامه مورد تأیید شورای امنیت را از بین ببرد و از منظر اقتصادی هم تلاش کرده تا دلار را تبدیل به سلاحی بر ضد برجام کند.

خطیب‌زاده افزود: آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده و باید مکرر به آنها گفته شود که چه طرفی از برجام خارج شده است. به رغم خروج آمریکا ما تعهدات خود را ادامه دادیم و این روند تا یک سال ادامه داشت اما وقتی که اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نکرد براساس بندهای برجام اقدامات جبرانی را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه بیان اظهاراتی مبنی بر گزینه‌های روی میز تمام شده، گفت: آمریکا گزینه خود را در افغانستان امتحان کرده و در این خصوص نباید در دام ادبیات تندروها بیفتد و ضمن فاصله گرفتن از میراث شکست خورده ترامپ، منطق جدید و احترام ملت‌ها را در پیش بگیرد و جامعه جهانی اقدامات درست را با آغوش باز می‌پذیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با اظهارات برخی از کشورهای همسایه مبنی بر ادعای مالکیت بر جزایر ایرانی، اظهار کرد: این جزایر ایرانی بودند، هستند و خواهند بود. این کشورها اگر نقشه‌های ۷۰ تا ۸۰ سال گذشته را ببینند، مشاهده می‌کنند که در نقشه نبوده‌اند. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در قبال همسایگانش صبور و مهربان بوده و حسن نیت خود را عملی نشان داده، نشان داده که حتی یک میلی‌متر هم از خاکمان کوتاه نخواهیم آمد و خون‌هایی که در هشت سال بر زمین ریخته شد این را یکبار برای همیشه به تاریخ نشان داده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان و مسائل پیش آمده بین عربستان و لبنان در موضوع یمن عنوان کرد: ریاض می‌داند سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها مدت‌هاست اثر خود را از دست داده است. ما همچنان در کنار مردم یمن و دوستان خود ایستاده‌ایم.

وی افزود: گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه و منطقه‌ای و کاملاً جدی بوده و این‌که به کجا برسیم به جدیت طرف مقابل برای عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای مربوط است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم در خصوص ایران هم عنوان کرد: ایران در چارچوب ان.پی.تی تعهداتش را انجام داده و می‌دهد. از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده ایران رسما اعلام کرده که براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقداماتش را می‌چیند. سطح غنی سازی و میزان آن و اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه‌ صلح آمیز ایران انجام می‌شود. هیچ گاه پذیرفته نمی‌شود آنها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: سفر علی باقری به بروکسل برای این بود تا روشن شود که چرا آمریکا شش دور گفت‌وگوهای رو به جلو را به بن بست کشاند و با رویکرد یکجانبه اجازه نداد آنچه باید در اجرای برجام اجرایی شود، عملیاتی شود و این‌که چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد.

خطیب‌زاده درباره درخواست گروسی برای سفر به تهران و دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای است‌ و سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارند و در سفرهای قبلی مدیران کل آژانس برخی ملاقات‌های از جنس تشریفاتی و تکریمی انجام شده است. در صورتیکه لازم باشد ملاقاتی انجام شود سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کرده و آقای امیرعبداللهیان حتما گروسی را می‌بیند و منعی برای این قضیه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن هم گفت: گروهک ورشکسته منافقین به صورت نمایشی برای آنکه نمایش زنده بودن خودش را داشته باشد در برخی کشورها و نقاط این جلسات را برگزار می‌کند اما هیچ کس نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آن آدم‌هایی که با بدنام کردن خودشان در آن نشست‌ها صحبت می کنند.

وی افزود: تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان و کارفرماهایشان سال‌ها است تمام شده و هرازگاهی از آنها بر علیه مردم ایران سوء استفاده می‌کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه واقعاً شرم‌آور است که برخی از اعضای این گروهک که همچنان باقی مانده‌ و بر ضد مردم خودشان اقدام می‌کنند، اظهار کرد: آنهایی که توبه کرده و برگشتند، آغوش ملت برایشان باز است و من فکر می‌کنم هر عضوی که توبه کند و به آغوش ملت برگردد، زندگی عادی را بسیار زودتر تجربه می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت اقدام دولت کره جنوبی در بازگرداندن پول‌های بلوکه شده کشورمان گفت: پول‌های بلوکه شده ما در کره جنوبی باید برگردد، البته تلاش‌هایی در این باره شده است، اما کافی نیست. هیچ ملتی این را بر نمی‌تابد که دست دولت و کشور دیگری در جیبش باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما با مسئولان بانک مرکزی کشورمان و طرف مقابل کره‌ای در این باره در ارتباط بودیم، اظهار داشت: اراده‌ای در این باره وجود دارد اما این اراده باید محقق شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حقابه هیرمند نیز گفت:‌ این موضوع مربوط به سال۱۳۵۱ است و هیچگاه این با آمدن و رفتن هیئت حاکمه و دولت‌ها تغییر نمی‌کند هر چند در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به تعهدات خود به ویژه براساس بند سه قرارداد پایبند نبودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه نهاد مسئول و اجرایی قرارداد کمیساران عالی آب بوده که وزارت نیرو از سوی ایران مسئولیت پیگیری آن را بر عهده دارد، بیان کرد: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که اینها اجرایی شود و این موضوع پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه در ارتباط با زمینه‌های ارتقاء همکاری‌های ایران و روسیه در شرایط کنونی اظهار کرد: در سفرهای دو طرف و گفت‌وگوی اخیر امیرعبداللهیان با لاوروف مقرر شده تا هر چه زودتر سند جامع راهبردی دو کشور نهایی شود؛ این سند الان نزد ماست و در حال تدوین بخش‌های مختلف آن هستیم و به محض اینکه مجوز مذاکره را دریافت کنیم گفت‌وگوها را با دولت روسیه آغاز خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرزهای بلاروس هم گفت: برخی در دام‌ گروه‌های شیادی افتاده و به صورت غیر قانونی با وعده‌های فریبکارانه و هزینه‌های سرسام آور از طرق مختلف توسط این باندها با وعده از ایران خارج و بالای ۹۰ درصد هیچ وقت به مقصد نمی‌رسند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم مردم ما از مسیرهای قانونی برای سفر اقدام کنند و در دام این گروه‌ها نیفتند چون هیچ وقت سرنوشت افرادی که با آنها همراه می‌شوند روشن نمی‌شود.

خطیب‌زاده با بیان این‌که از زمانی متوجه شدیم برخی هموطنان در مرز گرفتار شده‌اند تلاش کردیم، گفت: برخی به مینسک آورده شدند و برخی به تهران بازگشتند. بسیاری از این اتباع را نمی‌دانیم کجا هستند و موضوع به دلیل صعب‌العبور بودن دارای پیچیدگی‌هایی است.

وی ادامه داد: به دولت بلاروس گفتیم با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار داریم حداکثر همکاری صورت پذیرد و ما هم تا لحظه آخر این موضوع پیگیری می‌کنیم البته این پروسه‌ای نیست که یک روزه تمام شود و امیدواریم توجه و آگاهی در مردم ما بیشتر شود که از این مسیرها برای تردد استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان درباره زمان آغاز مذاکرات وین هم گفت: گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود و علت این که زمان آغاز مذاکرات در بروکسل قطعی و نهایی نشد این بود که ایران می‌خواست با همه طرف‌ها رایزنی کند. تاریخ در این هفته نهایی می‌شود.

انتهای پیام/351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار