سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا حق اظهار نظر درباره برجام را ندارد/ رژیم صهیونیستی دارای موجودیتی خودمخرب است

«خطیب‌زاده» در ارتباط با اظهارات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی دارای موجودیتی خودمخرب است و سیاست‌هایش مبتنی بر ایجاد ناامنی به دلیل نامشروع بودن آنهاست.
کد خبر: ۴۸۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ - 08November 2021

سعید خطیب زادهبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) در ارتباط با اظهارات اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران برای موجودیت این رژیم، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی دارای موجودیتی خودمخرب است و سیاست‌هایش مبتنی بر ایجاد ناامنی به دلیل نامشروع بودن آنهاست. این رژیم متجاوز حدودشان را می‌دانند و پیش‌تر از این پاسخ لازم به آن‌ها داده شده است.

وی در خصوص ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه ایران تمایلی به بازگشت به برجام ندارد، تصریح کرد: هشتم آذر دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ آغاز می‌شود، اما در ارتباط با اظهارات آمریکا، آن‌ها باید بدانند که عضو برجام نیستند و نمی‌توانند اظهارات و درخواست‌هایی برای اعضا داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: خوشحالیم که ثابت شده که آمریکا ناقض برجام بوده و برای بازگشت به این توافق، این کشور باید تحریم‌های غیرقانونی دولت قبلی خود را که در دولت جدید هم ادامه یافته و به آن اضافه کرده را بردارد. مهم، عمل ایالات متحده است، ولی آنچه دیدیم خلاف اظهاراتشان برای بازگشت به برجام است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: مسیر آمریکا برای بازگشت به برجام روشن است و باید به‌ عنوان مقصر، از مسیر رفته بازگردد و تحریم‌های غیرقانونی را بردارد و تضمین کند دولت‌های بعدی این کشور حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهند گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با شرایط بحرانی عراق نیز عنوان کرد: ما موضع خود را پیش از این اعلام کرده‌ایم؛ آنچه برای ما مهم است حفظ آرامش در عراق است و همه باید کمک کنیم شاهد ثبات در این کشور باشیم. برخی بدخواهان نمی‌خواهند انتقال قدرت در این کشور مسالمت‌آمیز باشد، اما ایران تلاش می‌کند تا دوستان ما در مسیر حکمرانی خوب کارهایشان را انجام دهند.

وی در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کمک این کشور به نیرو‌های امنیتی عراق، بیان کرد: همه باید به حاکمیت قانون احترام بگذارند و آمریکا هم باید منبع ناامنی (ارتش آمریکا) را از این کشور خارج کند. مردم عراق خودشان می‌توانند امنیت کشورشان را حفظ کنند.

خطیب‌زاده در سؤالی مبنی بر اینکه آیا رویکرد گام به گام در مذاکرات ۱+۴ منتفی است، گفت: تا همه چیز مورد موافقت قرار نگیرد، توافق انجام نشده است. آنچه در چند دور مذاکرات وین انجام شده در حد چند پیش‌نویس است.

وی درباره مذاکرات بین ایران و عربستان هم توضیح داد: تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده، اما پس از دور چهارم، گفت‌وگوی جدیدی به صورت حضوری صورت نگرفته است. این گفت‌وگوها به‌صورت صریح و شفاف انجام شده و پیشرفت آن منوط به این است که ریاض از اظهارات صرفا رسانه‌ای فراتر رود که در صورت مشاهده جدیت از سوی آن‌ها، قطعاً دور بعدی می‌تواند برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تنش‌های اخیر بین لبنان و برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس و این‌که آیا این بحران بر مذاکرات ایران و عربستان تأثیر دارد یا خیر، گفت: گفت‌وگو‌های ایران و عربستان دوجانبه و مبتنی بر موضوعات مورد علاقه و مد نظر دو کشور است و ایران هیچ وقت درباره دوستان خود با طرف‌های ثالثی صحبت نمی‌کند. منطق محاصره و فشار هیچ وقت به نتیجه نرسیده و درباره لبنان هم به نتیجه نمی‌رسد و بهتر است موضوع در فضای دوجانبه دنبال شود.

خطیب‌زاده در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: در سه دهه گذشته همواره مخالف اشغال آذربایجان بودیم و از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حمایت کردیم و سال گذشته هم پس از آزادسازی بخشی از مناطق اشغالی به ملت و دولت آذربایجان تبریک گفتیم.

وی ادامه داد: اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط است و گفت‌وگو‌های منظمی بین وزرای خارجه و مقامات دیگر در جریان است و امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط و عدم تکرار سوءتفاهمات در حوزه رسانه‌ای باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان بیان کرد: فعلاً در نقطه‌ای نیستیم که درباره مشروعیت هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان صحبت کنیم. دولت فراگیر برای دربرگیری همه اقوام و قومیت‌ها در افغانستان، به عنوان دولت مسئول، موضوعی است که جامعه جهانی منتظر آن است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم مردم افغانستان را تنها بگذاریم و هیئت حاکمه سرپرستی مواضع ایران را می‌داند و از آن‌ها می‌خواهیم به عنوان یک هیئت حاکمه مسئول، عمل کنند.

خطیب‌زاده درباره وضعیت «نازنین زاغری» نیز گفت: موضوع انسانی، در بستر انسانی خود باید پیگیری شود. باعث تاسف است که برخی در انگلیس و کشور‌های دیگر موضوعات انسانی را گروگان برخی موضوعات سیاسی می‌کنند؛ دستگاه قضایی ما با رأفت اسلامی عمل می‌کند و همه طرف‌ها را دعوت می‌کنیم تا اجازه دهند اقدامات در چارچوب خود و براساس تفکیک قوا عمل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات صدراعظم اتریش مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای به دلیل عدم وجود مسائل موشکی و منطقه‌ای توافق کاملی نیست، ولی توافق ناقص بهتر از عدم توافق است، گفت: ما درباره منطقه با کسی صحبت نمی‌کنیم. منطقه ما باید بین کشور‌های منطقه صحبت شود و اگر قرار باشد روزی درباره اتفاقات منطقه صحبت کنیم، کشور‌هایی که جنگ و خشونت و سلاح به این منطقه ارسال کردند متحد کسانی بودند که خون بیگناهان را ریختند و امروز مقصر وضعیت بسیار اسفبار انسانی در یمن هستند باید پاسخگو باشند. آنچه بر آن تمرکز داریم، بی عملی اروپا و همراهی خجالت بار برخی کشور‌ها با تحریم‌های آمریکا و رفع تحریم‌های آمریکاست.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار