یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

یک بام و دو هوای آمریکا در برجام

امروز دانش هسته‌ای ايران بومی شده و بهترين راه برای نظارت بر آن همكاری با ايران در قالب توافق‌نامه برجام است و آمریکا هم به این واقعیت پی برده اما همچنان کارشکنی می‌کند و بر سیاست یک بام و دوهوا در مذاکرات هسته‌ای پافشاری دارد.
کد خبر: ۴۸۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 09November 2021

برجااااااااامگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ اجلاس دو روزه «گروه ۲۰» روز دوشنبه (۱۰ آبان) با میزبانی رم پایتخت ایتالیا برگزار شد.

کشور‌های فرانسه، انگلیس، ترکیه، آمریکا، عربستان، آرژانتین، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، نیجریه، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، کانادا و چین، اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مکمل این گروه هستند.

یکی از موضوعات مهم در این اجلاس مذاکرات آمریکا و سه متحد اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) درخصوص برجام بود.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و سران سه متحد اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) در حاشیه‌ی این اجلاس درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات وین رایزنی و تاکید کردند که احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز ممکن است.

پس از پایان این اجلاس هم در بیانیه مشترک آمریکا و سه متحد اروپایی بایدن، جانسون، ماکرون و مرکل بر این موضوع تاکید کردند که «ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع موجود بر سر راه کار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، امکان بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد.» و همچنین گفتند که بازگشت به برجام ممکن است و می‌تواند «در درازمدت تضمین کند که برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف صلح‌آمیز داشته باشد.»

این تناقض‌گویی‌ها اما از سوی ایران بی پاسخ نماند «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات گفت: «اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در آمریکا وجود داشته باشد، اصلا نیازی به این همه مذاکره وجود ندارد. کافی است از همین فردا یک فرمان اجرایی ازسوی رئیس جمهوری آمریکا صادر شود و آن‌ها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد، برمی‌گردند.»

در طول چند دوره مذاکرات هسته‌ای مسئولان کشورمان همواره تاکید کردند که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و حتی این تسلیحات در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.

ایران به عنوان عضو مسئولیت‌پذیر معاهده عدم اشاعه (NPT) و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در طول مذاکرات همکاری مناسبی در چارچوب پادمان با این نهاد فنی و تخصصی داشته و با پایبندی کامل به تعهدات خود تا حتی یک سال پس از خروج غیر قانونی و غیر مسئولانه ایالات متحده آمریکا، حسن نیت خود را نشان داد.

اما متاسفانه این دولت جدید آمریکاست که برخلاف مواضع اعلامی همچنان سیاست فشار حداکثری که منجر به اعمال تحریم‌های جدید و یا اعمال مجدد تحریم‌هایی که پیش از آن رفع شده بودند، را ادامه می‌دهد.

اروپایی‌ها هم که همواره خود را مدافع برجام معرفی می‌کنند و در دوران ریاست جمهوری ترامپ با وعده‌هایی همچون اینستکس وقت‌کشی هایی را به ضرر برجام انجام دادند. 

قدرت‌های بزرگ اروپا همچون آلمان، انگلیسو فرانسه، سیاست مستقلی از آمریکا را در پرونده هسته ای ایران ایفا نکردند، اگرچه دارای منافع مستقل از آمریکا هستند، اما در زمین آمریکایی ها بازی می کنند و به عنوان تقویت کننده سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران گام برمی‌دارند.

با همه این اوصاف، افزايش توان هسته‌ای ايران به‌‌رغم سياست ترور و تخريب رژيم صهيونيستی عليه تاسيسات هسته‌ای ايران، عامل مهمی برای قدرت یافتن ایران در مذاکرات هسته ای در آینده خواهد بود.

از سویی با توجه به اینکه اخیرا درگيری ميان نيروی دريايی سپاه و آمريكا در دریای عمان و ممانعت از سرقت يک محموله نفتی ايران به نفع تيم مذاكره‌كننده ايرانی است. چون با این اتفاق دوباره برای ابرقدرتها ثابت شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در دریاها دست بالا داشته و توان تغییر موقعیت در منطقه را دارد.

همچنین روابط ايران و كشورهای حاشيه جنوبی خليج‌فارس به‌ويژه عربستان‌ پس ‌از به قدرت رسيدن دولت سيزدهم تا اندازه زيادی بهبود يافته ‌است. 

امروز دانش هسته‌ای ايران بومی شده و بهترين راه برای نظارت بر آن همكاری با ايران در قالب توافق‌نامه برجام است و آمریکا هم به این واقعیت پی برده اما همچنان کارشکنی می‌کند و بر سیاست یک بام و دوهوا پافشاری دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها