رئیس فراکسیون زنان مجلس:

انقلاب اسلامی راه سومی را پیش‌ روی زنان قرار داد

قاسم‌پور گفت: انقلاب اسلامی با خروج از دوگانه تحجر- غربگرایی در نگاه به زن، راه سومی را پیش روی زنان قرار داد و زنان توانستند به دور از کاستی‌های دو اندیشه سنتی و غربگرا، جایگاه خود را در زیست فردی، اجتماعی و سیاسی خویش بازتعریف کنند.
کد خبر: ۴۸۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ - 03November 2021

انقلاب اسلامی راه سومی را پیش‌روی زنان قرار دادبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «فاطمه قاسم‌پور» رئیس فراکسیون زنان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود با تبریک یوم الله ۱۳ آبان، روز ملی استکبار جهانی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با خروج از دوگانه تحجر- غربگرایی در نگاه به زن، راه سومی را پیش روی زنان قرار داد که ویژگی‌های آن از همان روز‌های آغازین انقلاب از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی و در ادامه توسط رهبر معظم انقلاب تبیین و تشریح شد و زنان توانستند به دور از کاستی‌های دو اندیشه سنتی و غربگرا، جایگاه خود را در زیست فردی، اجتماعی و سیاسی خویشتن بازتعریف کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه تاکید بر نقش‌های مادری و همسری در کنار توجه و اثرگذاری سیاسی و اجتماعی زنان، تلاش برای خروج آن‌ها از وضعیت شیءانگارگونه دو نظام مردسالاری و سرمایه‌داری و بازگشت به ارزش‌های اصیل در روابط میان زن و مرد، به رسمیت شناختن شخصیت مستقل برای زنان فارغ از نقش‌های مختلف آن‌ها و توجه به مسوولیت آن‌ها در قبال نظام اسلامی را از مهمترین اتفاقات مربوط به نقش و جایگاه زنان در این مقطع ارزیابی کرد.

قاسم‌پور افزود: با این رویکرد بود که زنان مهم‌ترین کنش گری‌ها و نقش آفرینی‌ها را زمان انقلاب، دفاع مقدس، علم آموزی، ورزش و سایر عرصه‌ها رقم زدند البته در این مسیر نمی‌توان منکر وجود ضعف‌ها، خلاء‌ها و عقب ماندگی‌ها بود. همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تاکید شده است انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از نقطه صفر آغاز شد و هیچ تجربه پیشینی و راه طی شده‌ای در زمینه‌های مختلف طبق آموزه‌های اسلامی در برابر ما وجود نداشت.

وی ادامه داد: حوزه زنان و خانواده نیز از این قاعده مستثنی نبود و بخش‌هایی از این راه سوم همچنان در ابهام قرار دارد. در کنار خلاء نظریه انقلاب اسلامی در موضوع زن و خانواده، ضعف ساختار‌های موجود در موضوع زنان، سیاست زدگی فضای این عرصه و تخاصم گفتمانی شکل گرفته، تهاجم گسترده فرهنگی استکبار جهانی و برنامه ریزی‌های یکجانبه توسعه محور مبتنی بر اندیشه نئولیبرالیسم موجب این خلاء‌ها شده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی که در اوایل دهه ۹۰ با موضوع زن و خانواده برگزار شد، رهبر معظم انقلاب مسأله زن و خانواده را جزو مسائل درجه یک کشور دانستند، اما متاسفانه این عرصه هنوز نتوانسته اهمیت خود را نشان دهد و ساختار‌های موجود را با خود همراه سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنان در دستگاه‌های مختلف اجرایی پیگیری تکالیف دستگاهی، ذیل اسناد بالادستی در حوزه زنان و خانواده به ساختار‌های نحیف، کم‌بنیه و بعضا بی اثر تبدیل شده است، عنوان کرد: مسوولیت‌های مرتبط تحت عنوان مشاور واگذار می‌شود. همچنان فضای سیاست‌گذاری و قانونگذاری با مفهوم پیوست خانواده بیگانه است و همین امر موجب شده وزارت اقتصاد، نفت، نیرو، رفاه و غیره، سیاست‌هایی را طراحی کنند که موجب افزایش فشار خانواده و کج کارکردی‌های فراوان برای این نهاد و ایجاد مسائل عدیده برای زنان شود.

قاسم پور همچنین با اشاره به اینکه بیگانگی با مفهوم پیوست خانواده در مجلس نیز بعضا خود را نشان داده و طرح‌ها و لوایح مختلفی در مواقعی بدون دیدن ملاحظات نهاد خانواده طراحی و تدوین می‌شود، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از تحول و نگاه تحول خواهانه سخن گفتند؛ علاوه بر مسأله‌مند شدن موضوع زن و خانواده که در بالا ذکر شد، ما نیازمند فعال سازی این نگاه تحولی در عرصه زنان و خانواده هستیم. نگاه غالب، نگاهی مبتنی بر آسیب و تهدید بوده و نگاهی است که با اندیشه رهبران انقلاب اسلامی و راه سوم طراحی شده توسط ایشان فاصله‌ای گزاف دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در راستای مسیر سوم انقلاب اسلامی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری در این عرصه ایجاد یا فعال شده که لازم است به آن توجه شود. توسعه آموزش زنان، رشد زنان در مدارج بالای علمی، افزایش کنشگری و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی زنان در خانواده و جامعه، فعالیت‌های پیشروی زنان در تحولات اجتماعی و غیره، بخشی از این تحولات مثبت و ارزنده است که باید قدر دانسته شده و برای آن‌ها مانع تراشی نکنیم و تسهیل کننده حرکت آن‌ها باشیم و نظام اسلامی را از برکت وجود ظرفیت زنان بهره‌مند کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نیازمند تحول حکمرانی در حوزه زنان و خانواده مبتنی بر رویکرد سیاستگذاری مشارکتی با نگاه به ظرفیت جامعه زنان هستیم، عنوان کرد: استان تهران برخلاف برداشتی که می‌شود و برخورداری و توسعه یافتگی را در اذهان متبادر می‌کند، متاسفانه از کم برخورداری روبرو است.

قاسمپور با اشاره به ترافیک و حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و صوتی، نبود طرح جامع و کامل آب‌های سطحی و فاضلاب شهری که با نقطه مطلوب فاصله دارد، ادامه داد: مهاجرت و حاشیه نشینی، حجم بالای جوانان تحصیلکرده جویای کار، هزینه‌های سرسام آور مسکن و اجاره نشینی و نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی، موضوعاتی مبتلابه است و چاره‌ای نیست جز اینکه مسوولان جهادی شهری بیش از پیش پای کار آمده و خدمت گذاری بیشتری کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از بانوان سرزمین خود، زنانی که با ذوق و سلیقه بانوی ایرانی، سفره کوچک خانواده را با محبت مدیریت کرده و اگر قوت خانواده اندک است، آن را بهانه‌ای برای چالش و تشتت در کانون خانواده و شرمندگی همسران خود قرار نمی‌دهند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها