دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پیام‌های امنیتی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش

نیروهای مسلح ایران با حضور مقتدرانه در خلیج فارس و دریای عمان به نحو مطلوبی نشان داده‌اند که برای برقراری امنیت منطقه، نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای نیست.
کد خبر: ۴۸۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰ - 11November 2021

پیام‌های امنیتی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتشگروه فاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق با تهدیدات پیش رو و در جهت تقویت بنیه دفاعی کشور همواره در طول سال رزمایش‌های متعدد تخصصی، مشترک و عمومی را برگزار می‌کنند که در این بین برخی رزمایش‌ها به جهت حضور گسترده نیروهای شرکت‌کننده، حساسیت منطقه اجرای رزمایش و گستره وسیع عملیاتی از بازتاب بین‌المللی و نمایش قدرت بیشتری برخوردارند.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش از این حیث که در بر گیرنده نیروهای چهارگانه ارتش به انضمام قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) بود، بی تردید یکی از رزمایش‌های بزرگ نیروهای مسلح در سال جاری محسوب شود که دارای پیام‌های مهم امنیتی و دفاعی برای کشورهای منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

تأکید ارتش بر دکترین دفاعی کشور در برابر تهدیدات احتمالی
در شرایطی که امروز ارتش قدرت‌های فرامنطقه‌ای با افزایش توان تسلیحاتی و قدرت رزمی خود در عرصه‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی به دنبال اهداف توسعه‌طلبانه و سیاست‌های تمامیت‌خواهانه و برتری‌جویی نسبت به سایر ملت‌ها هستند، ارتش جمهوری اسلامی ایران فارغ از برخورداری از نیروهای زمینی، هوایی، پدافند هوایی و دریایی قدرتمند همچنان بر مبنای اعتقاد، ایمان و باور‌های دینی مهم‌ترین هدف از ارتقای توان رزمی را در دفاع از حریم هوایی و حد و ثغور و تمامیت ارضی کشور تعریف می‌کند.

فرمانده کل ارتش در جریان رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ در پاسخ به این پرسش که آیا ارتقای توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای همسایگان محسوب می‌شود؟ گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست و سابقه ما نشان داده است که اهل تجاوز و تهاجم نیستیم. تلاش‌های ما و رزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم همه برای دفاع از آرمان‌ها و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورمان است، اما اشتباه نشود؛ دشمنان ما بدانند که اگر منافع ما را تهدید کنند، پاسخ ما محدود به مرز‌ها نخواهد بود؛ اگر منافع ما را تهدید کنند در هر کجا که لازم باشد، منافع‌شان را تهدید می‌کنیم؛ اما برای کشور‌های منطقه و برادرانمان امنیت را به ارمغان می‌آوریم و برای امنیت و حفظ منافع ملت ایران همواره آماده دفاع هستیم.

توان نیروهای مسلح پشتوانه دستگاه دیپلماسی
همانطور که می‌دانیم دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز در حساس‌ترین شرایط تاریخی قرار دارد به طوری که طرف مقابل همچنان بر روند فشار تحریم‌ها تأکید داشته و به دنبال پیشبرد اهداف با سیاست فشار حداکثری است؛ در چنین شرایطی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در روند مذاکرات بهره‌مندی کشور از قوای مسلح همتراز یا فراتر از تهدیدات پیش رو است که برگزای رزمایش‌های متعدد ارتش و سپاه در سال‌های اخیر مؤید آمادگی نیروهای مسلح برای مقابله با هر نوع تهدید در عرصه‌های مختلف است.

از آنجایی که پایان دیپلماسی نافرجام، می‌تواند سرآغاز منازعات نظامی باشد، لذا دستگاه دیپلماسی کشور امروز از پشتوانه مستحکم نیروهای مسلح برخوردار بوده و می‌تواند با اتکا بر توان دفاعی کشور در عرضه مذاکرات با قدرت بیشتری ظاهر شوند.

فرمانده کل ارتش درباره تأثیر برگزاری رزمایش‌هایی نظیر رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش و ارتقای توان رزمی و دفاعی نیرو‌های مسلح در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک، عنوان می‌کند: مسئولان دیپلماسی ما فرزندان و تربیت‌یافتگان دفاع مقدس هستند و می‌دانند که نیرو‌های مسلح با اقتدار ایستاده‌اند و حامی و پشتیبان آن‌ها در میدان‌های دیپلماسی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران هستند.

وادار ساختن نیروهای فرامنطقه‌ای به دور شدن از منطقه
انتخاب منطقه رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ منطقه‌ای به وسعت بیش از یک میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه)، می‌تواند برای دشمنان فرامنطقه‌ای حاضر در آبراه‌های بین‌المللی جنوب کشور دارای پیام روشنی باشد؛ این منطقه که همواره شاهد برخوردها، ایجاد تنش و ناامنی از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای بوده است، امروز با ایجاد صحنه واقعی نبرد احتمالی از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران منادی اقتدار و امنیت پایدار نیرو‌های مسلح ایران در دریا، هوا و ساحل است.

نیروی دریایی قدرتمند سپاه در کنار نیروی دریایی راهبردی ارتش با حضور مقتدرانه در خلیج فارس و دریای عمان به نحو مطلوبی نشان داده‌اند که برای برقراری امنیت منطقه، نیازی به حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای نیست و حضور این کشور‌ها بیش از آنکه بخواهد بسترساز ارتقای امنیت باشد، زمینه‌ساز ماجراجویی، ناامنی و بی ثباتی در منطقه است.

استفاده از طیف گسترده‌ای از موشک‌های کروز دریایی در برد‌های مختلف و افزایش توان پدافند ساحلی تا شعاع ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش نیز به وضوح بیانگر افزایش عمق دفاعی نیرو‌های مسلح در برابر تهدیدات دریایی است و به دشمن این پیام را می‌رساند که جهت مصون ماندن، باید فاصله امنیتی خود را از آب‌های سرزمینی ایران اسلامی افزایش دهد.

سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در این راستا می گوید: پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشور‌های منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشور‌های فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ‌طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.

امنیت ایران عاریه‌ای نیست
همچنین برگزاری رزمایش‌های متعدد با بهره‌گیری از تجهیزات کاملاً بومی در حوزه رزم زمینی، رزم هوایی و رزم دریایی می‌تواند حاوی پیام‌های دیگری برای دنیای استکبار باشد؛ از جمله اینکه امنیت ایران اسلامی مبتنی بر توان و تجهیزات داخلی شکل گرفته است و امکان دارد دشمن در جریان یک نبرد تمام‌عیار با شعاع گسترده‌تری از توان عملیاتی محاسبه نشده از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شود و صدمات جبران‌ناپذیری را دریافت کند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها