کارشناس آموزش و پرورش:

توسعه پیوند‌های اجتماعی با آموزش حضوری ممکن است

علی‌اکبری گفت: تعامل حضوری شامل ارزش افزوده توانایی به دست آوردن بینش و توسعه پیوند‌های اجتماعی است. با حفظ روش آموزش حضوری، دانش آموزان می‌توانند علاوه بر دانش‌آموزشی، از مهارت‌های اجتماعی و تعامل بیشتر بهره ببرند.
کد خبر: ۴۸۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ - 11November 2021

توسعه پیوند‌های اجتماعی با آموزش حضوری ممکن است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «زهرا علی اکبری» کارشناس آموزش و پرورش و استاد دانشگاه در گفت‌وگویی اظهار داشت: آموزش و پرورش در راستای سیاست‌ها و اهدافی که برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ در نظر گرفته و با توجه به واکسیناسیون حداکثری در جامعه، از ۱۵ آبان تصمیم به آغاز آموزش حضوری و بازگشت دانش آموزان به مدارس کرده است.

وی گفت: این بازگشایی هر چند در ابعاد تعلیم و تربیتی برای دانش آموزان مفید و اثرگذار است، اما با نگرانی‌هایی برای اولیای دانش آموزان و چه بسا معلمان همراه بوده است. بازگشایی به نحوی اجرا می‌شود که دانش آموزان ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری را دریافت کنند، به این شکل که روز‌های محدودی را در کلاس درس با رعایت پرو تکل‌های بهداشتی خواهند بود و باقیمانده ساعات آموزشی در هفته را در آموزش مجازی خواهند داشت.

 کارشناس آموزش و پرورش گفت:چنین فرایندی هر چند به نفع دانش آموزان است، اما بدون تردید برای معلمان دردسر ساز خواهد بود چرا که باید زمان بیشتری از ابلاغ کاری خود برای تدریس به دانش آموزان به کار گیرند و از طرفی هماهنگی‌های لازم را بین آموزش حضوری و مجازی برقرار کنند به نحوی که هیچ دانش اموزی از فرایند یاددهی – یادگیری باز نماند.

جامعه پذیری با آموزش چهره به چهره حاصل می‌شود

وی گفت: با وجود همه سختی‌ها و شرایط شیوع کرونا نباید فراموش کرد که آموزش چهره به چهره و حضوری برای استفاده از جامعه پذیری طبیعی انسان طراحی شده است. عمق و کیفیت یادگیری در آموزش حضوری بی نظیر است. ارتباط دانش آموز و معلم غنی‌تر و امکان گفت وگوی «در لحظه» بین دانش آموزان را فراهم می‌کند، به دور از تفسیر نادرستی که ممکن است به صورت آنلاین اتفاق بیفتد.

علی‌اکبری گفت: یادگیری و کار گروهی با همسالان در مدرسه، که توسط یک معلم در‌یک محیط آموزشی حضوری پشتیبانی می‌شود، بازخورد فوری (چه کلامی و چه غیرکلامی) می‌دهد که منجر به تجربه یادگیری غنی تری می‌شود.

وی گفت: یکی از عناصر کلیدی فرآیند یادگیری حضوری، رابطه پویای مشترک بین دانش آموز و دانش آموزان و دانش آموز و معلم است. یادگیری چهره به چهره این روابط را تقویت می‌کند. چنین پویایی ممکن است به حداقل برسد یا از بین برود زمانی که در آموزش از راه دور یا فرمت مجازی انجام می‌شود. غنای اطلاعات و تجربیات به یاد ماندنی از طریق رفتار و زبان بدن، از جمله کردار، حرکات، لحن، زبان و حجم صدای فرد استنتاج می‌شود.

آموزش مجازی مانع تعامل کامل است  

وی ادامه داد: ارتباط چهره به چهره اجازه می‌دهد تا کل تجربه نه تنها شنیده شود بلکه دیده و احساس شود. آموزش مجازی ممکن است بر کیفیت آموزش داده شده تأثیر منفی بگذارد، زیرا موانعی برای دستیابی به میزان کامل تعامل معلم و دانش آموز وجود دارد و بنابراین دستیابی به برخی از اهداف یادگیری را غیرممکن می‌کند. تردیدی نیست که آموزش مجازی ارزشمند است، اما وقتی صحبت از آموزش به میان می‌آید، آموزش حضوری بسیار حیاتی‌تر برای دانش آموزان است. با دیدن فعالانه یک معلم که شور و اشتیاق خود را در مورد یک موضوع آموزشی و یا پرورشی منتقل می‌کند، همان اشتیاق، علاقه بهتر به دلیل عدم حواس پرتی و افزایش احتمال ماندگاری را در دانش آموزان ایجاد می‌کند. این جلسات آموزشی نه تنها درک و یادآوری بهتر درس‌ها و محتوای آن را تضمین می‌کند، بلکه عنصر چهره به چهره فرصتی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند تا با یکدیگر ارتباط و تعامل برقرار کنندو دوستی‌های خود را افزایش دهند.

وی در پایان گفت: تعامل حضوری شامل ارزش افزوده توانایی به دست آوردن بینش و توسعه پیوند‌های اجتماعی است. با حفظ روش آموزش حضوری، دانش آموزان می‌توانند علاوه بر دانش آموزشی، از مهارت‌های اجتماعی و تعامل بیشتر بهره ببرند.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار