رئیس کتابخانه مجلس:

کتابخانه مجلس پاتوق اندیشمندان شد/ سیاست‌مداران کتاب نمی‌خوانند

حجت‌الاسلام قاسمیان با اشاره به‌اینکه سیاست‌مداران کتاب نمی‌خوانند و بخاطر همین هر حرفی می‌زنند، گفت: در دوره‌ی جدید، کتابخانه مجلس پاتوق اندیشمندان شد.
کد خبر: ۴۸۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ - 16November 2021

کتابخانه مجلس پاتوق اندیشمندان شد/ سیاست‌مداران کتاب نمی‌خوانندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از سامانه جدید کتابخانه مجازی «باغ میراث بهارستان»، «تور مجازی موزه» و آثار جدید کتابخانه مجلس امروز با حضور غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در محل کتابخانه مجلس برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در این مراسم از همه حاضران و مولفین کتب تشکر کرد و اظهار داشت: ما وقتی وارد کتابخانه مجلس شدیم، با یک مثلثی ارتباط داشتیم که جلوی راهمان بود. اسناد بالادستی، فرمایشات رییس جدید مجلس و ابلاغیه حکم ما که باید کتابخلنه محور اندیشمندان باشد سرلوحه کارمان قرار گرفت.

وی از گذشتگان و مسوولین کتابخانه مجلس تشکر کرد و افزود: این‌گونه نبوده است که بگوییم مسوولین قبلی در کتابخانه مجلس کار نکرده باشند، ولی ما کار‌هایی جدیدی در حوزه کتاب و سند انجام دادیم چراکه داشته‌هایمان را نمی‌شناختم. به‌خصوص در حوزه سند کتابخانه آشفتگی‌هایی داشتیم و حتی درب خیلی از کارتن‌های سند باز نشده بود.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با بیان‌اینکه تا دوره پیشین تنها پنج درصد اسناد و کتب دیجیتال‌سازی شده بود، گفت: امروزه هرچیزی که عمومی‌سازی نشود بلااستفاده است لذا اسناد مرتب دیجیتال‌سازی شد و نهضتی صورت گرفت و تا سال بعد همه اسناد قبل و بعد از انقلاب را دیجیتالی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: در حوزه‌ی مرمت تمام کتب و اسنادی که قرار بود طی ۳۰ سال مرمت شود، طی چهار سال آینده مرمت خواهند شد. اسناد وجین شدند و مرمت‌سازی و دیجیتال صورت گرفت.

وی با تاکید براینکه تحول در حوزه موزه صورت گرفت چراکه از تاریخ مشروطه تا به امروز شی‌های موزه‌ای زیادی وجود داشت که افراد این گنج‌ها را نمی‌دیدند، افزود: تمام اتفاقات موزه دیجیتالی شد و موزه اگر از موز‌ه‌ی لور فرانسه قوی‌تر نباشد، ضعیف‌تر نیست.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس خاطرنشان کرد: موزه چند زبانی خواهی شد و تاریخ گویا و تحلیلی خوبی از تاریخ مشروطه خواهد داشت. در بحث پژوهش نیز مطالعات پارلمانی خوبی صورت گرفت. امروز می‌دانیم در کتابخانه مجلس چه داریم و چکار خواهیم کرد، کار بعدی این کتابخانه فهرست‌نویسی است.

حجت‌الاسلام قاسمیان با اشاره به‌اینکه سیاست‌مداران کتاب نمی‌خوانند و بخاطر همین هر حرفی می‌زنند، گفت: در دوره‌ی جدید، کتابخانه مجلس پاتوق اندیشمندان شد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار