در مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد؛

تصویب پیش نویس قطعنامه حاکمیت دائمی فلسطین

کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا پیش نویش قطعنامه «حاکمیت دائمی فلسطین بر اراضی اشغالی و حاکمیت ساکنان عرب بر منابع طبیعی جولان اشغالی سوریه» را تصویب کرد.
کد خبر: ۴۸۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ - 19November 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کمیته امور اقتصادی و مالی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تحت عنوان «به رسمیت شناختن حاکمیت دائمی ملت فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطین از جمله بخش شرقی قدس و حاکمیت دائمی ساکنان عرب بر منابع طبیعی بخش اشغالی جولان سوریه» تصویب کرد.

۱۵۷ کشور عضو سازمان ملل به این قطعنامه رأی مثبت دادند و رژیم صهیونیستی، آمریکا، کانادا، نایرو، میکرونزیا، جزایر مارشال و پالائو با آن مخالفت و ۱۴ کشور نیز از شرکت در رأی‌گیری خودداری کردند.

این قطعنامه در چارچوب سلسله قطعنامه‌های سازمان ملل در حمایت از ملت فلسطین قرار دارد که به صورت سالیانه ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها را مورد بررسی و پوشش قرار می‌دهد.

اهمیت این قطعنامه از آنجا ناشی می‌شود که در آن بر حقانیت ملت فلسطین در اداره امور منابع طبیعی خود تأکید شده است؛ موضوعی که با قوانین بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو همخوانی دارد. این قطعنامه همچنین حق مطالبه غرامت را برای فلسطینی‌ها در ازای بهره برداری رژیم صهیونیستی از منابع طبیعی آنها و اتلاف و به خطر انداختن این منابع به علت تدابیر غیر قانونی این رژیم به رسمیت شناخته است.

در قطعنامه سازمان ملل تأکید شده است اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر احداث دیوار حائل و شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری از جمله در قدس اشغالی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و ملت فلسطین را از منابع طبیعی خود محروم می‌کند.

در این قطعنامه همچنین از رژیم اشغالگر صهیونیستی خواسته شده است به رأی قانونی صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی کیفری در ارتباط با غیرقانونی بودن دیوار حائل نژادپرستانه پایبند باشد.

در همین ارتباط، ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصویب این قطعنامه در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها