سردار ابراهیمی:

والفجر 8 سخت‌ترین عملیات آبی ـ خاکی دفاع مقدس بود/ بیشتر فرماندهان فارس در کربلای 4 و 5 به شهادت رسیدند

سردار ابراهیمی گفت: عملیات والفجر 8 سخت‌ترین عملیات آبی ـ خاکی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۴۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ - 30June 2015

والفجر 8 سخت‌ترین عملیات آبی ـ خاکی دفاع مقدس بود/ بیشتر فرماندهان فارس در کربلای 4 و 5 به شهادت رسیدند

به گزارش دفاع پرس از شیراز، سردار ابراهیمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس فارس شب شعر «دریادلان» ویژه 175 غواص شهید که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت شهدای غواص و تشریح عملات های کربلای 4 و 5 اظهار داشت: عملیات کربلای 4 با حضور تقریباً 60 گردان از لشکریان سپاه اسلام انجام شد و لشکر 19 فجر توانست به تمام اهداف از پیش تعیین شده خود برسد. به طوری که ابتدا این لشکر حرکت کرده و سپس تیپ خرمآباد عبور کرد اما تیپ جناح راست از جمله 175 غواص شهید که جلوتر رفته بودند، اسیر شدند و دستان آنها را بسته و به شهادت رساندند.

وی تصریح کرد: لشکر 19 فجر در این عملیات تلاش احتیاط، تیپ 33 المهدی تلاش اصلی و تیپ امام حسن(ع) نیز به عنوان احتیاط وارد صحنه نبرد با دشمن شد.

سردار خداداد ابراهیمی ادامه داد: بعد از 2 ساعت وارد منطقه 5 ضلعی شدیم و غواصان ما با موفقیت توانستند به خاکریزی که از پیش تعیین شده بود، برسند به طوری که لشکر 19 فجر توانست در شرایط آبگرفتگی 17 ردیف موانع را توسط غواصان خود شناسایی کند به طوری که زمانی گزارش این شناسایی را به محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران اطلاع دادیم، در ابتدای امر باور نمیکرد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس با بیان این که بسیاری از فرماندهان بزرگ استان فارس نظیر شهید اسلامینسب و کداخدا در این عملیات شهید شدند به طوری که جنازه آنها به مدت 15 روز در منطقه 5 ضلعی باقی ماند خاطرنشان کرد: ما در عملیات کربلای 5 موفق شدیم جنازههای آنان را به عقب بازگردانیم اما یک تعداد شهدای غواص از جمله 175 شهید اخیر در منطقههای مأموریتی کربلای 5 را ندیدیم که آنها را عقب بازگردانیم.

وی تاکید کرد: عملیات کربلای 4 و 5 سرنوشت جنگ را تغییر میدادند یعنی هر نیرو و تلاشی که داشتیم باید در این عملیاتها به کار میگرفتیم.

سردار ابراهیمی با تاکید بر اینکه اگر کربلای 4 نبود، کربلای 5 هم به وجود نمیآمد، گفت: عملیات کربلای 4 که تمام شد صدامیان سربازان خود را به مرخصی فرستادند و لشکریان ما نیز خسته بودند به همین دلیل رژیم بعث هیچگاه گمان نمیکرد که بعد از 15 روز ما عملیات کربلای 5 را انجام دهیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس با بیان این که در عملیات کربلای 4 و 5 بیشترین فرماندهان استان فارس را از دست دادیم افزود: سرنوشت جنگ در این عملیاتها مشخص میشد لذا آنها میدانستند که اگر در این عملیاتها شهید نشوند، ممکن است دیگر شهادتی در کار نباشد.

وی با بیان این که در عملیات کربلای 4 از تجربیات عملیات والفجر 8 استفاده کردیم، گفت: این عملیات برای ما بسیار آسان بود در حالی که والفجر 8 سختترین عملیات آبی ـ خاکی سپاهیان اسلام در دوران دفاع مقدس بود اما چیزی که در این عملیات موجب شکست ما شد این بود که صدام برای کسب اطلاعات خود از نیروهای جاسوسی آمریکا کمک گرفته بود حتی منافقان کوردل اطلاعاتی را در خصوص تلاشهای ما برای این عملیات به دشمن رسانده بودند که باعث شد دیگر موفقیت والفجر 8 در کربلای 4 به دست نیاید.

ابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: ما توانستیم در کربلای 5 موفق شویم و سختترین عملیات را غواصان ما دنبال کردند لذا بهترین تدبیر این بود که عملیات کربلای 4 و 5 را انجام دادیم.

به گزارش دفاع پرس، شب شعر "دریادلان" کاری مشترک از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غواص در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار