امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و حوزه هنری انقلاب اسلامی

در راستای افزایش تعاملات فرهنگی تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان امضا شد.
کد خبر: ۴۹۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶ - 20November 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، تفاهم‌نامه همکاری با حضور حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان امضا شد.

در ابتدا ابن مراسم حجت‌الاسلام سبزیان ضمن گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار داشت: با توجه به اینکه رسالت حوزه هنری خراسان رضوی، ترویج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در قالب کتاب است، می‌توان هفته کتاب را نیز متعلق به حوزه هنری دانست.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی استان، افزود: هدف اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری، ایجاد همیاری و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. به عبارتی استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای انجام و برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: فعالیت اصلی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در حوزه کتاب شامل برگزاری ویژه‌برنامه‌های رونمایی، نقد و بررسی کتاب‌های تازه منتشر شده، کلاس‌های آموزشی و مهارتی است. از آنجا که رسالت حوزه هنری نیز در جریان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حول محور کتاب است، می‌توان با همکاری‌های مؤثر، شاهد رقم خوردن اتفاقات فرهنگی خوبی در آینده باشیم.

ضرورت تعامل در جهت پیشبرد اهداف مشترک

در ادامه مجید عسکری با بیان اینکه از دو جنبه می‌توان همکاری با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان را در حوزه کتاب تعریف کرد، گفت: اولین جنبه آن فرآیند تولید است. هر اثر هنری در قالب داستان، شعر، مباحثی که در حوزه اندیشه‌ای صورت می‌گیرد به طور قطع خروجی اصلی آن کتاب است. جنبه دوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، اگر چه نقش اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در این حوزه پررنگ‌تر است، اما حوزه هنری نیز می‌تواند در قالب فعالیت‌های هنری در این مسیر اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ترویجی فرهنگ کتاب و کتابخوانی نباید به نشست‌های فرهنگی ختم شود، خاطرنشان کرد: نقش حوزه هنری در این عرصه باید با تأمل بیشتری بررسی شود، استفاده از ظرفیت فضاهای هنری اعم از هنرمندان حوزه بازیگری، نویسندگی، شاعران همچنین سالن‌های تئاتر و سینما می‌تواند در تولید آثار فرهنگی کتاب محور از قبیل کلیپ، فیلم کوتاه، تئاتر نقش به‌سزایی داشته باشد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی به جذب مخاطب در برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از مخاطب سالن‌های تئاتر و سینما در کنار بهره‌گیری از ظرفیت مراجعین کتابخانه‌های عمومی استان به ویژه در شهرستان‌ها می‌تواند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و در قالب برنامه‌های فرهنگی و ترویجی موفقیت‌های مؤثرتر و مفیدتری را رقم بزند.

طی این تفاهم‌نامه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی متعهد شد در خصوص برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون معرفی کتاب، نشست کتابخوان، نمایش‌نامه خوانی، رونمایی کتاب، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوان و برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اقدام کند.

همچنین فراهم نمودن بستر مناسب برای مشارکت و اطلاع‌رسانی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، معرفی كتاب‌های تخصصی برای تهيه بسته‌های مطالعاتی پيشنهادی با موضوعات هنری، دعوت از محققان، پژوهشگران و هنرمندان جهت شرکت در سمینارها و برگزاری نشست‌های علمی، هنری و معرفی بازنشستگان، کارکنان حوزه هنری، محققان، پژوهشگران، هنرمندان و جامعه مخاطب جهت عضویت در کتابخانه‌های عمومی در مناسبت‌های مختلف جزو تعهدات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار