مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

حفظ آثار دفاع مقدس یک وظیفه فرابخشی، فرامکانی و فرازمانی است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: حفظ آثار دفاع مقدس یک وظیفه فرابخشی، فرامکانی و فرازمانی است؛ به این معنا که همه افراد از نیروهای مسلح گرفته تا سازمان‎های دولتی، تشکل‎های مردم‎نهاد و عموم جامعه موظف هستند تا دِین خود را به میراث جاویدان دفاع مقدس ادا کنند.
کد خبر: ۴۹۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ - 21November 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در نشست مشترک با مسئول و نمایندگان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یگان‌های تابعه ارتش در این استان، با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج، ارتش و سپاه را «بسیجی» دانست و اظهار داشت: امروزه بسیجیان در کسوت‌ها و مسئولیت‌های مختلف حضور دارند و از رده‌های نیروهای مسلح گرفته تا مسئولیت‌های سازمانی، سنگربانان پیشرفت و تعالی کشور هستند.

انقلاب اسلامی، احیاکننده غرور و عزت ملت بود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هویت کشور و غرور ملت ما به‌طور پیوسته در سایه تحقیر و استثمار ابرقدرت‌های ظالم شرق و غرب قرار داشت، نه اینکه مردم قادر به دفاع از خود نباشد؛ بلکه فرماندهان و حاکمان نالایق بر مسند امور کشور تکیه زده و سکان هدایت سرنوشت ملت را به دست بیگانگان سپرده بودند.

وی ادامه داد: تصویر مشهور نشست سران متفقین در تهران بدون حضور پادشاه ایران، یکی از شاخص‌ترین مظاهر این تسلیم و وادادگی بود؛ اما انقلاب اسلامی توانست عزت و غرور پایمال‌شده این ملت را دوباره زنده کند و کشور را از حضیض ذلّت به اوج اقتدار برساند.

سردار یوسفعلی‌زاده سازش با دشمن را بیراهه‌ای خواند که مقصد آن یقیناً به استعمارشدن منجر خواهد شد و گفت: اگر امروزه شاهد هستیم که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کمال وقاحت از عربستان سعودی به‌عنوان «گاو شیرده» یاد می‌کند، باید به یاد بیاوریم که رئیس‌جمهور آمریکا در دوران حکومت طاغوتی پهلوی هم ایران را ژاندارم خود در منطقه می‌دانست و این ۲ عبارت، متناظر و مصادف یکدیگر و نقطه اوج تحقیر استقلال و آزادی یک ملت است.

وی ابراز داشت: از این جهت است که پس از تجربه ۴۲ سال عزت و شرف در سایه نظام جمهوری اسلامی، استقلال و تعالی کشور را در گرو ایستادگی، ولایتمداری و تقویت قدرت دفاعی می‌دانیم و ناکارآمدی گفتمان سازش در پیش چشم همگان آشکار شده است.

بسیجیان، سنگربان پیشرفت کشور و تعالی ملت هستند/ لزوم بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان خراسانی ارتش در دفاع مقدس

حفظ آثار دفاع مقدس یک وظیفه فرابخشی، فرامکانی و فرازمانی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک وظیفه فرابخشی، فرامکانی و فرازمانی است؛ به این معنا که این مأموریت، همه ارکان نظام از رده‌های مختلف نیروهای مسلح گرفته تا سازمان‌های دولتی و حتی تشکل‌های مردم‌نهاد و غیرانتفاعی و همچنین آحاد افرادی را که از نعمات انقلاب اسلامی و این نظام بهره‌مند هستند، مشمول یک تکلیف و وظیفه راهبردی می‌کند که در پاسخ به آن، موظف هستند تا دِین خود را خون‌های پاک شهدا و صبر زینبی خانواده‌های معظم آنان ادا کنند و حافظ آثار و ناشر ارزش‌های این حماسه جاوید باشند.

وی تأکید کرد: مجاهدت‌های شبانه‌روزی در این عرصه از ناحیه سازمان‌ها، جریان‌ها و افراد مختلف هرگز منافی یکدیگر نیست، هر تلاشی در این حوزه منجر به هم‌افزایی خواهد شد و می‌توان در حوزه‌های مختلفی از ادبیات، فرهنگ، هنر و سینما گرفته تا دانشنامه، تحقیقات و آموزش، اسناد و کتابخانه‌های تخصصی و همچنین رسانه‌ها و فضای مجازی، از برکات همکاری‌های مشترک استفاده کرد.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان خراسانی ارتش در دفاع مقدس

سردار یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه پیشکسوتان خراسانی ارتش در دفاع مقدس، یک ظرفیت مستمر و جاری هستند که می‌توان از وجود آنان بیش از پیش بهره برد، ابراز داشت: در ساختار شوراهای دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها، حضور پیشکسوتان ارتش می‌تواند منجر به هم‌افزایی‌های مضاعف و تقویت غنای یادواره‌ها و مراسم‌های دفاع مقدس شود. هم‌چنین می‌توان چند نفر از کارکنان یگان‌های سه‌گانه ارتش را که مستقر در شهرستان‌های استان هستند، به گونه‌ای بکارگیری کرد که محدوده جغرافیایی خود را پوشش دهند و به نمایندگی از قرارگاه فرماندهی نزاجا در منطقه شمال‌شرق، در جلسات مختلف شوراها همچون شورای تأمین، شورای اداری، شورای فرهنگ عمومی و شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان حضور پیدا کنند تا این حضور، سرمنشأ خیرات بسیار باشد.

بسیجیان، سنگربان پیشرفت کشور و تعالی ملت هستند/ لزوم بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان خراسانی ارتش در دفاع مقدس

وی افزود: تشکیل ساختار حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق، اقدام پسندیده‌ای بود که هم‌اکنون منجر به طرح‌ریزی اهداف و تعریف کردن برنامه‌ها شده و پیشرفت‌های مؤثری تا این لحظه صورت گرفته است و از میان بیش از ۳۴ هزار برنامه مرتبط با دفاع مقدس که تاکنون در سامانه ملی مستندسازی برنامه‌ها به‌صورت دقیق و مستند ثبت شده است، بدون شک چند هزار عنوان برنامه مربوط به ارتش و تکریم حماسه‌سازان جاوید رسته‌های مختلف آجا در استان بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت پیگیری وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان تا حصول نتیجه، خاطرنشان کرد: در حوزه یادمان‌های شهدا و از دیدگاه متولیان امر، متقاضی مسئولیت دارد که بنای یادمان را در جهت تعظیم جایگاه شهدا بسازد، هیئت امنای مربوطه را تشکیل دهد، مراسم‌ها گرامیداشت را برپا کند و از هیچ تلاشی برای تکریم شهدا دریغ نداشته باشد؛ زیرا بنای کلی بر این است که دوران گمنامی یک شهید گمنام پس از تشییع به پایان می‌رسد و گلزارهای نورانی هرکدام از این سرمایه‌های جاوید کشور و ملت، آیه‌های روشنی از کتاب ایستادگی و حماسه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: مزار شهدای گمنام در هر اداره، سازمان و پادگانی که باشد، مأمن دلدادگان فرهنگ ایثار و شهادت و محل احترام همه است و از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را در مسیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های مجاهدت این عزیزان یاری کند.

در ابتدای این نشست، سرهنگ «علیرضا شیخ» مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در استان خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این مجموعه، بر لزوم تقویت همکاری‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های استان برای ترویج معارف دفاع مقدس و معرفی شایسته شهدا، ایثارگران و پیشکسوتان پرافتخار ارتش در عرصه‌های عزت و شرف تأکید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار