نویسنده کتاب مطرح کرد؛

لزوم تبلیغات کتاب در فضای مجازی

صابری گفت: فضای مجازی پتانسیلی جدید است که می‌توان برای معرفی و یا ارائه کتاب‌های ارزنده از آن استفاده کرد، از سوی دیگر برخی از کانال‌ها و شبکه‌ها هستند که توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند.
کد خبر: ۴۹۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ - 22November 2021

لزوم تبلیغات کتاب در فضای مجازی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «فضل‌الله صابری» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون افزایش سرانه مطالعه در کشور، اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی همچون پویش‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلفی دیگری در طول هفته کتاب برگزار می‌شود، اما عموماً این برنامه‌ها مقطعی و کوتاه مدت هستند و نه‌تن‌ها همپوشانی ندارند بلکه موازی‌کاری‌ها سبب بی‌اثر بودن این برنامه‌ها شده است لذا تأثیر چندانی بر جامعه و یا سرانه مطالعه ندارند.

در حوزه گسترش کتابخوانی بیشتر رفع تکلیف می‌شود تا اثرگذاری

وی در همین راستا ادامه داد: پایگاه‌ها، مؤسسات، نهاد‌های رسمی و غیررسمی همگی برنامه‌هایی در راستای موضوع کتاب دارند، اما هیچ یک از این برنامه‌ها نتوانسته سرانه مطالعه را افزایش دهد، زیرا رویکرد آنان در بسیاری از موارد تنها رفع تکلیف است لذا نمی‌توانند اینگونه تحولی شگرف در جامعه و گرایشات آن داشته باشند.

صابری ابراز کرد: تنها کتابخوانان حرفه‌ای هستند که در هر شرایطی به مطالعه می‌پردازند، تحولات اقتصادی بر آن‌ها تأثیر نداشته و در هر شرایطی این گروه خود را ملزم به خواندن کتاب و خرید آن می‌دانند.

نقش رسانه‌ها در افزایش سرانه مطالعه

نویسنده کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» نقش رسانه‌ها در افزایش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: رسانه‌هایی همچون کتاب‌های صوتی نتوانستند موفق عمل کنند و در بین مخاطبان جایی برای خود باز کنند، صدا و سیما همچنین رادیو نیز نتوانسته آنطور که شایسته است در معرفی کتاب‌ها به مردم موفق باشد، تنها برنامه کتاب باز است که بخاطر تداومش در طی ماه‌ها همچنین در پیش گرفتن برنامه‌ای خاص و ویژه توانسته بین مردم شناخته شود، اما این برنامه به‌تن‌هایی نمی‌تواند بخش اعظم وظیفه رسانه ملی را ایفا کند.

تأثیر مهم فضای مجازی بر سرانه مطالعه

وی پیرامون فضای مجازی به‌عنوان رسانه‌ای با پتانسیل قابل توجه بیان کرد: فضای مجازی پتانسیلی جدید است که می‌توان برای معرفی و یا ارائه کتاب‌های ارزنده از آن استفاده کرد، از سوی دیگر برخی از کانال‌ها و شبکه‌ها هستند که توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند و علاوه بر معرفی کتاب هر روز یک صفحه از یک کتاب را به خواننده خود عرضه کنند، من خودم این شیوه را امتحان کردم و بسیار جذاب بوده، زیرا پس از چند ماه توانستم یک کتاب را بخوانم و این رویکردی مناسب برای افرادی که کتاب را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند مفید است.

صابری عوامل کاهش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: مجموعه عوامل متعددی در کاهش سرانه مطالعه وجود دارد که از خود نویسنده گرفته تا حوزه توزیع و انتشار و حتی برنامه‌های اجرا شده سیاستگذران را در بر می‌گیرد، اینکه نویسنده چه سوژه‌ای را برای نوشتن انتخاب کند که دغدغه مردم باشد یک انتخاب سخت و اثرگذار بر سرانه مطالعه محسوب می‌شود، اما در مواردی دیده می‌شود موضوع انتخاب شده تحت تأثیر تبلیغات شکل گرفته و نمی‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند این سوژه‌ها در بسیاری از موارد موضوعاتی تبلیغاتی بوده و نمی‌تواند مورد پسند مخاطبان باشد.

لزوم تبلیغات در حوزه کتاب

نویسنده کتاب لزوم تبلیغات را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: برای تبلیغ کتاب باید در نظر داشت که برنامه‌ریزی بلندمدت و اصولی بهترین رویکرد بشمار می‌رود، همچنین هم‌پوشانی سایر رسانه‌ها و یا دستگاه‌های اجرایی و خصوصی در جهت اجرا و ادامه تبلیغات در مورد مطالعه می‌تواند یک رویکرد کاربردی باشد و تحولاتی را در عرصه سرانه مطالعه کشور رقم بزند، گرچه بررسی‌ها و مطالعات نشان داده است که برنامه‌های شکل گرفته و یا اجرا شده تا به حال برای تشویق و یادآوری نیاز به مطالعه در جامعه عموماً به‌صورت جزیره‌ای بوده و نتوانسته آنگونه که باید و شاید بر مخاطب تأثیر بگذارد.

صابری به مشوق‌های متعدد در جهت افزایش سرانه مطالعه اشاره و تصریح کرد: مشوق‌ها همواره در ایجاد فرهنگ کتاب و کتابخوانی موفق بوده‌اند، سواد رسانه‌ای من نشان می‌دهد که این مشوق‌ها اگر از دوران کودکی به اجرا گذاشته شود قطع می‌تواند راهگشا باشد و رویکردی ارزنده را با خود به دنبال داشته باشد.

کتاب رسانه‌ای گرم

وی کتاب را رسانه‌ای گرم دانست و ابراز کرد: رسانه‌هایی همانند کتاب به‌عنوان رسانه گرم شناخته می‌شوند. این رسانه، چون افکار و ذهن مخاطب را به تفکر وا می‌دارد به رسانه گرم شهرت یافته است، اما کتاب‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند آن‌ها دارای کلمات گرم هستند کلماتی که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد علاوه بر کوتاه بودن مفاهیم بلندی را به همراه دارند و به‌آسانی ذهن مخاطب را وارد فضاسازی می‌کنند، کتاب‌ها اصول جذب مخاطب را به‌خوبی در خوددارند و خواننده را ترغیب می‌کنند تا به مطالعه محتوا و مضمون تا آخرین صفحات جلو برود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها