مولف کتاب «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه بسیج»:

لزوم توجه جدی به مطالبات «رهبر معظم انقلاب اسلامی»/ اصحاب رسانه بیانات رهبری را تبدیل به گفتمان کنند

علایی‌فعال با تاکید براینکه توجه جدی به مطالبات رهبری نشده است، گفت: جبهه‌ی خودی اعتنایی جدی به مطالبات رهبری نکرده است درصورتی که این مطالبات باید توسط اصحاب رسانه تبدیل به گفتمان عمومی شود.
کد خبر: ۴۹۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴ - 23November 2021

لزوم توجه جدی به مطالبات «رهبر معظم انقلاب اسلامی»/ اصحاب رسانه بیانات رهبری را تبدیل به گفتمان کنندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه بسیج» به مناسبت  هفته بسیج و با حضور «حسن علایی‌فعال» نویسنده و ناشر، «محمدجعفر کبریایی» مدیر اداره کتاب سازمان بسیج و سردار سرتیپ دوم پاسدار «سیدمجید هاشمی‌دانا» مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس در محل خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

اصحاب رسانه بیانات رهبری را گفتمان کنند

علایی در ابتدا هفته‌ی بسیج را تبریک گفت و اظهار داشت: کتاب «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه‌ بسیج» مطالبات رهبری درباره بسیج است. در فرمایشات ایشان که در دیدار با دانشجویان بیان شده است جمله‌ای وجود دارد، که می‌فرمایند: «ما در دیدارهای دانشجوها معمولا مطالباتی را مطرح می‌کنیم؛ اگر انسان مجموعه‌ی عرایضی را که من در دیدارهای دانشجویی شرکت کرده‌ام را جمع کند یک فهرست از مطالبات این حقیر از مجموعه‌‌ی دانشجویان به‌وجود می‌آید». 

وی با تاکید براینکه طرح موضوع مطالبات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: حضرت‌آقا بحث مطالبات را مطرح کردند و در جاهای دیگری نیز اشاره فرموده‌اند که در لابه‌لای این سخنان مطالباتی وجود دارد. البته این مطالبات رهبری متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ایده‌ی تدوین این نوع کتاب‌ها براساس همین مطلبی که حضرت‌آقا فرمودند به ذهن من رسید. 

این پژوهشگر و نویسنده عنوان کرد: تلاش من این بود که فرمایشات رهبر معظم انقلاب به یک گفتمان تبدیل شود. صرف‌اینکه ایشان درخصوص موضوعی، سازمان یا دستگاهی مطالبی را بفرمایند و دیگران بشنوند و بگذرند کفایت نمی‌کند چراکه ایشان بیش از سه دهه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را به شکل احسن هدایت و راهنمایی می‌کنند و از بحران‌های مختلف عبور می‌دهند و همه این خط و مشی در گفتارهای ایشان وجود دارد.

علایی تاکید کرد: متاسفانه نه مردم و نه دستگاه‌های ذیربط آن‌گونه که بایسته و شایسته است به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه نداشته‌اند. بیانات ایشان شامل توصیف‌ها، تعریف‌ها، تحسین‌ها، انزارها، تبشیرها و مطالبات و انتظارات است. جامعه‌ی ما با فرمایشات ایشان چه برخوردی می‌کند؟ برشی به توصیف‌ها و تحسین‌های ایشان می‌زند و استفاده می‌کند اما آنجایی که ایشان در موضوعی خطاب به قشری و یا دستگاهی مطالبات و انتظاراتی را مطرح می‌کنند، آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند. 

مولف «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه بسیج» خاطرنشان کرد: رهبری از سازمانی تعریف می‌کنند و جایگاه مجموعه‌ای را تبیین می‌کنند و در کنار این تبیین؛ تعریف، تحسین، توصیف و مطالبات و انتظاراتی را نیز مطرح می‌کنند درحالی که سازمان مربوطه تنها توصیف و تعریف را دریافت می‌کند و با مطالبات و انتظارات کاری ندارد. 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار اتفاقاتی که به‌خوبی بیان کرده‌اند، برای تببین جایگاه سازمان‌ها و وظایف آن‌ها مطالبات و انتظاراتی را نیز مطرح می‌کنند اما متاسفانه این سازمان‌ها به این قسمت از فرمایشات ایشان توجهی نمی‌کنند. ایده‌ی تدوین و تالیف مطالبات رهبری به‌واسطه‌ی دیدار ایشان با دانشجویان برای من رقم خورد. خوشبختانه ابتدا کتاب «منشور هدایت» درخصوص مطالبات رهبری در حوزه‌ی دفاع مقدس را کار کردیم که به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌چاپ رسید. در ادامه با همت مجموعه‌ی در شورای کتاب بسیج سعی کردیم که «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه بسیج» را تالیف و تدوین و منتشر کنیم.

این نویسنده ادامه داد: من برای تالیف این کتاب برای اخذ مجوز از سازمان‌های ذیربط مشکلات زیادی داشتم و پروژه خیلی کُند ادامه پیدا کرد و مجوز برای انتشار آن بسیار زمان‌بر شد. در نهایت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج و مجموعه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی کار را تایید کردند و ما توانستیم مجوز نشر این کتاب را بگیریم. 

جبهه‌ی خودی اعتنای جدی به بیانات رهبری ندارد

وی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را دارای اهمیت و برجسته دانست و تاکید کرد: به‌اعتقاد بنده بهترین سخنان عالم در موضوعات مختلف از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح می‌شود تا جایی که سیاست‌مداران بین‌المللی در سطح عالی اذعان می‌کنند که به سخنان ایشان توجه دارند، اما متاسفانه در داخل کشور و در جبهه‌ی خودی که سخن از ولایت‌مداری بسیار دارند اعتنای جدی به این بیانات نمی‌شود. من خواهش می‌کنم اصحاب رسانه فرمایشات آقا را در هر حیطه که کارشناسی شده بیان می‌شود را تبدیل به گفتمان کنند.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: رهبری با پاسداران در مناسبت‌های مختلف دیدار دارند و مطالب مربوطه را بیان و سازمان مربوطه را تحسین می‌کنند و در کنار آن، انتظارات و مطالباتی را مطرح می‌کنند. ایشان در دیدار با اقشار مختلف و در کنار همه این توصیفات و بیان ویژگی‌ها، باید‌ها و نباید‌ها و مطالبات و انتظارات را نیز مطرح می‌کنند که متاسفانه دستگاه‌ها به این قسمت از قضیه بهای لازم را نمی‌دهند. بنابراین، اصحاب رسانه باید تک‌تک مطالبات رهبری را دستمایه‌ی کار قرار دهند و آن را به یک گفتمان تبدیل کنند.

آشنایی با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بسیج

علایی کتاب «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه بسیج» را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در این کتاب مجموعه‌ی مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری از بسیجیان و سازمان بسیج را گردآوری کرده‌ایم. این کتاب ابتدا در فصل مقدماتی تبیین جایگاه بسیج است. ما در این بخش برجسته‌ترین فرمایشاتی که آقا درباره بسیج داشته را ذکر کرده‌ایم تا وقتی مخاطب کتاب را ورق می‎زند اولاً با منظومه فکری مقام معظم رهبری درباره بسیج آشنا شود. سپس در دو فصل ابتدا مطالبات و انتظارات ایشان از آحاد بسیجیان را در سه ساحت عقیده و افکار؛ اخلاق و صفات؛ و اعمال و رفتار مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان‌اینکه یک نیروی بسیجی نیازمند خودسازی، اخلاق و خوراک فکری است، افزود: رهبر انقلاب از بسیجیان درخصوص بحث‌های معرفتی و عقیدتی انتظارات و مطالباتی دارند؛ یعنی ایشان تنها به تحسین فکر بسیجی نپرداخته است بلکه در این زمینه باید‌ها و نباید‌هایی را مطرح کرده‌اند تا در مباحث عقیدتی بسیجیان دارای غنای فکری لازم شوند. یا درباره مسائل اخلاقی ایشان می‌فرمایند: «بسیجی باید اخلاق‌مدار باشد»؛ ایشان سپس اخلاق‌مداری را تعریف می‌کنند و صفات آن را مطالبه می‌کنند.

هر بسیجی و فرمانده بسیج باید این کتاب را بخواند

این نویسنده با تاکید براینکه بسیج به‌طور ویژه مورد عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، اظهار داشت: حضرت‌آقا فراز‌های بلندی درخصوص بسیج بیان کرده‌اند، اما در کنار این فرموده‌اند: «بسیج باید به‌لحاظ فکری، اخلاق و صفات و اعمال برجسته باشند»؛ ایشان درخصوص بسیج نکته‌های ریزی را به‌عنوان مطالبه بیان کرده‌اند که در فصل اول کتاب به آن پرداخته‌ایم. در فصل دوم کتاب مطالبات و انتظارات ایشان ناظر بر سازمان و ساختار بسیج به عنوان یک پیکره کارآمد آمده است. حضرت‌آقا درخصوص اقشار و فرماندهی و ستاد بسیج مطالبی فرموده‌اند یعنی بخش عمده کتاب درباره مطالبات ایشان درخصوص فرماندهان بسیج و سازمان و ساختار بسیج است، چون بسیجی خوب در یک ساختار درست تربیت می‌شود.

علایی تصریح کرد: این کتاب ضمن‌اینکه جایگاه بسیج را در بین نهاد‌های انقلابی و ارزشی تبیین می‌کند، در دو فصل انتظارات و مطالبات رهبری ناظر بر آحاد بسیجیان، سازمان و ساختار بسیج را معلوم می‌کند. انتظار دارم با این کتاب بتوانیم چنین انتظاراتی از بسیج از سوی رهبری انقلاب را به گفتمان تبدیل کنیم. معتقدم هر بسیجی و فرمانده بسیجی باید این کتاب را مطالعه کند چراکه این کتاب نقشه راه بسیج و بسیجی است. زمانی که به این مطالبات عمل کنیم شجریه طیبه‌ای که حضرت امام خمینی (ره) درخصوص بسیج فرمودند محقق می‌شود. حضرت امام فرمودند شجره طیبه؛ امروز ما در جهان شاهد رشد این شجره طیبه هستیم و جلوه‌هایی از آن را در حشدالشعبی، دفاع وطنی سوریه، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن می‌بینیم. این شجره طیبه یک نظریه و گفتمان بود که حضرت امام سال ۱۳۵۹ مطرح کردند و امروز به طور عملیاتی نتایج و آثار آن دیده می‌شود.

اذعان جبهه مقاومت به بهره‌گیری از مانیفیست بسیج

وی با تاکید براینکه جبهه مقاومت اذعان دارد الگوگیری از مانیفیست بسیج جمهوری اسلامی ایران موجب موفقیت آن‌ها شده است، گفت: در سوریه داعش تا ۳۰۰ متری کاخ بشار اسد رسیده بود و با طرح ایجاد بسیج مردمی از سوی شهید همدانی، این جبهه به سمت پیروزی رفت. امروز معادلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و امنیتی عراق را حشدالشعبی که همان نیروی بسیجی عراقی است، اداره می‌کند. در حزب‌الله لبنان بار‌ها سیدحسن نصرالله اذعان داشته است که از فرهنگ دفاع مقدس و بسیج بهره گرفته است. وقتی ما چنین گفتمانی را رایج کنیم ثمرات آن را در جبهه‌های مقاومت خواهیم دید.

مولف «منشور کارآمدی؛ مطالبات رهبری در حوزه بسیج» درباره چگونگی انتخاب نام کتاب گفت: اسم کتاب برگرفته از بیانات رهبری درخصوص بسیج است؛ ایشان می‌فرمایند: «سازمان بسیج یک نهاد کارآمد در عرصه‌های مختلف است لذا عنوان کتاب را «منشور کارآمدی» گذاشتیم یعنی اگر ما می‌خواهیم سازمان بسیج با تفکر حضرت امام و حضرت آقا به صورت ۱۰۰ درصدی پیاده کنیم، باید انتظارات و مطالبات را مورد توجه قرار دهیم تا اهداف تاسیس بسیج به صورت کامل محقق شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها