یادداشت/ حسن پویا

شاخص‌های بسیجی بودن و بسیجی ماندن در کلام حضرت امام (ره)

شاخص‌های بسیجی بودن و بسیجی ماندن و جایگاه ارزشمند لشکر مخلص خدا در نگاه ژرف حضرت امام خمینی (ره) و کلمات روشن ایشان به خوبی بیان شده است.
کد خبر: ۴۹۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶ - 26November 2021

شاخصه‌های لشکر مخلص خدا در کلام حضرت امام (ره)گروه استان‌های دفاع‌پرس- حجت الاسلام‌ حسن پویا؛ بسیج در اندیشه امام خمینی (ره) برگرفته از سیره و راه و روش نبی مکرم اسلام (ص) است که در صدر اسلام با استفاده از نیرو‌های مردمی و معتقد به پیامبر اسلام، در همه صحنه‌ها حضور داشتند و در کنار آن حضرت و با مشکلات فراوان، توانستند مدینه فاضله را تشکیل دهند و بر این عهد همدوش پیامبر (ص) استوار ماندند.

امام خمینی (ره) نیز که پیروی از سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) را همواره سرلوحه کار خویش قرار داده بود، بر همین اساس، نهضت اسلامی خویش را آغاز و به پیش برد تا به پیروزی رساند.

آن امام بزرگوار با تأکید فراوان و مکرر بر نقش مردم، تا آخرین لحظات عمر خود مردم را در کنار خود داشت چنانکه نمود عینی این حضور در دفاع مقدس و سپس در واپسین لحظات وداع با پیکر ایشان به خوبی خود را نشان داد.

این اندیشه بلند و تابناک و منحصر به فرد، منجر به ایجاد نیروی عظیمی به نام بسیج گردید که در بیان امام (ره) تا بسیج مستضعفان جهانی هم پیش رفت.

با مروری بر صحیفه نور، نگاه امام به بسیج در بیان گهربار و کلمات ایشان بسیار جلوه گر است:

«بسیج شجرۀ طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های‏‎ ‎‏آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسۀ عشق و مکتب‏‎ ‎‏شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و‏‎ ‎‏رشادت سر داده اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشۀ پاک اسلامی است که تربیت‏‎ ‎‏یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست که‏‎ ‎‏دفتر تشکل آن را همۀ مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند.»

با این نگاه ژرف به بسیج و جایگاه ارزشمند آن‌است که شاخصه‌های بسیجی بودن و بسیجی ماندن در کلمات ایشان به روشنی بیان شده است.

پیروی از ائمه معصومین (ع)، اقتدا به سیدالشهدا (ع)، پیروی از حماسه آفرینان کربلا، تأسی به امیرمؤمنان علی (ع)، سیره ائمه (ع) را الگو قرار دادن، دنباله روی از پیامبر اکرم (ص) و... از موارد دیگری است که امام خمینی (ره) در بیانات خود در مناسبت‌های گوناگون توجه همه اقشار مردم و بسیجیان را به آن‌ها جلب کرده و آنان را به این اوصاف خوانده است.

همچنین در فراز‌های دیگری حضرت امام (ره) خاضعانه بر دست رزمندگان بسیجی بوسه میزند و علاقه پدری مهربان را ابراز می‌کند و خویشتن را در برابر آنان عاجز از قدردانی می‌داند و از خداوند متعال برای آنان اجر و مزد عظیم طلب می‌کند:

«من با این قلم شکسته و این چشم بسته در حق این ملت و این عزمش و این‏‎ ‎‏سلحشوران و این رزمش چه می‌توانم بگویم؟! پس بهتر آن است که قلم بشکنم و دم فرو‏‎ ‎‏بندم و اجر و مزد رزمندگان و وابستگان به آنان و آسیب دیدگان و دلبستگان آنان را از‏‎ ‎‏خدای بزرگ بخواهم.»

این‌ها نمونه‌هایی بسیار مختصر و کوتاه از سخنان امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران بود و ده‌ها نکته دیگر در بیانات و پیام‌های ایشان وجود دارد که بحق لازم است تمام بسیجیان و مراکز بسیج این موارد را به صورت دستورالعمل‌هایی همیشگی داشته باشند و به آن‌ها عمل کنند.

آنچه از میان همه سخنان و بیانیه‌های ایشان بسیار حائز اهمیت است، توصیه‌های اخلاقی مهم ایشان به همگان به ویژه بسیجیان است از جمله تهذیب نفس، عمل به وظایف انسانی ـ اسلامی، رعایت تقوا و جهاد با نفس، ارتقای اخلاقی و علمی، ایثارگری و دوری از رفتار‌های دور از شأن و منزلت بسیجیان، صبر و استقامت، توجه به معنویات.

از طرف دیگر مسئولان حوزوی و دانشگاهی را برای توجه به سازندگی علمی و عملی بسیجیان مورد خطاب قرار داده و می‌فرمایند:

«مسائل اعتقادی بسیجیان به عهدۀ این دو پایگاه علمی‏‎ ‎‏است. حوزۀ علمیه و دانشگاه باید چهارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار‏‎ ‎‏تمامی اعضای بسیج قرار دهند.» 

اینک بسیجیان، مشتاقان و علاقه‌مندان واقعی روح الله، عمل به فرمایشات مهم و برگرفته از آموزه‌های قرآن و سنّت آن بزرگ‌مرد تاریخ معاصر و عمل به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را همواره سرلوحه امور خود قرار خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها