عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دور آتی اجلاس همسایگان افغانستان با حضور طالبان برگزار می‌شود

عمویی گفت: علت عدم دعوت از طالبان در اجلاس همسایگان افغانستان در تهران این بود که دعوت عضو جدید در این اجلاس می‌بایست مصوب می‌شد که برای دور آتی این موضوع مورد تأیید اعضا قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳ - 01December 2021

دور آتی اجلاس همسایگان افغانستان با حضور طالبان برگزار می‌شودابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، در ارتباط با اجلاس همسایگان افغانستان که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: این اجلاس گامی مهم در راستای همسان‌سازی نگاه همسایگان افغانستان به تحولات این کشور بود.

وی ادامه داد: بیانیه‌ مشترکی که در این اجلاس صادر شد در هیچ یک از اجلاس‌های مشابه سابقه نداشت و تاکنون طرفین به جمع‌بندی مشترکی نرسیده بودند. مهم‌ترین نکته این بیانیه این بود که همه کشورهای همسایه افغانستان در موضوع ضرورت امنیت و تشکیل یک دولت فراگیر که حضور همه اقوام را پوشش دهد، اتفاق نظر داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این مطلب که برگزاری این اجلاس و بیانیه آن یک گام  رو به جلو بود که از جانب جمهوری اسلامی ایران پیگیری شد، گفت: پس از این اجلاس مقرر شد دور بعدی در یکی دیگر از کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود.

عمویی با بیان این‌که این اجلاس با حضور 4 وزیر امورخارجه به‌صورت حضوری در تهران و رؤسای جمهور چین و روسیه هم به‌صورت آنلاین در این نشست حضور داشتند، بیان کرد: این اجلاس یک حرکت مثبت در روزهای آغازین شروع به کار دولت سیزدهم بود که مواضع جمهوری اسلامی ایران را در موضوع افغانستان تبیین و مواضع کشورهای همسایه را نیز هماهنگ کرد.

وی در ارتباط با این موضوع که آیا در ارتباط با مفاد بیانیه اجلاس تهران با طالبان هماهنگی شده، عنوان کرد: در جلسه تهران نمایندگان طالبان حضور نداشتند اما در دور آتی مقرر شده که هیئت حاکمه کابل در این نشست شرکت کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: البته مطلع شدیم که طالبان از برگزاری این اجلاس، مواضع و بیانیه مشترک آن استقبال کرده است و نشان می‌دهد طالبان به مواضع کشورهای همسایه در قبال خود توجه دارد. صلح و ثبات در افغانستان بر روی همه همسایگان این کشور تأثیر دارد و همه اذعان دارند که ضمن توجه به حقوق مردم افغانستان به سمتی حرکت کنیم تا ثباتی پایدار با تشکیل یک دولت فراگیر در آنجا شکل بگیرد.

عمویی در پایان در پاسخ به این سؤال که علت عدم دعوت از طالبان در اجلاس تهران هم گفت: علت آن این بوده که دعوت عضو جدید در این اجلاس می‌بایست مصوب می‌شد که برای دور آتی این موضوع مورد تأیید اعضا قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار