دبیر شورای عالی امنیت ملی:

اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های بحران‌آفرین آمریکا است

دریابان شمخانی گفت: شرایط بغرنج کنونی منطقه به ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا در منطقه و بیش از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است.
کد خبر: ۴۹۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ - 05December 2021

اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های بحران‌آفرین آمریکا استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «طلعت بیک مصدق‌اف» رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان که برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرده است، صبح امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفتگو کرد.

طرفین بر گسترش همکاری‌های همه‌جانبه میان تهران-بیشکک در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند.

دریابان شمخانی دراین دیدار با اشاره به اشتراکات تمدنی و منافع و تهدیدات مشترک، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان همکاری میان دو کشور در همه سطوح را گسترش و تعمیق داد.

وی با تشریح ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، علمی، پزشکی، فناوری، آی تی و شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه‌جانبه همکاری میان دو کشور اعلام کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تحولات افغانستان، خاطرنشان کرد: شرایط بغرنج کنونی منطقه به ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا در منطقه و بیش از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است.

شمخانی گفت: با توجه به لزوم ایجاد صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام را از مولفه‌های مهم برای تحقق چنین هدفی می‌دانیم.

«مصدق‌اف» معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران بر وجود اشتراکات قابل توجه در رویکرد‌های منطقه‌ای دو کشور تاکید کرد و گفت: قرقیزستان علاقه‌مند است که هم‌زمان با استقرار دولت جدید در ایران، سطح مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با تهران ارتقاء بدهد.

وی با اشاره به مواضع مشترک ایران و قرقیزستان در زمینه بحران افغانستان اظهار داشت: لازم است کشور‌های منطقه برای جلوگیری از شکل‌گیری بحران انسانی، فقر مطلق و رشد تروریسم در افغانستان، کشور‌های منطقه با اتخاذ ابتکار‌های مشترک و هماهنگ به ایجاد ثبات در این کشور کمک کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان استفاده از بنادر جنوبی ایران برای ترانزیت کالا به قرقیزستان را در ردیف اولویت‌های همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: همکاری‌های امنیتی و تبادل تجربیات برای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان یافته از جمله زمینه‌های مهمی است که می‌تواند در دستور کار توسعه مناسبات تهران-بیشکک قرار بگیرد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار