سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

به تلاش‌ها برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهیم

تخت‌روانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود، به تلاش‌هایش برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۴۹۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰ - 09December 2021

به تلاش‌ها برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست امروز (پنجشنبه) شورای امنیت سازمان ملل در مورد «حفظ صلح و امنیت بین المللی: امنیت در چارچوب تروریسم و ​​تغییرات اقلیم» نسبت به تلاش برخی از اعضای شورای امنیت برای برقراری هرگونه ارتباط بین تغییرات اقلیم با صلح و امنیت بین‌المللی هشدار داد.

وی در این نشست اظهار داشت: امروزه جامعه بین‌المللی با چالش‌های فوری مرتبط با تروریسم و ​​تغییرات اقلیم مواجه است. مبارزه با تروریسم باید در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل و با اطمینان از رعایت کامل اصول استقلال و برابری حاکمیتی دولت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها صورت گیرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود، به تلاش‌هایش برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهد.

تخت روانچی در ادامه، به اثرات منفی تغییرات اقلیم و پیامد‌های آن اشاره کرد و گفت: مقابله با چنین چالش‌هایی مستلزم پاسخی نظام‌مند و هماهنگ از سوی همه کشور‌های عضو است و کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر اقلیم (UNFCCC) مناسب‌ترین بستر برای چنین پاسخ هماهنگی است.

سفیر کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های مهمی برای مقابله و کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی برداشته است. با این وجود، اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل است، نه تنها از دسترسی ایران به منابع مالی مورد نیاز و فناوری‌های لازم برای مقابله با چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی جلوگیری کرده است، بلکه تأثیر نامطلوبی بر ظرفیت‌های داخلی در ایفای تعهدات مربوطه در این زمینه گذاشته است.

تخت روانچی اضافه کرد: تغییر اقلیم اساساً یک موضوع توسعه‌ای با ابعاد اجتماعی - اقتصادی است و هیچ مستند و مدرک علمی دال بر ارتباط مستقیم تغییرات اقلیم با صلح و امنیت بین‌المللی وجود ندارد. بر این اساس، چالش‌های تغییرات اقلیم باید در چارچوب توسعه پایدار مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: کشور‌های توسعه یافته باید به تعهدات خود در چارچوب اصل مسئولیت مشترک پایبند بوده و به وعده‌های خود مبنی بر ارائه به موقع حمایت‌های مالی و کمک‌های فنی به کشور‌های در حال توسعه و متاثر از تغییرات اقلیم، از جمله از طریق تسهیل انتقال فناوری‌های مورد نیاز، عمل کنند.

سفیر ایران در پایان، بر این موضع اصولی تأکید کرد که تغییرات اقلیم به عنوان یک موضوع مرتبط با توسعه پایدار، خارج از صلاحیت شورای امنیت است. ورود شورای امنیت به این مقوله که فاقد تخصص و ابزار‌های لازم در این زمینه است، تخطی از چارچوب وظایف و تکالیف‌های ارگان‌های اصلی سازمان ملل خواهد بود و کار آن‌ها را در رسیدگی موثر به چالش‌های تغییرات اقلیم پیچیده‌تر می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها