امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

نقش پررنگ شهید سلیمانی در بازگشت امنیت به سوریه/ ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: شهید سلیمانی نقش کلیدی در مبارزه با تروریسم و بازگشت امنیت به سوریه داشت.
کد خبر: ۴۹۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ - 06December 2021

ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف نداردبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» همتای سوری در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگو‌های انجام شده پرداخت.

وی گفت: گفت‌وگوهای ما بسیار مفید و رو به جلو بود. نگاه ما در این دیدار در راستای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با تاکید بر فعالیت‌های تجاری با سوریه است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تاکید ما در این دیدار برای توسعه روابط راهبردی و ممتاز است. جا دارد امروز یادی کنیم از ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای مقاومت ایرانی که در کنار ارتش سوریه برای بازگشت امنیت به این کشور تلاش کردند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: یادی کنیم از سردار سلیمانی که در موضوع مبارزه با تروریسم نقش کلیدی داشت و این روز‌ها در آستانه دومین سالگرد شهادت ایشان هستیم.

وزیر امورخارجه در ارتباط با جزئیات گفت‌وگوهای امروز خود با همتای سوریه‌ای عنوان کرد: سفر آقای مقداد در زمانی انجام شد که بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران در سوریه جریان دارد. در آینده نزدیک شاهد تشکیل کمیسیون مشترک در عالی‌ترین سطح خواهیم بود.

امیرعبداللهیان در ادامه حضور غیرقانونی نیرو‌های خارجی در سوریه بدون توجه به دولت مستقر در سوریه را محکوم کرد و گفت: این موضوع به نفع امنیت منطقه نیست.

وی افزود: ما از بازنگری سیاست خارجی برخی کشور‌های عربی و رفت و آمد‌های اخیر به دمشق و بازگشایی سفارتخانه کشور‌های عربی در سوریه استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه برنامه‌های جامع در بخش خدمات فنی - مهندسی و همچنین همکاری‌های بخش خصوصی در حوزه تجاری را از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفتگو عنوان کرد.

امیرعبدالهیان گفت‌وگوهای مفصل در خصوص افغانستان را از دیگر محور‌های دیدار اخیر خود با همتای سوری عنوان کرد و گفت: تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام، مبارزه با تروریسم از موضوعات مشترک دوطرف است و ما خواهان این هستیم که این موضوع مورد توجه هیئت حاکمه و سرپرستی قرار گیرد.

وی در ادامه در خصوص اهمیت جمهوری اسلامی ایران به مباحث انسانی در افغانستان سخن به میان آورد و گفت: علیرغم همه تحریم‌ها، کمک‌های مردمی کشورمان و دیگر کشور‌ها در حوزه غذا و دارو انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت. درگیری که اخیراً در مرز‌های ایران و افغانستان اتفاق افتاد ناشی از اقدام ناهماهنگی طرف مقابل بود که وزیر امور خارجه در یادداشتی به سفارت افغانستان در ایران و سفارت ایران در کابل اعتراض خود به این تعرض را اعلام کردیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما شرایط امروز افغانستان را درک می‌کنیم که نیرو‌های مرتبط با هیئت حاکمه کنترل لازم در مرزهایشان با همسایه‌ها را ندارند، اما در این میان هئیت حاکمه در افغانستان باید بداند که ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد.

وی در ادامه در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونسیتی به سوریه هم گفت: رژیم جعلی و تروریستی صهیونسیتی ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است و سوریه در خط اول دفاع از امنیت خود کوتاه نمی‌آید.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به حرکت‌های رو به جلو در مناسبات دو کشور اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک شاهد دیدار رؤسای جمهور دو کشور در مکان مورد توافق باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات وین و ارزیابی خود از دور اول مذاکرات جدید هم گفت: در دور اول ما با حسن نیت و جدیت در مذاکرات دور جدید حضور پیدا کردیم. من چه در تماس‌هایی که با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و همچنین جوزب بورول معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتم عنوان کردم که آن قدر در چهار ماه قبل غربی‌هاعلاقمند برپا شدن میز مذاکرات از سوی غربی‌ها بودیم ابتکار عمل و حسن نیتی را از سوی آن‌ها شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری ما در این مذاکرات لغو کامل تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات برجامی است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات در این خصوص ابتکار عمل چشمگیری نداشتند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که علیرغم انفعال سه کشور اروپایی و همکاری چین و روسیه از برنامه ایران تا آخرین لحظه اروپا نتوانست طرح و ایده عملیاتی ارائه دهد، گفت: دولت آقای رئیسی دولت عمل گرا و نتیجه محور است و گفت‌وگو‌های کلی و مبهم مشکلی را حل نمی‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پیامی به اعضای اروپایی برجام عنوان کرد: اگر از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما نگران هستید ما هم به تداوم تحریم‌ها و عدم پایبندی به تعهدات ملاحظات خود را داریم.

عبداللهی ادامه داد: هیئت حاضر در مذاکرات وین دو متن مکتوب را در ارتباط با لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای ارائه داد و هیچ‌گونه موضوعی خارج فراتر از برجام و چارچوب آن از سوی ایران مطرح نشده است.

وی با اشاره به این مطلب که در اثنای مذاکرات برخی لابی‌ها و رسانه‌ها اینطور القا کردند که ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را آغاز کرده گفت: در همین خصوص بورول تماسی را با من داشت و من به او این اطمینان خاطر را دادم که اقدامات ما در چارچوب ان پی تی بوده و غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر ما ادامه دارد و همچنین ما هیچ‌گاه اخباری مبنی بر غنی‌سازی ۹۰ درصد را تایید نکرده و آن را کذب می‌دانیم و همچنان با جدیت و حسن نیت در مذاکرات حضور داشته و هیچ گونه پلن دومی را نخواهیم داشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: توافق موقت برای کشور ما توافق خوب نیست و تنها توافقی از نظر ما توافق خوب است که مردم آن را به صورت ملموس دریافت و از مزایای اقتصادی آن و همچنین رفع تحریم‌ها بهره ببرند.

وزیر امور خارجه در پایان در خصوص جدیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین هم گفت: جدیت ما تا این حد بود که زمانی که طرف‌های مذاکره به پایتخت‌های خود رفتند بجز رئیس تیم مذاکره کننده و ۲ عضو دیگر بقیه کارشناسان ارشد در وین ماندند.

انتهای پیام/ 361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار