سخنگوی وزارت امور خارجه:

گفت‌وگوهای وین صرفاً در راستای رفع تحریم‌های ایران است/ درباره امنیت خود با کسی مذاکره نمی‌کنیم

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین گفت: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌های حاصل از نشست‌ها و صرفاً جهت رفع تحریم‌ها و موضوع اقدامات جبرانی ایران در صورت رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم.
کد خبر: ۴۹۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ - 06December 2021

گفت‌وگوهای وین صرفاً در راستای رفع تحریم‌های ایران استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود ضمن گرامیداشت روز دانشجو (۱۶ آذر) اظهار داشت: این روز یادآور برخاستن صدای دانشجویی در برابر استبداد و دخالت خارجی است و بیانگر نگاه قهرمانانه در مقابل دخالت‌های آمریکا بود.

وی در ادامه در خصوص اتفاقات مرزی اخیر بین ایران و افغانستان، عنوان کرد: آنچه در مرز مشترک ۹۰۰ کیلومتری ما اتفاق افتاد ناشی از آشنا نبودن مرزبانان هیئت حاکمه سرپرستی طالبان به مرز‌ها بود. در مرز مشترک دیوار‌ها و میله‌گذاری‌ها و موانعی برای ورود اشرار و قاچاقچیان تعبیه شده که برخی چند صد متر در داخل خاک ایران است و این موضوع باعث شد تا در اتفاق اخیر جانب طالبان نقطه صفر مرزی را اشتباه بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: براساس سوءتفاهم طرف طالبان آتش گشود که نیرو‌های مرزبانی ما هم متقابل آتش گشود و پاسخ فوری داد. در همین زمان تهران و کابل در اولین فرصت جلساتی برای فهم دقیق برگزار کردند. در حال حاضر آشنایی از طرف طالبان ایجاد شده و از سوی دیگر خطوط مستقیم در نقاط مرزی برای پیشگیری از اتفاقات مشابه در نظر گرفته شده است.

خطیب‌زاده در ارتباط با آینده افغانستان هم گفت: آینده افغانستان براساس خواست و اراده مردم خواهد بود و تنها دولتی می‌تواند ثبات و توسعه این کشور را تضمین کند که فراگیر و با ترکیب قومی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اینکه گفته می‌شود ایران در وین در خصوص برنامه موشکی، FATT و موضوعات منطقه‌ای صحبت شده هم بیان کرد: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌های حاصل از نشست‌ها و صرفاً جهت رفع تحریم‌ها و موضوع اقدامات جبرانی ایران در صورت رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم.

خطیب‌زاده در ادامه در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این‌که ایران در بازگشت به تعهدات جدی نبوده و ما به همین دلیل دور جدید مذاکرات را متوقف کردیم، اظهار کرد: طرفی که عضو برجام نیست و تعهدات را متوقف کرده و علاوه بر اینکه به تعهدات پایبند نبوده و طرف‌های پایبند را هم تنبیه کرده است، آمریکاست که نباید رویکرد مقصرنمایانه را در پیش بگیرد و راه ساده را انتخاب کند و باید ذیل آنچه در توافق ۲۰۱۵ متعهد شده عمل کند.

وی در ارتباط با اظهارات اخیر بنت مبنی بر اینکه باید مذاکرات برجام متوقف و جلوی غنی‌سازی گرفته شود گفت: رژیم صهیونسیتی از ابتدا مخالف گفت‌وگو‌ها در منطقه بود. این رژیم با مشکل مشروعیت مواجه است و به‌دنبال آن است تا با موضوعات مصنوعی بی‌نظمی در منطقه ایجاد کند. این رژیم در زمان ترامپ و حتی اوباما هم به‌دنبال برهم زدن این توافق بین‌المللی بوده است و این نیاز به توضیح ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این موضوع تلخی است که رژیمی از مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کند که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای بوده و عضو هیچ مانیتورینگ بین‌المللی و پادمانی نیست. رژیم صهیونسیتی تلاش می‌کند منطقه را ناامن کند؛ هم ادعاهایشان بی‌اساس است و هم فردی که این اظهارات را می‌کند بی‌آبرو است.

نگاه طرف مقابل در مذاکرات حداقلی است

خطیب‌زاده در ادامه در خصوص اظهارات مطرح شده از سوی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران اضطرار در مذاکرات را متوجه نیست، گفت: روایت ایرانی و بدون غلو این است که ما با اراده جدی برای یک توافق خوب و در راستای تعهدات دوطرفه در برجام وارد شدیم. ترکیب و کم و کیف هیئت اعزامی حاکی از آن بود که جمعی که در تهران قرار بود با رفت و برگشت‌ها تصمیم‌گیری کنند با تمام توان در بعد کارشناسی و مدیریتی در وین حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل انتظار نداشت توافق خوب در کمترین زمان حاصل شده و متون آماده به آن‌ها داده شود، تصریح کرد: درخواست‌های ایران صرفاً در چارچوب برجام و پیش‌نویس‌های دوره گذشته بوده، اما از آنجایی که نگاه طرف مقابل حداقلی است طرف‌های مذاکره‌کننده درخواست بازگشت به پایتخت‌هایشان را داشتند وگرنه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا عنوان کرده بود که برای اینکه تصمیمی گرفته شود تا مادامی که لازم است برای رسیدن به توافق می‌تواند در وین بماند.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه دور بعدی مذاکرات آخر همین هفته آغاز خواهد شد، گفت: اظهارات رسانه‌ای که برای مقصرنمایی انجام می‌شود تأثیری در تصمیمات ایران ندارد. ما می‌دانیم چه می‌خواهیم و آنچه ارائه دادیم در چارچوب برجام بود و همین موضوع باعث شد که طرف‌های مذاکره ایرادی از متون نگرفته و صرفاً عنوان کردند که نمی‌توانیم همه درخواست‌ها را تأمین کنیم و برای بررسی باید به پایتخت‌هایمان برگردیم.

وی در ارتباط با اظهارات اخیر اتحادیه عرب مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد تنگه هرمز و باب‌المندب را به کنترل خود دربیاورد افزود: این اولین بار نیست که این اظهارات مطرح شده است؛ اظهارات سفارشی برای مقاصد سفارشی. ایران در موضوعات امنیتی خود مسئولانه رفتار کرده و همواره به‌دنبال آن است که لنگرگاه ثبات باشد و اتحادیه عرب هم بهتر است تا به جای توجه به این موضوعات به اتحاد میان کشور‌های عربی و مسلمان بپردازد. تنها کسی که از این شرایط سود می‌برد رژیم صهیونسیتی است.

ایران درباره امنیت خود با کسی صحبت نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با دو بعد مذاکرات وین بیان کرد: آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفت‌وگوی باقری و مورا نهایی خواهد شد. مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهاد‌های مشخص بیاید لذا نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه هیئت ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد، ولی طرف مقابل چنین نبود، گفت: منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم. هر کجا لازم باشد هم سند‌ها و پیش‌نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است. مهم این است که آخر این هفته که گفت‌وگو‌ها از سر گرفته می‌شود، چون گفت‌وگو‌ها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزه داده شده است.

خطیب‌زاده درباره سفر ماکرون به منطقه نیز گفت: انتظار داریم کشور‌هایی مثل فرانسه مسئولانه‌تر عمل کنند. میلیارد‌ها دلار و یورو سلاح‌های پیشرفته کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه به کشور‌های عربی خلیج فارس فروخته می‌شود که مبنای ناآرامی‌های منطقه است. می‌بینیم مبنای جنگ خانمانسوزی که علیه مردم یمن در جریان است ناشی از نقش مخرب و ثبات‌زدایی است که ناشی از اقدامات کشور‌هایی مثل فرانسه است و نباید از منظر همه دور باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: شاهد فروش ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته برای کشور‌های حوزه خلیج فارس هستیم، ولی برای چند موشک ما جلسه می‌گذارند و حرف می‌زنند. از امروز یادشان باشد ایران درباره امنیت خود با کسی صحبت می‌کند و با وضعیتی که با فروش سلاح‌ها می‌بینیم عزم خود را جدی می‌ببینم که سپر دفاعی مردم را تکمیل کنیم.

خطیب‌زاده درباره اتفاقات رخ داده در نطنز نیز بیان کرد: چیزی بیش از آنچه ستاد کل نیرو‌های مسلح و دبیرخانه شورای امنیت ملی گفته ندارم که اضافه کنم. این در همان چارچوب قابل پاسخ است و اگر اتفاقی بود مثل همه خرابکاری‌هایی که رژیم صهیونیستی می‌گوید به مردم گزارش می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی امارات و این‌که آیا قرار است نشستی با این دو در تهران برگزار شود گفت: مشاور امنیت ملی امارات براساس برنامه تعیین شده قبلی برای ملاقات با دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد تهران می‌شود و سفر وزیر خارجه سوریه هم در چارچوب مراودات دو طرف و به دعوت وزیر خارجه ایران به تهران است. امروز ملاقات دو وزیر ایران و سوریه آغاز می‌شود؛ یکی از موضوعات مهم آخرین وضعیت میدانی سوریه و همکاری‌های ایران، سوریه و روسیه است. بین ایران و روسیه چه در فرمت آستانه و چه چارچوب‌های سه گانه بین سه کشور همکاری‌های خوبی وجود دارد و در این سفر نکاتی خواهد بود که بعد از ملاقات‌ها گزارش آن را اعلام خواهم کرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: سوریه عضوی از کشور‌های منطقه و عضوی از جامعه عرب است و خوشحالیم کشور‌ها به این فهم و درک رسیدند که نه سیاست‌های قبلی‌شان درست است و نه آینده سوریه را می‌توانند با توطئه عوض کنند.

وی در ارتباط با موج جدید ورود مهاجران افغان به ایران توضیح داد: ایران میزبان حدود چهار میلیون افغانستانی است که بسیاری از آن‌ها در طی چند ماه گذشته وارد ایران شده‌اند. میزبانی از بی‌جاشدگان افغانستان در چهار دهه گذشته با برادری و تلاش برای این‌که افغانستان بتواند آینده خوبی را داشته باشد همراه بوده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: در هر ملاقاتی اشاره می‌کنیم که میزبان این تعداد همسایگان هستیم کشور‌های دیگر این سؤال را می‌کنند در حالی که این همه فشار کشور‌های غربی و آمریکا بوده از آنها میزبانی کرده‌ایم. ما هیچ وقت تفاوتی در میزبانی قائل نشدیم. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌داند همه کسانی که در ایران هستند از همه گروه‌ها و مذاهب بوده و ما تفاوتی قائل نمی‌شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به عنوان طرفی که با همه طرف‌ها گفت‌وگو می‌کند، شرایطی را ایجاد می‌کنیم آن‌ها هم با هم گفت‌وگو کنند. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این پتانسیل را می‌داند. زمانی که شهادت دیپلمات‌های ما رخ داد نشان دادیم که همسایه خوبی هستیم. این سیاست قطعی ایران به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه است.

وی درباره سفر ولیعهد عربستان سعودی به برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز اظهار داشت: به همسایگان توصیه می‌کنیم همانقدر که تمرکزشان را باید بر تصحیح سیاست‌های غلط خودشان بگذارند همانقدر هم انرژی بگذارند که در اظهارات و بیاناتشان عاقلانه و بالغ رفتار کرده و حرف بزنند.

خطیب‌زاده افزود: ما در منطقه خلیج فارس هشت کشور را داریم که در این هشت کشور عمان، قطر، امارات، عراق، بحرین، کویت، ایران و عربستان هستند و این‌ها هر چه زودتر بتوانند در چارچوب یک سازوکار منطقه‌ای همکاری کنند بهتر است. بهتر است عربستان سعودی و بحرین هر چه زودتر به این ترتیبات منطقه‌ای بازگردند که این برای خودشان و بقیه بهتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی فضاسازی‌های رسانه‌های غربی در وین بیان کرد: ما در همین دور در سطح خطوط کلی نماندیم و هیئت ایران دو سند را به طرف مقابل داد، ولی مشخص بود با بن‌بست‌هایی که در دور ششم اتفاق افتاد، قرار نبود در این دور به جایی برسیم این نه به معنای پیروزی است نه شکست.

خطیب‌زاده ادامه داد: توصیه‌ای که می‌کنم این است که سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی نکنند. اصلا نمی‌گویم انتقاد نکنند، ولی خواهش می‌کنم اولا اجازه ندهند رسانه‌هایی که ابزار مذاکراتی برخی طرف‌های غربی هستند به داخل ایران با کپی پیست‌هایی که بعضا اتفاق می‌افتد وارد شوند. ما حریم امن آرامش مردم را خودمان باید حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه کسی نباید در شیپور رسانه‌های معاند بدمد، بیان کرد: به همه عزیزان توصیه می‌کنم به مذاکره‌کنندگان خود اعتماد کرده و حامی آن‌ها باشند و از آن‌ها حمایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با این که آیا سند‌های ارائه شده براساس موارد مطرح شده در دور قبلی مذاکرات است، گفت: آنچه ایران به عنوان پیش نویس خود ارائه کرده است تماما براساس متن پیش نویسی است که در شش دور قبلی انجام شده است، ولی آن متن با نظرات هیئت ایران ارائه شده و ما در خصوص بند‌های پیش نویس نظرات اصلاحی خود را دادیم.

وی تصریح کرد: پیش‌نویسی دادیم که گزاره‌ها و بخش‌های مختلف چگونه باید نوشته و بازنوشته شوند. همان متن را مبنا قرار داده و براساس آن نظرات خود را دادیم. در بالای متن طرف‌های اروپایی دیده‌اند که یک اصلی نوشته شده این‌که ما هیچ توافقی نداریم مگر اینکه درباره همه چیز به توافق برسیم.

وی افزود: ان‌شاءالله آخر این هفته طرف‌های اروپایی با پیشنهاد‌های مشخص یا پاسخ‌های مشخص به پیشنهاد‌های مکتوب ایران وارد وین شوند و ما با یک هیئت تصمیم‌گیر وارد وین خواهیم شد.

انتهای پیام/ 361

نظر شما
پربیننده ها