سخنگوی وزارت امور خارجه:

ادعای اسکان سران القاعده در ایران بی‌اساس است/ امکان ورود به فصل جدید روابط با انگلیس وجود ندارد

خطیب‌زاده در ارتباط با ادعای مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر اسکان سران القاعده در ایران گفت: این ادعا‌ها به صورت ادواری انجام می‌شود که از مبنا بی‌اساس است و پاسخ ادعای بی‌اساس هم ضروری نیست.
کد خبر: ۴۹۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲ - 20December 2021

ادعای اسکان سران القاعده در ایران بی‌اساس استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) ضمن تبریک شب یلدا، اظهار داشت: ایرانیان سال‌هاست در چنین شبی بیدار می‌مانند و انتظار پیروزی نور بر ظلمت و تاریکی می‌مانند.

وی با اشاره به سمینار پنج روزه رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در بیستم آذر ماه گفت: این برنامه با حضور سران سه قوه، حدود نیمی از اعضای هیئت دولت و مقامات لشکری و کشوری و استانداران استان‌های مرزی انجام شد با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی برگزار شد.

تکذیب هرگونه ارتباط مستقیم با ایالات متحده در مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران به ما پیام داده، اظهار کرد: در گفت‌وگوهای وین ما هیچ ارتباط مستقیمی با ایالات متحده نداشتیم. برخی پیام‌های آمریکا توسط انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در برجام منتقل می‌شد که پاسخ‌ها ارائه شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بازگشت سفیر کشورمان از یمن به دلیل بیماری نبوده و علت آن اختلاف با انصارالله بوده، بیان کرد: تخریب فضای روانی منطقه روشی آشناست و طرح چنین موضوعاتی اعتباربخشی به آنهاست. روابط ایران و یمن در حال حاضر از هر زمانی نزدیک‌تر است و ما همواره به‌دنبال آن هستیم تا با کمک‌های دیپلماتیک و سیاسی به مردم این کشور یاری رسانیم. سفیر ایران وضعیت وخیم کرونایی داشته و از کشور‌هایی همچون عراق که در این انتقال کمک کردند در شبکه‌های اجتماعی تشکر کردم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با مواضع سختگیرانه اروپا در مذاکرات وین هم گفت: در طول مذاکرات بیش از هر دوره دیگر با کمپین دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای به‌ویژه از سوی سه کشور اروپایی بر علیه گفت‌وگوها مواجه بودیم که هم به تولید اطلاعات غلط و هم برساخته منجر شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دو متن توافق شده رسیده‌ایم که ماحصل گفت‌وگوهای فشرده چند دور گذشته به‌دست آمده است. در متن‌های حاضر نظرات ایران و متون قبلی لحاظ شده و بر اساس آن می‌توانیم گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

آژانس انرژی اتمی از مواضع سیاسی فاصله بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعای مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر اسکان سران القاعده در ایران هم گفت: این ادعا‌ها به صورت ادواری انجام می‌شود که از مبنا بی‌اساس است و پاسخ ادعای بی‌اساس هم ضروری نیست.

وی تصریح کرد: ما همواره به آژانس تأکید کردیم که از مواضع سیاسی فاصله بگیرد، چون آسمان در مواضع فنی آبی و صاف است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی هم گفت: ما دو نوع کارشناس در سفارتخانه‌های خود داریم. یکی رایزن‌های اقتصادی که همکاران ما هستند و نمایندگی نداریم که از حضور این رایزن‌ها خالی شده باشد. این رایزن‌ها مسئولیت اقدامات لازم برای همکاری جامع بین کشور‌ها را برعهده دارند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: رایزن‌های بازرگانی دسته دوم کارشناسان ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی هستند که به منظور مراودات تجاری و صادرات و واردات فعالیت می‌کنند و از سوی وزارت صمت معرفی می‌شوند. در حال حاضر برای تداوم دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه آمادگی اعزام ۳۰ تا ۴۰ وابسته بازرگانی را داریم.

انگلیس بدهی قطعی ایران را پرداخت نکند، پرونده مهمی بین دو کشور باز خواهد ماند

وی در ادامه در خصوص اینکه انگلستان مدعی است بدهی این کشور به ایران قانونی است، ولی همچنان اقدامی عملی برای پرداخت آن انجام نداده است هم بیان کرد: دولت انگلیس تاکنون جز حرف، در مسیر عمل اقدامی انجام نداده است. گفت‌وگو‌های زیادی با انگلیس انجام شده و به نتیجه هم رسیده‌ایم؛ لندن در کلام بدهی خود را پذیرفته، ولی در عمل هر بار به بهانه ای، اجرای آن را منوط به موضوع دیگری می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مادامی‌که انگلیس بدهی قطعی ایران را پرداخت نکند پرونده مهمی بین دو کشور باز خواهد ماند و امکان ورود به فصلی جدید وجود ندارد.

خطیب‌زاده در ارتباط با تهدیدات رژیم صهیونسیتی مبنی بر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران و انجام رزمایش در بوشهر هم گفت: رژیم صهیونسیتی از ابتدا نیت خود را پنهان نکرده و همواره به‌دنبال این بود تا توافقی در منطقه شکل نگیرد که این موضوع ریشه در منطق آن‌ها دارد که همان ترور، ایجاد بی‌ثباتی و آشوب است. آنچه می‌توانم به اظهارات قاطع نیرو‌های مسلح اضافه کنم این است که برای نظام بین‌الملل تأسف برانگیز است که رژیم غاصبی که کلاهک‌های هسته‌ای دارد و تحت نظارت هیچ رژیم منع اشاعه‌ای هم نیست کشور تمدن‌ساز ایران را تهدید می‌کند.

وی افزود: داعیه‌داران نُرم‌های بین‌المللی در ظاهر هم که شده به این موضع گردنکشانه رژیم صهیونسیتی توجه کنند چراکه پاسخ ما نیز در فضا‌های امنیتی و نظامی در این موارد کوبنده خواهد بود.

مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده است

خطیب‌زاده در خصوص ادعای اخیر کشور‌های اروپایی مبنی بر اینکه برجام دارد از درون خالی می‌شود هم عنوان کرد: دو طرف باید از اظهاراتی که صرفاً هشداردهنده باشد پرهیز کنند، چون این اظهارات به هیچ وجه عمیق نیست، اما لازم می‌دانم این نکته را ذکر کنم که از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های فراسرزمینی و همچنین بی‌عملی مفرط سه کشور اروپایی در برابر آن، برجام برای ما تهی شد.

وی با اشاره به اینکه شرم‌آور است چنین ادعا‌هایی را از سوی اروپایی‌ها بشنویم، اظهار داشت: به طرف‌های مذاکره توصیه می‌کنم که انرژی خود را صرف مذاکرات کنند. ما نه به مذاکرات خوش‌بین هستیم و نه بدبین؛ ما به اصل گفت‌وگو‌ها خوش‌بین هستیم و با واقع‌بینی به گفت‌وگو‌ها ادامه می‌دهیم. تلاش همزمان ما برای خنثی‌سازی تحریم‌ها خود حاکی از واقع‌بینی ماست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان درباره این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد غنی‌سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم، گفت: ایران به عنوان عضو آژانس انرژی اتمی همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان.پی.تی پایبند بوده است.
وی با اشاره به این مطلب که ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آنچه ایران انجام داده منطبق بر بندهای تعهدات بین‌المللی ایران بوده است، عنوان کرد: آژانس از کلیه اقدامات ما مطلع است و همه کارهای ما در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: سطح، میزان و کیفیت غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و همه را با اطلاع آژانس انجام داده‌ایم و در آینده نیز چنین خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با مواضع اروپا در مذاکرات وین هم عنوان کرد: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد و روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشورهای اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند هم اطلاع داریم.

وی خاطرنشان کرد: اینها مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می‌رود؛ آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزاهای رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز نتیجه‌ای جز شکست ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تنها مسیری که آمریکا باید طی کند تا بلیت عضویت در برجام را دریافت کند مسیر در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان به جدیت طرف مقابل بستگی دارد 

خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز عنوان کرد: تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود.

وی ادامه داد: ریاض را دعوت می‌کنیم تا راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را در پیش بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان هم بیان کرد: دور پنجم گفت‌وگوها همچنان برگزار نشده است.

خطیب‌زاده همچنین در دیدار امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد هم گفت: این دیدار تنها یک احوالپرسی سرپایی بین امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست اسلام آباد بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره عکس منتشر شده از دیدار امیرخان متقی وزیر خارجه هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در حاشیه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد اظهار داشت: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی نشست و گفت‌وگوهای این چنینی کاملا طبیعی است؛ گفت‌وگویی از طرف وزیر خارجه هیئت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.

وی تصریح کرد: تأکید اولیه ما مردم افغانستان هستند. تمامی تلاش خود را در تهران و در اسلام آباد انجام دادیم که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: به هیئت سرپرستی افغانستان به صراحت گفتیم و در پاکستان همه هیئت‌ها اعلام کردند که مسیر آینده افغانستان از طریق یک دولت شمول‌گرا با حضور همه قومیت‌ها می‌گذرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان درباره سند همکاری بین ایران و ترکیه نیز بیان کرد: این طرح در سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران بیان شد. دو طرف در حال انجام مقدمات سفر اردوغان هستند و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را نهایی کنیم این متون در سفر امضا خواهد شد.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار