مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ‌ و اندیشه اسلامی:

سیستم‌ ‌مجازی، انسان واقعی را مدیریت خواهد کرد

حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک ماشین به جای انسان نقش ایفا می‌کند و به زودی همین ماشین‌ها مسائلی را حل می‌کنند که انسان توانایی حل آن را ندارد، گفت: در سال‌های آینده سیستم‌ ‌مجازی، انسان واقعی را مدیریت خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ - 06December 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «الهیات سایبر» اثر حجت‌الاسلام قائمی‌نیا امروز با حضور آیت‌الله رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ و حجت‌الاسلام خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ‌ و اندیشه اسلامی در سالن همایش‌های پژوهشگاه فرهنگ‌ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

تالیف کتاب با موضوع سایبر در عرصه الهیات بیشتر از مطالعات، اندیشیدن می‌خواهد

عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: به خاطر انتشار این اثر ارزشمند از آقای قائمی‌نیا تشکر می‌کنم که وقت خود را برای این امر مهم اختصاص دادند. برداشت من از کتاب الهیات سایبر این بود که این اثر فلسفه سایبر است.

وی با اشاره به اینکه نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی و پدیدارشناسی سایبر در کتاب الهیات سایبر مطرح شده است که می‌توان این کتاب را حاصل یک عمر کار کردن دانست، افزود: بحث‌ نسبی‌گرایی در عقلانیت و تکثرگرایی معرفت در سایبر و ده‌ها پرسش دیگر ساعت‌ها فکر می‌خواهد. تالیف کتاب با موضوع سایبر در عرصه الهیات بیشتر از مطالعات، تأمل و اندیشیدن می‌خواهد که ما قدردان آقای قائمی‌نیا به عنوان مولف این کتاب هستیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه فضای سایبری مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و‌طیف الکترومغناطیسی است که به ما کمک می‌کند از این فضا استفاده کنیم، ادامه داد: گاهی مقصود از سایبر، سایبرنتیک است که تحول در علوم انسانی را ایجاد کرد. امروزه این مساله را پیش روی ما باز کردند که نسبت ما با سیستم مجازی چیست؟ هم انسان این سیستم را می‌سازد و هم این نسبت، انسان را.

‌وی با بیان اینکه نقش انسان بر ماشین حداکثری است، گفت: در آینده نزدیک ماشین بر انسان نقش ایفا می‌کند و به زودی همین ماشین‌ها مسائلی را حل می‌کند که انسان توانایی حل آن را ندارد. در سال‌های آینده سیستم‌ ‌مجازی، انسان واقعی را مدیریت خواهد کرد.

نسبت خودمان را با فضای سایبر درک کنیم‌

‌‌همچنین در پایان این مراسم حجت‌الاسلام قائمی‌نیا مولف کتاب «الهیات سایبر» با بیان اینکه فضای سایبر زندگی امروز ماست و این فضا زیست جهان بشر جدید است و برای بشر جدید علاوه بر اینکه امیدهایی فراهم آورده، مشکلاتی نیز ایجاد کرده است، گفت: ما نباید به این فضا طوری نگاه کنیم‌که مثلا در آن تدریس کرده یا تجارت می‌کنیم. بلکه باید همه ابعاد را مورد توجه قرار داد و در نسبت خودمان با فضای سایبر تأمل کنیم.

‌وی ادامه داد: اینکه فضای سایبر چه تأثیری بر فرهنگ و‌سبک زندگی ما دارد، مهم است. ما به عنوان ابزار ساده نباید به فضای مجازی نگاه کنیم چرا که این فضا همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.

‌حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با بیان اینکه سال ۹۵ نقد یکی از کتاب‌ها در فضای سایبر را برعهده داشتم که از همان زمان جرقه تالیف کتابی در زمینه نظریه انتقادی با زندگی بشر امروز در ذهنم زده شد، خاطر نشان کرد: نگاه من با فضای سایبری به صورت مهندسی نیست. در کتاب الهیات سایبر به فلسفه علوم اسلامی به فضای مجازی توجه شده است و نگاه انتقادی نسبت به این موضوع دارد. البته انتقاد به معنای رد این فضا نیست بلکه توجه به بنیان‌های فلسفی و علمی فضای سایبر است.

وی‌ ‌با اشاره به اینکه نسبت انسان با فضای مجازی دسته‌بندی شد، تصریح کرد: ایده‌های شهید مطهری درباره آزادی معنوی‌ ‌و آزادی دیجیتال بیشترین تأثیر را در صورت‌بندی این اثر داشت.

‌مولف کتاب الهیات سایبر با بیان اینکه امروزه هنوز تئوری در زمینه فلسفه تکنولوژی نداریم، ‌گفت: یکی از زمینه‌هایی که حوزه باید به آن بپردازد، فناوری شناختی و‌ هوش مصنوعی و سایر امور است. اکنون
تکنولوژی بر علم مقدم شده و ما را با صحنه جدیدی روبرو کرده است. بر همین اساس این وضعیت ما را مجبور می‌کند که به تکنولوژی بیشتر بپردازیم.

‌وی با اشاره به اینکه عصب رسانه‌ها یعنی بدون ابزار دیجیتال با اینترنت رابطه برقرار کنیم، ادامه داد: اینترنت بدون داشتن رایانه و‌تلفن همراه در آینده محقق می‌شود که البته تصور آن برای ما دشوار است. اما تحقق این موضوع ابعاد مشکل‌آفرینی خواهد داشت که باید در این زمینه تحقیق و پژوهش صورت گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار