دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هوانیروز؛ بزرگترین ناوگان بالگردی غرب آسیا

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از انواع بالگردهای شناسایی، رزمی و پشتیبانی، بزرگترین ناوگان بالگردی در غرب آسیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۷ - 08December 2021

هوانیروز بزرگترین ناوگان بالگردی خاورمیانهبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش به‌منظور افزایش تاکتیک‌پذیری متناسب با تغییرات ساختاری نزاجا، تغییراتی را در راستای افزایش قدرت آفندی و پدافندی و افزایش توان پشتیبانی رزمی در خود ایجاد کرده است که همزمان با ایام شهادت خلبان شهید «کشوری» به بخش‌هایی از این تغییرات و افزایش توانمندی‌ها اشاره خواهیم کرد.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از انواع بالگرد‌های شناسایی، رزمی، پشتیبانی امروز بزرگترین ناوگان بالگردی در غرب آسیا محسوب می‌شود. این یگان که از بالگرد‌های تهاجمی ۲۰۹ معروف به کبرا، بالگرد شناسایی ۲۰۶ معروف به جت رنجر، بالگرد ترابری نیمه‌سنگین ۲۰۵، بالگرد تاکتیکی_ترابری ۲۱۴ و بالگرد ترابری سنگین شینوک بهره می‌برد، قادر به اجرای عملیات‌های مختلف در پشتیبانی از یگان‌های سطحی است.

مأموریت‌های مختلفی چون دیده‌بانی، تنظیم تیر توپخانه، اسکورت ستون زرهی، فرماندهی و کنترل صحنه نبرد، هلی‌برن نیروها، پشتیبانی نزدیک هوایی با اجرای آتش مستقیم، تک هوایی، جابه‌جایی ادوات و انتقال مجروحان، عکس‌برداری و عملیات پوششی توسط هوانیروز انجام می‌شود.

یکی از مواردی که موجب افزایش توان عملیاتی هوانیروز طی سال‌های اخیر شده است، بهره‌گیری از سامانه‌های دید در شب و افزایش برد عملیاتی این یگان در مقابله با تهدیدات است؛ هوانیروز با توجه به رصد تهدیدات منطقه‌ای، بالگرد‌های خود را ارتقا داده تا قابلیت پرواز و رزم شبانه را داشته باشند؛ یگان هواپیمایی نزاجا از این رو از سال ۱۳۹۳ با همکاری صنعت دفاعی کشور سامانه‌های دید در شب را بر روی بالگرد‌های رزمی و پشتیبانی خود نصب کرد و سپس در این رابطه چند رزمایش شبانه را با محوریت عملیات بالگردی اعم از پرواز شناسایی، شلیک موشک و انجام هلی‌برن در شب را با موفقیت انجام داد که بدین ترتیب این توان نیز بر توانمندی‌های عملیاتی هوانیروز نزاجا افزوده شد.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که هوانیروز در حوزه افزایش توان دفاعی و قدرت بازدارندگی در سطح بالگردی کشور انجام داد، بهره‌گیری از قابلیت‌های جنگال (جنگ الکترونیک) و فناوری‌های ضد موشکی و فریب موشکی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

امیر سرتیپ «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز در این رابطه به خبرنگار دفاع‌پرس گفت: امروز با تکیه بر دانش بومی، به آنچه که در عرصه یک نبرد تمام‌عیار تأمین‌کننده نیاز بالگرد‌های ما در حوزه‌های مختلف اعم از سامانه‌های ایجاد اختلال راداری، رادارگریزی و سایر امور است، دست یافته‌ایم. وی همچنین در این رابطه از افزایش قابلیت‌های پدافندی بالگرد‌های هوانیروز و ایجاد قابلیت‌های فریب موشکی (چف (Chaff) و فلر (Flare)) بر روی بالگرد‌های هوانیروز خبر داد.

امروز هوانیروز در حوزه تسلیحات موشکی نیز از انواع موشک‌های شبیه‌سازی شده تاو، هلفایر و موشک کُرنت جهت انهدام اهداف زمینی استفاده می‌کند که از بردی بین هشت تا ۱۲ کیلومتر برخوردارند.

این یگان همچنین از یک مدل موشک هوا به هوای ساخته شده به دست توانمند متخصصان داخلی با نام قمر بنی‌هاشم (ع)، جهت نبرد‌های هوایی بهره می‌برَد؛ البته این موشک قابلیت مقابله با اهداف زمینی را نیز داراست. این موشک به‌صورت آتش و رها عمل می‌کند و با برد بیش از هشت کیلومتر، دارای قابلیت قفل روی اهداف، در قبل و بعد از شلیک است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار