یادداشت/

اما و اگرهای نشر معارف دفاع مقدس

نهضت امام خمینی،شهیدان دوران جنگ تحمیلی در قلب معارف نهضت و قیام و رهبری امام حسین و شهیدان کربلا قرار دارند و مقامشان در تمام سطوح یکی است و از هم تفکیک ناپذیرند و باید یادشان در کنار هم زنده نگه داشته شود.
کد خبر: ۴۹۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 09December 2021

اما و اگرهای نشر معارف دفاع مقدسگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _موسی‌الرضا عبداللهی؛ همانگونه که تاریخ نویسان و تاریخ شناسان و روایتگران حوادث تاریخی بیان کرده‌اند هر واقعه تاریخی برای نسل‌های بعد خودش یک سری پیام‌ها و عبرت‌هایی را به جا گذاشته است که اگر نسل‌های آینده نتوانند موانع نشر آن پیام‌ها و عبرت‌ها را برطرف کنند هیچگاه آن نهضت و واقعه به تکامل خودش نمی‌رسد و راهش به این است که حرکت‌های اساسی و برنامه‌ریزی شده و مدون برای اقدامات زیر به عمل آید تا راه برای نشر تکامل آن اتفاق و واقعه فراهم شود.

ازجمله اقدامات (تبیینی، حفظی، دفعی، رفعی و تزایدی) اگر در مقابل هر حادثه و اتفاق تاریخی یک مانع به وجود آید امکان ندارد که اثرات اقدامات پنجگانه فوق به ثمر برسد.

چنانچه ما واقعه کربلا و نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی و رخداد جنگ تحمیلی علیه انقلاب و اسلام را در دوران دفاع مقدس جزو آن وقایع به شمار آوریم و تراز این دو واقعه سرنوشت‌ساز را در کنار هم ببینیم و برای آن درست تبلیغ نکنیم نمی‌توانیم پیام رهبران آن را به گوش جهانیان و مردم عالم و کشورمان برسانیم و اهداف آن را به ثمر بنشانیم.

چون اگر هر اتفاق تاریخی از درون خودش حفظ نشود و نقش آفرینان آن به تکلیف خودشان نپردازند و ثبت وقایع را به درستی تبیین و مشخص نکنند و به ثبت نرسانند طبیعی است که پس از مدتی شالوده این وقایع از دست خارج می‌شود و دستخوش تغییرات و انحراف و تحریف می‌شود.

به خصوص اگر موانع درونی و بیرونی اثرگذار در این اتفاق تاریخی آسیب‌شناسی نشود و موانع آن دفع و پاکسازی نشود حتما آثار مثبت معرفتی آن اتفاق را دستخوش زوال می‌کند و چنانچه برای نشر معارف آن محدودیت منظور شود راه رشد و تکامل و تزاید آن را می‌گیرد.

امروز شاهد هستیم که جریانات مخالف ارزش‌های وقایع تاریخی سرنوشت‌ساز در مقابل ارزش‌های ناب قیام عاشورا و نهضت کربلا و انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس با اسلام محمدی و اندیشه مبارزاتی امام حسین و امام خمینی با تمام قد ایستاده‌اند که نگذارند ابعاد آن به نتیجه مطلوب برسد و عالمگیر شود لذا با تمام توان به میدان آمدند تا این نهضت‌ها را به شکست بکشانند و به همین منظور فتنه‌های اساسی و کلیدی را برنامه‌ریزی کرده‌اند تا آثار این نهضتها را ضایع کنند.

به همین منظور حفظ حرمت‌های قیام عاشورا، انقلاب اسلامی، معارف دفاع مقدس یک تکلیف است و ارزش آن بالاتر از بعضی اعمال مستحبی دین است.  زنده نگه داشتن نام امام حسین به عنوان رهبر قیام و نهضت کربلا و واقعه عاشورا و نام امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و نام و یاد شهیدان این دو اتفاق بزرگ که مشترکات فراوانی را با هم دارند و برملا کردن نقشه‌های دشمنان و زدودن موانع و دفع کردن سیاست‌های دشمنان امری لازم و حتمی است

با زنده نگه داشتن نام و یاد این دو رهبر بزرگ تاریخی یکی به عنوان معصوم و دیگری به عنوان ولی و پیرو امام معصوم است که می‌شود نام و یاد آن‌ها را جاودانه نگه داشت تا در تمام عالم فراگیر شوند تا جهان تحت تأثیر آثار و برکات شهدای این واقعه تاریخی قرار گیرد. اثر نشر خون شهیدان کربلا و شهیدان راه اسلام به خصوص شهدای جنگ تحمیلی در دوران دفاع مقدس و در ادامه آن در جبهه مقاومت از آثاری است که اگر قرار بود این شهیدان در جای دیگر به غیر از آن جا و مکان و زمانی به شهادت رسیدن می‌رسیدند اهداف خونشان محقق نمی‌شد و پیام خونشان فرازمانی و فرامکانی نمی‌شد.

وقایع میدانی اتفاقات حادثه کربلا، انقلاب و دفاع مقدس از برکاتی است که به هم گره خورده و تفکیک ناپذیر است و باید از درون ابعاد دفعی و رفعی آن را تبیین کرد تا حفظ بماند و در عالم گسترش یابد. اهمیت دفع موانع و رفع مشکلات به این منظور است چون در افعال شعار تبیین ارزش‌های دفاع مقدس تابع ارزش‌های نهضت عاشورا بوده نشر فاعلی و مفعولی آن هم به هم گره خورده است و نمی‌توان امام حسین را به گونه‌ای توصیف کرد و امام خمینی را به گونه‌ای دیگر و خارج از قواعد اسلام امام حسینی و اسلام ناب محمدی توصیف کرد و موانع آن را رفع نکرد.

با جرأت می‌گوییم معارف و ارزش‌ها و آثار نهضت عاشورا در تمام سطوح قالبی بود که امام خمینی و شهیدان نهضت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خود را در درون آن قرار دادند و به جان اسلام حیات دوباره بخشیدند و این گفته نه اغراق است نه تحریف و نه اندیشه انحرافی؛ این حقیقتی است که خیلی‌ها جرأت بیان آن را ندارند و یا به منفعتی نمی‌خواهند به قبول این حقیقت اعتراف کنند و خود را در پذیرش حقیقت گرفتار هوا و هوس کردند و خدا راه بصیرت را به رویشان برای درک وقایع بسته است و خود را به خواب زدند که نفهمند و ابدالدهر جاهل بمانند.

نهضت امام خمینی و شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در قلب معارف نهضت و قیام رهبری امام حسین و شهیدان کربلا قرار دارند و مقامشان در تمام سطوح یکی است و از هم تفکیک ناپذیر هستند و باید نامشان و یادشان در کنار همدیگر زنده نگه داشته شود و باید برای تزاید اندیشه آنان و حفظ کرامت و آثار جهادیشان دستورالعمل مدون تبیین و تدوین شود و موانع آن رفع شود تا زنده بمانند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار