یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

سیره شهدا الگوی نهضت خدمت‌رسانی

اگر این روزها شاهد هستیم آحاد مردم شیفته فعالیت‌های گروه‌های جهادی هستند که به دور از جنجال‌های تبلیغاتی در جهت محرومیّت‌زدایی و رفع‌ بحران‌ها گام برمی‌دارند به این دلیل است که عملکرد آنها نشأت گرفته از سیره شهیدانی است که به دور از هیاهوی رسانه‌ای به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفتند و وارد کارزار شدند و با تکیه به توان داخلی حماسه‌های‌ بی‌بدیلی را خلق کردند.
کد خبر: ۵۰۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ - 15January 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- موسی‌الرضا عبداللهی؛ در سایه نشر معارف و سبک زندگی شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، آحاد جامعه به‌خصوص جوانان ایران اسلامی بیرق خدمت به محرومین را به دست می‌گیرند و در این خدمت بی‌منت به این درک می‌رسند که سیره و منش شهدا می‌تواند به‌عنوان یک مکتب کارآمد دینی و ارزشی نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مشکلات ایران اسلامی و اعتلای نظام ایفا کند.

در دوران دفاع مقدس رزمندگان و شهیدان با همّت و عزم راسخ خود قدم در میدان جهاد گذاشتند و امنیّت پایداری را برای کشور رقم زدند که امروز مردم از برکات آن بهره‌مند شده‌اند، هرچند تأمین این امنیّت که با مجاهدت بازماندگان شهدا تداوم داشته با منافع دشمنان انقلاب و اسلام در تضاد است.

در مقطعی که استکبار جهانی با اعمال فشارهای اقتصادی به دنبال به‌زانو درآوردن جمهوری اسلامی است پیروان مکتب شهدا باید نهضت خدمت‌رسانی را به‌گونه‌ای مدیریّت و برنامه‌ریزی کنند که آحاد جامعه و مستضعفین عالم حلاوت مجاهدت‌ شهیدان و مجاهدان فی سبیل‌الله را احساس کنند.

رفتار شهدا نشأت گرفته از آموزه‌های اسلامی بود و آنها با تمسک به معارف دین توانستند به معنویت خدمت صادقانه دست پیدا کنند و بعد از مجاهدت مخلصانه به مقام شهادت نائل آیند. امروز نیز بقیه‌السلف شهدا و دلسوزان انقلاب اسلامی باید با تلاش خود در مسیر خدمت‌رسانی مبتنی بر عقل، علم، تخصص، تجربه، مدیریت جهادی و بکارگیری ظرفیت‌های مذهبی، رفتارهای مبتنی بر دین را با تدبیر، هوش و ذکاوت وارد ضوابط زندگی فردی و اجتماعی کنند تا شاهد ایرانی آباد باشیم.

شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس با سرلوحه قرار دادن اخلاص توانستند روحیه جهادی و دفاع از ارزش‌های اسلامی، ملّی و انقلابی را به تبعیت از امام خمینی (ره) و در سایه ولایت‌پذیری وارد عرصه زندگی اجتماعی کنند که پیروزی جبهه حق را به‌همراه داشت، علت این موفقیت هم آن بود که مردم در زندگی مادّی و معنوی به دنبال الگوهای عملی بودند و در آن مقطع این الگوها ظهور و بروز پیدا کرده بود.

اگر این روزها شاهد هستیم که آحاد مردم شیفته اقدامات جهادی نیروهای بسیجی و گروه‌های جهادی هستند که به دور از جنجال‌های تبلیغاتی در جهت سازندگی، رفع بحران‌‌ها و محرومیّت‌زدایی گام برمی‌دارند به این دلیل است که عملکرد آنها نشأت گرفته از سیره شهیدان است، شهدا به دور از هیاهوی رسانه‌ای به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفتند و وارد کارزار شدند و حماسه‌ بی‌بدیلی را خلق کردند که امروز اثرات آن برای مردم آشکار است.

در سال‌های بعد از دفاع مقدس در باب خدمت‌رسانی و جهاد، مبارزه و خلاقیّت فرماندهان جنگ و حماسه‌آفرینان دفاع مقدس مطالب زیادی نقل شده که بیانگر روح صبر، استقامت و مسئولیت‌پذیری شهیدان و رزمندگان است که الگویی برای تداوم خدمت برای انقلاب شد. آفت این روحیه آن است که افراد جامعه به‌خصوص جامعه ایثارگری گرفتار خود برتربینی و تظاهر به خدمات در دفاع مقدس شوند و آن سیره زندگی را که بسیار ارزشمند است گرفتار جریانات حزبی و درگیری‌های جناحی کنند.

به نظر می‌رسد برای نهادینه‌ کردن سیره جهادی شهیدان و فعالیّت انقلابی و خدمت‌ صادقانه آنها باید اتاق عملیّات ویژه خدمت جهادی شکل بگیرد تا همچون دفاع مقدس فرماندهان خالص، حاذق و وظیفه‌شناس گرد هم جمع شوند و با الگوپذیری از مکتب شهید سلیمانی که در بحران‌ها در حوزه‌های مختلف یاریگر نظام مقدس جمهوری اسلامی بود به یاری کشور بشتابند.

سیره جهادی شهیدان ظرفیت لازم برای زندگی جهادی با هدف پیشرفت و توسعه بیش از پیش کشور را دارد و از این طریق می‌توان اعتماد به نفس مردم را تقویت کرد تا با علاقه‌مندی بیشتر به آرمان شهیدان، راه آنها را ادامه دهند و نگذارند دشمن با تحریم، تحریک، تحریف و تبلیغ، استقلال جمهوری اسلامی را به مخاطره بیندازد و به آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا خدشه‌ وارد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار