یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

حماسه دشمن‌شکن نیروی دریایی سپاه، تجلی پشتیبانی «میدان» از «دیپلماسی»

تلاش تروریست‌های آمریکایی این بود تا با دزدی دریایی، دستاوردهای اقتصادی جمهوری اسلامی تحت تأثیر قرار گیرد اما آن‎ها پس از اقدام متقابل خادمان انقلاب اسلامی در عرصه «دیپلماسی»، با ضربت کمرشکن مدافعان حریم ولایت در عرصه «میدان» مواجه شدند.
کد خبر: ۴۸۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ - 08November 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ مدیریت عملیاتی سپاه علیه آمریکا در دریای عمان مبتنی بر نظریه دیده‌بانی تغییر و گفتمان اقتدار بود. اقتدار اطلاعاتی و عملیاتی در مقابل دشمنی که تا به حال کسی جرئت پیدا نکرده با او پنجه در پنجه شود و غرور نظامی و اطلاعاتی او را درهم بشکند اما اکنون یک قدرت عملیاتی در این منطقه بر مبنای باورهای اعتقادی و آرمان‌های ملی و مذهبی با تکیه بر ظرفیت‌ها و ابتکارات رزمندگانش دست به اجرای یک عملیات ضربتی پیچیده زده و هیمنه نظامی و ژست ابرقدرتی ایالات‌متحده را هم شکسته است.

ماهیت این عملیات سرنوشت‌ساز در این سطح از سرعت عمل و دقت مبتنی بر اطلاعات دقیقی است که رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طی سالیان پس از پیروزی انقلاب از دشمن نامدار خود بدست آورده بودند و بر توانمندی‌ها و نقاط ضعف و قوت دشمن متمرکز شده بودند. دلیرمردان سپاه پاسداران براساس داده‌های حقیقی و اطلاعات میدانی با هوشمندی و شجاعت، این عملیات مقتدرانه را در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و دریای عمان به اجرا درآورده و همه این موارد درحالی است که جریان مغلوب در این میانه، خود از شبکه‌های گسترده و درهم‌تنیده اطلاعاتی بهره می‌برد.

اگرچه از زمان آغاز هجمه همه‌جانبه ماشین جنگی صدام در شهریور ۱۳۵۷ تاکنون، راهبرد استراتژیک اصلی جمهوری اسلامی مبتنی بر اصل غافلگیری بوده است و توان عملیاتی رزمندگان اسلام بر نقاط ضعف دشمن متمرکز می‌شد اما عملیات اخیر نیروی دریایی سپاه پاسداران در دریای عمان نشان داد که دیگر دوران استفاده از اصل غافلگیری و حصول نتیجه مطلوب با بهره‌گیری از نبردهای نامنظم به سر آمده و حتی در یک مواجه مستقیم و رو در رو، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از تقابل با سازوبرگ پرطمطراق دشمن ابا نخواهند داشت و از این منظر، حماسه 12 آبان را می‌توان نقطه عطفی در استراتژی راهبردی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دانست.

عملیات اطلاعاتی دفاعی اخیر نیروی دریایی سپاه در دریای عمان را از این جهت نیز که امتدادی بر راهبرد دستگاه دیپلماسی در بی اثرکردن تحریم‌ها و افزایش سرانه فروش نفت ایران بود، می‌توان موردبررسی و تحلیل قرار داد. پس از اینکه سیاست‌های خصمانه ایالات‌متحده آمریکا در عرصه اقتصادی با جهاد انقلابی دولت شکست خورد و شاهد افزایش مجدد اقبال عمومی بازار جهانی در برابر محصولات نفتی ایران هستیم، تروریست‌های دریایی آمریکا تلاش کردند تا با استفاده از میدان، دستاوردهای اقتصادی جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار دهند اما پس از اقدام متقابل خادمان انقلاب در عرصه «دیپلماسی»، با ضربت کمرشکن مدافعان حریم ولایت در عرصه «میدان» مواجه شدند.

بدون شک این دیده‌بانی تغییر و گفتمان اقتدار نمی‌تواند صرفاً با اندیشه‌های مادی و علوم نظامی مرسوم در اندیشه لیبرال دموکراسی غرب صورت گرفته باشد و مدیریت این اقدام تاریخ‌ساز که همه کارشناسان استراتژی نظامی در جهان را شوکه کرد، مبتنی بر دانشی است که پویایی آن را باید در مبانی اعتقادی، باورهای ایمانی، اندوخته‌های مکتب دفاعی اسلام و امامین انقلاب دانست؛ دانشی که در میدان دفاع مقدس تمرین و تجربه شده و در بزنگاه‌های حساس، کارآمدی خود را نشان داده است.

حماسه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ همه دشمنان اسلام را آگاه کرد که دیده‌بانی تغییر و گفتمان اقتدار اگر مبتنی بر اندیشه‌های خداباورانه باشد، همواره پیروز میدان است و مصادف بودن شگفت‌انگیز آن با ایام‌الله ۱۳ آبان و روز مبارزه با استکبارستیزی باعث شد تا در پیشگاه همه ملت‌های آزاده جهان، جمهوری اسلامی یکبار دیگر به عنوان نمادی از آزادی‌خواهی و مبارزه موفق با نظام سلطه مطرح شود و این توفیق را باید به آحاد ملت و علی‌الخصوص سبزپوشان مجاهد در عرصه‌های دفاعی و امنیتی تبریک گفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها