یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

وصیت‌نامه شهدای دانش‌آموز دائره‌المعارف چگونه زیستن

وصیّت‌نامه‌ شهدای دانش‌آموز دفاع مقدس دایره‌المعارفی است تا معارف دین، سبک زندگی اسلامی و اصول دشمن‌شناسی و مقاومت در برابر زورگویان عالم را بیاموزیم.
کد خبر: ۴۸۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴ - 30October 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ برخی نوجوانان و جوانان به مثابه دستگاهی هستند که در شرایط خاص فرهنگی‌، اجتماعی و معرفتی با پذیرش ورودی‌های متناسب با آن مقطع و پردازش آنها خروجی‌هایی را رقم می‌زنند که بر مبنای تصورات ذهنی و اصول علمی و فکری و همچنین فهم بصیرتی و تکلیف‌شناسی خارج از تصورات کارشناسان علوم تربیتی است.

فهم اینگونه افراد در تراز معلمین وارسته قرار می‌گیرد و بدون هیچگونه ایستایی کمالات معرفتی را پشت سر می‌گذارند و خود را از صف دانش‌آموزی خارج کرده و در صف استادی قرار می‌دهند.

سعی و تلاش آنها ورای تصورات ذهنی است و مطلوبیّت عملشان در کمال‌جویی و سعادتمندی جلوه می‌کند و در کمترین زمان ممکن و در کوتاه‌ترین شرایط، راهنمای بزرگان می‌شوند.

دانش‌آموزان شهید و خیل عظیمی از رزمندگان از این طیف بودند که به اقتضای شرایط سنّی‌ و عقلانیّت‌شان، شگفتی‌های عظیمی را در راه سیر و سلوک عرفانی به منصه ظهور رساندند و حقیقت رشد انسانی را به جامعه و آحاد بشر نشان دادند.

آنها به همه آموختند که راه رسیدن به تهذیب نفس فقط محدود به کرسی‌های علمی، حوزوی و مکاتب دینی نیست و در میدان جهاد و مبارزه هم می‌شود در مدّت بسیار کوتاهی خود را هم ردیف عالمان زاهد و خودساخته رساند و از آنان پیشی گرفت و خود را از مرتبه دانش‌آموزی به جایگاه استادی رساند.

این شاخصه بزرگ دانش‌آموزان دهه ۶۰ بود که از خراسان بزرگ جمعیّتی نزدیک به ۸۹ هزار و نهصد و شصت نفر آنان به صف مجاهدان دفاع مقدس پیوستند که از بین آنها ۲ هزار و صد نفر به درجه رفیع شهادت نائل شدند. از این تعداد ۵۴ نفر در ردیف فرماندهان و مسئولین جنگ قرار گرفتند یعنی مسئولیت‌هایی را پذیرفتند که طبق ساختار ارتش‌های کلاسیک دنیا باید برای رسیدن به آن سال‌ها آموزش دید تا بتوان به این مقام دست پیدا کرد.

این خیل قابل توجه شهیدان و رزمندگان دانش‌آموز که پا در عرصه جهاد گذاشتند در کمترین زمان ممکن مسئولیت‌هایی را از راه توکل به خدا، ولایت‌پذیری، تلاش و استقامت، اخلاق و نوآوری در سطح‌ فرماندهی و هدایتگری دیگران به دست گرفتند و آرمان و سبک زندگی‌شان مکتب رفتاری بزرگان، معلمان و اساتید شد.

این پویایی و پیش‌روندگی از الطافی است که خداوند در وجود انسان‌ها به‌خصوص نوجوانان و جوانان قرار داده تا در بین بزرگان معرفت برگزیده و شاخص شوند.

عنصر موفقیّت دانش‌آموزان شهید دوران دفاع مقدس مبتنی بر روحیه ولایت‌پذیری، ولایت‌شناسی، ولایت‌باوری، ولایت‌دوستی و ولایت‌یاری بود که آنان را در محور ادبیات معرفتی معارف دفاع مقدس قرار داد تا برای همیشه بدرخشند و چراغ راهنمای بزرگان شوند.

وصیّت‌نامه‌ شهدای دانش‌آموز دفاع مقدس نیز دایره‌المعارفی است تا معارف دین، سبک زندگی اسلامی و اصول دشمن‌شناسی و مقاومت در برابر زورگویان عالم را بیاموزیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار