یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

مدیریت تهدیدها و ارتقای اثربخشی معارف دفاع مقدس

تهدیدها دارای یک هویت عینی هستند که با پیشرفت تکنولوژی وسعت یافته و پیچیده می‌شوند؛ اگر این تهدیدها به‌درستی مدیریت شوند، ماهیت اثربخشی معارف دفاع مقدس و باورهای شهدا در جامعه ارتقا پیدا می‌کند.
کد خبر: ۵۳۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ - 06July 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- موسی‌الرضا عبداللهی؛ وجه غالب تهدیدها دارای هویت عینی معطوف به منافع بازیگران تهدید است که در چشم‌انداز اجتماعی صورت می‌گیرد و به‌صورت پراکنده «هویت عینی» جامعه را در فضاهای اجتماعی بازتاب می‌دهد که ظهور عینی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ بر همین اساس شناخت آن‌ها ضروری بوده و مدیریت خاص خود را می‌طلبد.

یک تهدید قبل از آن‌که در فضای خارجی هویت عینی بیابد هویت و ساختار اجتماعی یک جامعه را مخدوش می‌کند، در این میان اگر عقل در شناخت عوامل تهدید ضعیف باشد هویت اجتماعی ماهیت خود را از دست می‌دهد. با این مقدمه، توجه به هویت معارف دفاع مقدس و پدیده‌های اجتماعی آن در تحلیل‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه دوره شکل‌گیری و تکوین معارف آن حماسه عظیم را انسجام می‌بخشد و به منصه ظهور می‌رساند.

حفظ ماهیت معارف دفاع مقدس و نجات آن از تهدیدات احتمالی تابع اصول اساسی است که انتظار می‌رود صاحب‌نظران ابعاد سیاسی و اجتماعی این تهدیدات را بیش از گذشته برای جامعه تبیین کنند.

روند تکاملی معارف دفاع مقدس در بُعد اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی در بستر زمان ممکن است به‌صورت تدریجی کاهش یابد و ماهیت تحولی خود را از دست بدهد و بازتابی که برای رشد جامعه نیاز است به ثُبات نرساند.

بخشی از جامعه بر این باور هستند که هویت معارف دفاع مقدس مربوط به زمان خود بوده و جامعه امروز آن خلقیات را نمی‌پذیرد، همین باور می‌تواند آغازگر یک تهدید برای معارف این حماسه ماندگار باشد. اگر اندیشه‌گران جامعه به بازتاب این شبهه بپردازند انحراف در فکر و اندیشه‌ها رخ می‌دهد و هویت سازندگی دفاع مقدس از جامعه گرفته خواهد شد و باورها به‌تدریج متزلزل می‌شوند و معارف دفاع مقدس اثرگذاری خود را در سازندگی اجتماعی از دست می‌دهد.

فضای مجازی یکی دیگر از تهدیدها در حوزه مبانی معارف دفاع مقدس است. سهم این فضا در شکل‌دهی «ذهنیات» در مقایسه با «عینیات» معارف دفاع مقدس بسیار بیشتر است. هویت معارف دفاع مقدس تحت تأثیر «ذهنیات» بازیگران شبکه‌های مجازی اجتماعی قرار می‌گیرد تا «عینیات» آن چون احساس بازیگران، نقش اساسی در شکل‌دهی نامحسوس اذهان و مدیریت آن ایفا کند.

تهدیدها دارای یک بستر اجتماعی هستند که به‌صورت نامحسوس «عینیات» معارف دفاع مقدس را به مخاطره می‌اندازد و با تحولات بسیار ساده و پیش‌پاافتاده رشد فکری جوانان کشور را در سنین مختلف نسبت به قبول و یا رد این معارف افزایش و یا کاهش می‌دهد و اقبال عمومی را نسبت به آموزه‌های معارف دفاع مقدس که محصول خون هزاران شهید است را به سستی می‌کشاند و یا آن را به یک ناهنجار اجتماعی تبدیل می‌کند، این امر سبب می‌شود که تهدیدات داخلی معادلات مربوط به ارتقای سطح فرهنگی جامعه را برهم بریزد و فرایند تدریجی بودن رشد فکری جامعه را ضعیف کند.

تهدیدها دارای یک هویت عینی هستند که با پیشرفت تکنولوژی وسعت یافته و پیچیده می‌شوند؛ اگر این تهدیدها به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند ماهیت اثربخشی معارف دفاع مقدس و باورهای شهدا را از جامعه گرفته و در چشم‌انداز زمانی متوسط و طولانی، فرهنگ خانواده‌های اصیل انقلابی که بیشترین نقش و حضور را در دفاع مقدس داشته‌اند و با معیارهای فرهنگی و مذهبی خود نوعی ارتباط هدفمند مبتنی بر سنت‌های اعتقادی و ملی برقرار کرده و سبک زندگی مبتنی بر عقل را برای جامعه به ارمغان آورده بودند خنثی کند و چشم‌انداز آینده معارف این حماسه عظیم را به مخاطره بیندازند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار