یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

تداوم جهاد و شهادت با پاسداشت عاشورا و دفاع مقدس

جهاد و شهادت به‌عنوان گنجینه‌ای معنوی، تربیتی و معرفتی به حدی غنی و گسترده است که می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای بشر باشد و لذا باید از این ذخیره عظیم محافظت شود؛ راه حفظ آن به این است که قیام عاشورا و دفاع مقدس زنده نگه‌داشته شود و یاد و نام شهیدان و حماسه‌آفرینان آن همواره در جامعه جاری و ساری باشد.
کد خبر: ۵۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ - 15August 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- موسی‌الرضا عبداللهی؛ بیش از چهارده قرن از حیات طیبه اسلام می‌گذرد و گذشت زمان نتوانسته نام و یاد شهیدان را که منادی برافراشته نگه‌داشتن عَلَم مبارزه با ظلم و ستم و اقامه حق بودند را به فراموشی بسپارد.

چراغ مبارزه و ایثار هیچ‌گاه کم‌فروغ و یا خاموش نخواهد شد و مادامی‌که ظالم و مظلوم در زندگی اجتماعی بشر وجود دارد جهاد و شهادت به حیات انسان گره‌خورده و با تغییر نسل‌ها متوقف نخواهد شد بلکه جریان مقاومت شدّت می‌یابد.

جهاد و شهادت در گذر زمان دستخوش اتفاقاتی می‌شود که درخشندگی آن در تصمیم‌سازی و انتخاب راه شهادت به‌گونه‌ای نمود پیدا می‌کند که جز مجاهدان حقیقی نمی‌توانند آن را درک کنند که واقعه عاشورا یکی از آن اتفاقات تاریخی است و هرچه زمان از آن می‌گذرد ابعاد جدیدی از فلسفه وقوع آن آشکار می‌شود.

در عصر حاضر دفاع مقدس رشحه‌ای از قیام سید و سالار شهیدان بود. جهاد و شهادت در دوران دفاع مقدس تبیین‌کننده قیام اباعبدالله الحسین (ع) و در راستای احیای نهضت عاشورا به شمار می‌رود لذا باید در بستر زمان از هر دو واقعه تاریخی صیانت کرد.

بین عاشورا و دفاع مقدس پیوندی ناگسستنی است که فقط آن را کسانی می‌توانند درک کنند که شناخت کاملی نسبت به مجاهدت در راه خدا، ایثار و مبارزه داشته باشند. سیدالشهدای مقاومت چه بیان زیبایی در این خصوص داشت: «انسان‌ها زمانی می‌توانند فلسفه قیام عاشورا را درک کنند که معتقد به مقام و جایگاه جهاد و شهادت باشند و از قبل خودشان را در این راه شهید منظور کرده باشند.»

در طول تاریخ اسلام عَلَم شهادت به دست مجاهدان حقیقی دست‌به‌دست شده تا به مجاهدان دوران انقلاب اسلامی رسیده است. امروزه شاهد هستیم مبارزه با استبداد در سرتاسر عالم منطبق بر نهضت عاشوراست و این الگوپذیری به اوج خود رسیده و ازخودگذشتگی در راه معبود به کمال اخروی نزدیک می‌شود تا مکتب جهاد و شهادت تحویل حضرت مهدی (عج) گردد.

جهاد و شهادت بر پایه اصول و مبانی دینی و ارزش‌های الهی استوار شده و این معرفت باید در بین مؤمنین واقعی استوار بماند تا به فهم واقعی مبارزه و شهادت دست پیدا کنند.

برافراشته ماندن عَلَم مبارزه با استکبار و ایثار در راه خداوند فقط با تأسی به سیره شهیدان امکان‌پذیر است و از آن در برابر تندبادهای هوی‌وهوس، ظلم‌وستم و همچنین مصالحه و مسامحه صیانت می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زنده نگه‌داشتن نهضت حسینی و دفاع مقدس توصیه کرده‌اند: «شما عزیزان - خانواده‌های عزیز، پدران، مادران، همسران، فرزندان و بقیه کسان شهدا، این افتخار را برای خودتان حفظ کنید که حافظ خون شهید و دنباله‌رو راه شهید و نگهدارندِ عَلَم شهید باشید که همان عَلَمِ راه خدا و دین خدا و حفظ ارزش‌های الهی و اسلامی است.»

این حقیقت را باید مورد توجه قرار داد که فرهنگ دفاع مقدس را نمی‌توان از فرهنگ عاشورا جدا دانست؛ بر همین اساس متولیان فرهنگی، خطبا، نویسندگان و روایتگران باید مراقبت باشند که فرهنگ انسان‌ساز عاشورا و دفاع مقدس دچار تحریف که توطئه دشمنان است، شود.

امروزه اگر جامعه به دنبال برافراشته نگه‌داشتن پرچم عاشورا و دفاع مقدس است باید ماهیت این دو مکتب حفظ شود، لازمه انجام این رسالت خطیر صبر و شکیبایی پیشه کردن است. هرچند سنّت خدا بر این است که راه پاکان، صالحان و مجاهدان حفظ شود امّا این خطر وجود دارد که دشمن از طریق انسان‌های مزوّر، خدعه‌گر و منفعت‌طلب دام در مسیر مجاهدان و خانواده شهیدان و رزمندگان بگستراند تا در راه تلاش برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ جهاد و شهادت دچار تردید شوند.

جهاد و شهادت به‌عنوان گنجینه‌ای معنوی، تربیتی و معرفتی به حدی غنی و گسترده است که می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای بشر باشد و لذا باید از این ذخیره عظیم محافظت شود؛ راه حفظ آن به این است که قیام عاشورا و دفاع مقدس زنده نگه‌داشته شود و یاد و نام شهیدان و حماسه‌آفرینان آن همواره در جامعه جاری و ساری باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار