استاد حوزه و دانشگاه:

روضه‌های خانگی سرچشمه اقیانوس اربعین است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: قیانوس اربعین و ظهور حضرت امام زمان (عج) سرچشمه‌اش از همین روضه‌های خانگی است و هیچ ابزار نوینی نمی‌تواند جای روضه‌های خانگی را بگیرد.
کد خبر: ۴۹۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴ - 09December 2021

روضه‌های خانگی سرچشمه اقیانوس اربعین استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم گردهمایی مبلغان روضه‌های خانگی ویژه ایام فاطمیه به همت مجموعه سدره و اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور حجج اسلام علیرضا پناهیان، سید حسین حسینی قمی، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی و همچنین علی انسانی و مهدی آصفی از پیرغلامان اهل‌ بیت (علیه‌السلام) صبح امروز (پنج‌شنبه) در حوزه هنری برگزار شد.

تا زمانی که شکل برگزاری هیأت، همایشی باشد وارد زندگی مردم نمی‌شود

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی در این مراسم با اشاره به اینکه دستگاه امام حسین (ع) در این اوضاع نامناسب فرهنگی یک سرمایه بزرگ و رأس‌المال برای ما محسوب می‌شود اظهارداشت: هیچ جای دیگری مشابه این دستگاه وجود ندارد که مردم علاقمند به آن باشند. بر اساس آمار‌ها و گزارش‌ها هنوز ۹۵ درصد مردم نسبت به محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) حس مثبت دارند.

رئیس سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی افزود: تا زمانی که شکل برگزاری مراسم‌ها به صورت همایشی باشد، در زندگی مردم اثرگذار نخواهد بود، گفت: تا زمانی که این عزاداری‌ها به زندگی مردم وارد نشود، اثرگذار نمی‌شود که بهترین مدل آن، برگزاری روضه‌های خانگی است. کار مجموعه سدره ارزشمند است و باید از امکانات جدید و روش‌های نو برای احیا و برپایی روضه‌های خانگی استفاده کنیم تا ذکر اهل‌بیت علیه‌السلام وارد خانه‌ها شود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی روضه‌های خانگی باید ثبت و ضبط شود که در مهرواره هوای نو و در بخش کتاب آن به موضوع تاریخ شفاهی توجه جدی صورت گرفته است.

قمی: روضه‌های خانگی گره‌گشای مسائل و مشکلات مردم است

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: ماجرای روضه‌های خانگی فقط یک رسم و سنت دیرینه یا بروز و تجلی یک دلبستگی ریشه‌دار و یا حتی دژ مستحکم در برابر نفوذ و حمله فرهنگی دشمنان و یا حتی اثرگذار بر سبک زندگی مردم و مسئله هویت در جامعه نیست بلکه این مجالس گره‌های بسیار را باز می‌کنند و مسائل و مشکلات مردم را برطرف می‌کنند که از قدیم هم منشأ خیر و برکت بودند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: روضه‌های خانگی گره‌های بزرگ در مسائل مختلف را برطرف می‌کنند که این مجالس همواره توسط مردم برپا می‌شده است و ما تنها خادم برای پشتیبانی و زمینه‌سازی آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه روضه‌های خانگی نور را خانه به خانه وارد زندگی مردم می‌کند تصریح کرد: ما می‌دویم تا بتوانیم بهره و نصیبی از این مجالس را از آن خود کنیم.

خواندن در روضه‌های خانگی برکات بسیاری برای زندگیم داشت

علی انسانی ستایشگر اهل‌بیت و پیرغلام آستان سیدالشهدا (ع) نیز در این مراسم اظهار داشت: متأسفانه در حوزه فرهنگی و مداحی کشور شاهد یک سونامی خطرناک و ویرانگر بودیم که الحمدلله در حال سامان گرفتن است. من از سال ۴۱ در روضه‌های خانگی شرکت کرده و مداحی می‌کردم و در آن دو سالی که در این مجالس حضور پیدا کردم برکات زیادی نصیب زندگی‌ام شد.

این مداح با اشاره به اینکه در گذشته و حتی در شرایط کنونی نیز برخی تمام سرمایه زندگی خود را جمع می‌کردند تا بتوانند روضه خانگی در محرم یا فاطمیه برگزار کنند گفت: متأسفانه حسینیه‌ها و مجالس بزرگ تشکیل شدند و پرچم‌ها را از روی خانه‌ها برداشتند و این مجالس را کمرنگ کردند و حتی دچار انحراف هم کردند که البته این اقدامی موذیانه است و منشأ آن هم مشخص نیست، اما الحمدلله نوید اتفاقات بهتر به گوش‌می‌رسد.

داستان «امْرَأَةُ عِمْرَانَ» را برمنبر‌ها بگویید

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با اشاره به اینکه هیچ مجلسی نمی‌تواند جایگزین مجالس مختصر روضه خانگی شود، اظهار داشت: نباید مراسم‌های باشکوه عزاداری امام حسین علیه‌السلام با حضور سخنرانان و مداحان مشهور را جایگزین مجالس روضه مختصر خانگی بدانیم، زیرا این مجالس باشکوه مانند رودخانه‌ای است که سرچشمه آن‌ها از روضه‌های خانگی می‌آید که اگر خشک شود، آن مجالس جوشش لازم را نخواهند داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هیچ کار فرهنگی عظیمی مانند اثرگذاری مجالس مختصر خانگی با حضور چند خانواده و همسایگان نیست. افرادی که خدمت به دستگاه امام حسین علیه‌السلام می‌کنند چه به عنوان روضه‌خوان و چه به عنوان مداح نباید از برگزاری روضه‌های خانگی غافل شوند. هرکس ارزش این دستگاه را بداند، ارزش و اهمیت روضه‌های خانگی را بیشتر درک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در دوران کودکی ما مجلس روضه خانگی زنانه توسط مادرم در خانه برپا می‌شد که همواره برای آنکه ارتباط ما با روضه‌ها قطع نشود، با اینکه به دلیل حضور زنان امکان نشستن در مجلس نبود، به ما در گوشه‌ای جای می‌داد و آنچه را که دوست داشتیم که برای من چای شیرین بود فراهم می‌کرد تا پای روضه بنشینیم و استفاده کنیم. امروز که بررسی می‌کنم می‌بینم تمام روضه‌ها را من از زبان روضه‌خوان‌های خانگی در آن ایام شنیده‌ام.

پناهیان با اشاره به اینکه برخی از بزرگان همچون آیت‌الله طباطبائی و حاج آقای بهلول معتقد بودند که دیوار‌های خانه‌ها نیز صدای ناله‌های مجالس روضه را ثبت می‌کنند گفت: پدرم که از روضه‌خوان‌ها بود معتقد بود نباید مجلس روضه منقطع باشد یعنی اگر فردی اقدام به برگزاری کرد باید مداومت داشته باشد که در روایت هم داریم اگر کار خوبی برای اهل‌بیت علیه‌السلام انجام می‌دهید آن را قطع کنید بلا نازل می‌شود. از سوی دیگر اثرگذاری یک کار خوب نیز وابسته به مداومت آن است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بحث تکثیر نسل و فرزندآوری یک معضل اساسی در جامعه امروز ماست که اگر همین روند در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم. بسیاری از حرف‌ها و مؤعظه‌ها و رزق‌های معنوی در اینترنت موجود نیست و در همین روضه‌های خانگی به دست می‌آید که باید حفظ شود.

وی گفت: داستان امْرَأَةُ عِمْرَانَ که در سوره آل عمران مطرح شده است یکی از موضوعات خوبی است که روضه‌خوان‌ها و مداحان برای تشویق مردم به فرزندآوری می‌توانند از آن استفاده کنند. در این داستان یک مادر نذر می‌کند تا فرزند خود را برای خدمت به دین خدا تربیت کند. این فرزند دختر می‌شود و او می‌گوید خدایا در ذریه او فرزندانی قرار بده تا خادم آستان تو باشد. از این دعا امروز دوسوم دنیا مرید حضرت عیسی (ع) هستند. بعد از این درخواست، حضرت زکریا (علیه‌السلام) نیز از خداوند درخواست می‌کند تا به او فرزندی عطا کند که خدا یحیی (علیه‌السلام) را به او می‌دهد که ماجرای این فرزند یک گریز به کربلا دارد. برخی از افراد این روز‌ها دوست دارند با حیوان زندگی کنند، اما بسیاری هم با دل‌های بیدار خود دوست دارند فرزندان حسینی و زینبی داشته باشند. با نقل این داستان‌ها می‌توانیم تلنگری به آن‌ها بزنیم.

پناهیان افزود: مداحان و ذاکران باید در روضه‌های خانگی ولو با جمعیت اندک هم تمام توان خود را بگذارند. این مجالس به تعبیر آیت‌الله حق‌شناس روضه برشکسته است. برخی بزرگان از ذاکرین و روضه‌خوان‌ها ایراد می‌گرفتند که چرا می‌گوئید امام زمان (عج) به مجلس ما نظر کند. اگر نظر ایشان نباشد روضه حتی برپا هم نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یک اتوبوس در سفر بین‌راهی برای ناهار یا شام جلوی یک رستوران می‌ایستد. صاحب رستوران بدون سؤال از راننده بهترین غذایش را برای او می‌آورد. صرفاً به این دلیل که مردم را به رستوران او آورده است. معتقدم ذاکر و روضه‌خوان اهل‌بیت علیه‌السلام نیز همانند این راننده هستند که در مجلس مردم را به در خانه یکی از ذوات مقدسه می‌برند؛ بنابراین باید بدانند که اهل‌بیت علیه‌السلام از آن‌ها جداگانه و به بهترین شکل پذیرایی می‌کند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اقیانوس اربعین و ظهور حضرت امام زمان (عج) سرچشمه‌اش از همین روضه‌های خانگی است و هیچ ابزار نوینی نمی‌تواند جای روضه‌های خانگی را بگیرد. مداح و روضه‌خوان ترجمه و تفسیر سکوت زینب سلام‌الله هستند. هر چه ایشان بعد از کربلا سکوت کردند و حرفی نزدند، مداحان و ذاکران امروز جای ایشان این مصیبت‌ها را بیان می‌کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها