مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان گیلان:

ادبیات مقاومت به کمک دیپلماسی بیاید/ شاعران و نویسندگان وارد میدان شوند

محمدپور با بیان اینکه مسئولان باید به حوزه ادبیات پایداری و مقاومت توجه کنند، گفت: ادبیات مقاومت باید به کمک دیپلماسی بیاید و شاعران و نویسندگان باید وارد میدان شوند؛ نه اینکه منتظر یک اتفاق سهمگین باشیم تا شعر‌های نو بسراییم.
کد خبر: ۴۹۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸ - 12December 2021

ادبیات مقاومت به کمک دیپلماسی بیاید/ شاعران و نویسندگان وارد میدان شوند

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، آیین اختتامیه نهمین جشنواره شعر پایداری استان گیلان و پنجمین جشنواره استانی داستان کوتاه دفاع مقدس (جایزه ادبی یوسف) امروز در کانون فرهنگی تربیتی زینبیه (س) شهرستان «لنگرود» برگزار شد.

«اسماعیل محمدپور» مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در این مراسم با اشاره به پیشگامی گیلان در حوزه شعر دفاع مقدس، اظهار داشت: طی چند سال اخیر شاهد عدم پیشرفت هم در حوزه شعر و هم در حوزه داستان دفاع مقدس کشور و استان هستیم.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان فلسفه و کارکرد جشنواره‌های شعر را تحول آفرینی و ایجاد حرکت در شاعران دانست و تصریح کرد: وقتی جشنواره شعر برگزار می‌شد، شاعران حضور پیدا می‌کردند و رقابت صورت می‌گرفت و در نهایت تولید محتوای جدید اتفاق می‌افتاد؛ اما در حال حاضر جشنواره‌ها کارکرد اولیه خود را ندارند و گا‌ها به اشعار تکراری برخورد می‌کنیم که یعنی شاعران سروده تازه نداشتند.

وی یکی از عوامل افول و پس رفت ادبیات و شعر دفاع مقدس را تحلیل رفتن قوای ذهنی شاعران نسبت به جبهه و جنگ دانست و افزود: به مرور با فاصله گرفتن از سال‌های جنگ و بروز و ظهور نسل‌های جدید شاهد این تحلیل قوای ذهنی هستیم؛ زیرا زمانی که شعر دفاع مقدس شکل گرفت، شاعران در بطن جنگ بودند و رزمندگان را می‌دیدند و حضور فیزیکی در جبهه‌ها داشتند و برداشت مستقل می‌کردند لذا آن شعر‌ها تهییجی و برانگیزاننده و اثرگذار بود.

محمدپور خاطرنشان کرد: قوای ذهنی شاعران دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که جنگ را ندیده اند، آمادگی خلق محتوای جدید و نو را ندارد و همچنان با پارامتر‌های دوران دفاع مقدس سر و کار دارد؛ این در حالی است که هنوز جنگ و مقاومت وجود دارد و حتی دیپلمات‌های ما در فضای سیاسی برای رفع تحریم‌ها مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس با ۵۰ کشور دنیا در جنگ بودیم و امروز نیز دیپلمات‌های ما با همان ابرقدرت‌ها که روزی حامی صدام بودند مواجه هستند، تاکید کرد: امروز نیز در جنگ هستیم و لذا شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس باید به سمت ادبیات مقاومت بروند.

مسئول ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان از مسئولان خواست به حوزه ادبیات پایداری و مقاومت توجه کنند و متذکر شد: ادبیات مقاومت باید به کمک دیپلماسی بیاید و شاعران و نویسندگان باید وارد میدان شوند؛ نه اینکه منتظر یک اتفاق سهمگین باشیم تا شعر‌های نو بسراییم.

وی با تاکید بر لزوم به روزرسانی پارامتر‌های شعر و داستان دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد نوعی ایدئولوژی زدایی از شعر هستیم و برخی شعر را به دو دسته ایدئولوژیکی و غیر ایدئولوژیکی تقسیم می‌کنند، در حالی که اصلا شعر بدون ایدئولوژی نداریم و حتی شعر شاعر ضد جنگ نیز برخاسته از یک ایدئولوژی است.

محمدپور با بیان اینکه یک جریان روشن فکری عبارت شاعران حکومتی یا ایدئولوژیکی را تبلیغ می‌کند، تصریح کرد: باید یک ایستادگی و مقاومت در شاعران در مقابل این جریان ضد شعر ایدئولوژیکی شکل بگیرد و اجازه ندهیم ادبیات دفاع مقدس را وادار به عقب نشینی کند و ادبیات مقاومت را ساکن نشان دهد.

وی از ارسال ۸۸ اثر به دبیرخانه نهمین جشنواره شعر ادبیات پایداری استان گیلان و ۳۸ داستان کودک، نوجوان و جوان به دبیرخانه پنجمین جشنواره استانی داستان کوتاه دفاع مقدس خبر داد و افزود: هیئت داوران ۱۰ اثر از شاعران و ۹ اثر از نویسندگان را انتخاب کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار