دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اهمیت بودجه در اقتصاد کشور/ هدف از بودجه‌ریزی دولت‌ها چیست؟

بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه دنیا تلاش دارند نظام بودجه‌ریزی خود را در یک فرآیند بهبود یا تغییر به یک نظام عملکرد محور یا عملیاتی که در آن ارتباط بین اعتبارات بودجه‌ای و عملکرد دستگاه‌های اجرائی شفاف و قابل درک شود، تبدیل کنند.
کد خبر: ۴۹۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ - 15December 2021

اهمیت بودجه در اقتصاد کشور/ هدف از بودجه‌ریزی دولت‌ها چیست؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بودجه در سرنوشت اقتصادی هر کشوری نقش کلیدی ایفا می‌کند و صورت هزینه سالیانه دولت به حساب می‌آید، از همین رو دولت حساسیت بیشتری روی تنظیم بودجه دارد و در شاخه تامین منابع باید به‌طور دقیق مشخص سازد که از چه منابعی می‌خواهد بودجه را تامین کند.

در لایحه بودجه باید میزان هزینه‌ها، حجم سرمایه‌گذاری، چگونگی اشتغال‌زایی و اهداف توسعه مشخص باشد. همچنین دولت باید به آثار بودجه در همه حوزه‌ها اعم از دستگاه‌های دولتی، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، سیاست‌های اجرایی، نظام تامین، میزان هزینه و ... توجه داشته باشد و بداند که مجموعه آن سرنوشت اقتصادی کشور را مشخص می‌سازد، اما در این میان لایحه بودجه سال ۹۹ در حالی تقدیم مجلس شد که بحث درباره رقم فروش پیش‌بینی شده نفت خام در بودجه سال آینده بالا گرفته و مجلس و کارشناسان ارقام ذکر شده توسط دولت که فروش بالاتر از ۱ میلیون بشکه در روز را ذکر کرده است، شدنی نمی‌دانند.

از دیگر انتقادات تکرار بیش‌برآورد منابع مانند سال ۹۸، بی‌توجهی به اصلاحات مالیاتی و ساماندهی نشدن هزینه شرکت‌های دولتی است.

بیشتر سازمان‌های دولتی، تجاری یا غیر انتفاعی از بودجهٰ‌بندی جهت اطمینان نسبت به اینکه منابع آن‌ها طبق مقاصد و اهداف مدیریت به مصرف می‌رسد و همچنین جهت سهولت در نتیجه گیری از علمیات طبق طرح‌های مدیریت، استفاده می‌کنند.

در سازمان‌های دولتی بودجه‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است چون که بودجه، جهت مصرف منابع عمومی، چارچوب و برنامه ارایه می‌کند.

اهمیت بودجه‌ریزی در کشور

بودجه به عنوان سندی تعریف می‌شود که شامل واژه‌ها و ارقامی است که هزینه‌ها را به اهداف معین ارتباط می‌دهد. اگر درخواست‌های بودجه، جمع آوری شده و طبق دستورالعمل‌ها به مصرف برسند و اگر فعالیت‌ها به نتایج مطلوب بیانجامد، هدف بیان شده در سند بودجه، تحقق یافته است؛ بنابراین بودجه یک پیوستگی بین منابع مالی و رفتار انسانی برای تحقق اهداف و خط مشی‌ها ایجاد می‌کند.

بدین ترتیب بودجه‌ریزی عبارت است از تبدیل منابع مالی به اهداف انسانی. به بیان دیگر بودجه به مجموعه‌ای از اهداف و برنامه‌ها به همراه قیمت‌های مربوط به آن‌ها اطلاق می‌‌شود.

بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه دنیا تلاش دارند نظام بودجه‌ریزی خود را در یک فرایند بهبود یا تغییر به یک نظام عملکرد محور یا عملیاتی که در آن ارتباط بین اعتبارات بودجه‌ای و عملکرد دستگاه‌های اجرائی شفاف و قابل درک است، نزدیکتر سازند و از این طریق پشتوانه اطلاعاتی معتبر و قابل اطمینانی برای تصمیمات بودجه‌ای دولت فراهم آورند.

مهم‌ترین اهداف دولت‌ها رسیدن به رشد اقتصادی و فراهم کردن خدمات عمومی و تحقق عدالت اجتماعی است. برای تحقق این اهداف باید وظایف دولت‌ها در کنار وظایف مردم و نهاد‌های غیردولتی مشخص شود، ساختار دولت تعیین شود و برای تحقق اهداف برنامه‌ریزی شود.

برای تحقق برنامه‌ها، بودجه‌ریزی انجام می‌شود و با تخصیص منابع، وظایف دولت اجرا می‌شود. بودجه به‌عنوان برنامه مالی دولت، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشور‌ها دارد.

بودجه‌ریزی عملیاتی، بعنوان یکی از روش‌های بودجه‌ریزی عبارت است از برنامه سالانه به همراه بودجه سالانه که رابطه میان وجوه تخصیص یافته به هر برنامه با نتایج بدست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می‌دهد که این کار در راستای استفاده بهینه از منابع محدود و در جهت دستیابی به اهداف کشور می‌باشد.

هدف اصلی بودجه چیست؟

هدف اصلی نظام‌های بودجه‌بندی، پاسخگویی و ارزیابی عملکرد دولت است که این هدف در نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در قالب سه معیار کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی نمایان می‌شود، تا بدین ترتیب دولت را در جهت تحقق اهداف خودیاری رساند.

از سوی دیگر بودجه در کشوری، چون ایران که اولا وابسته به در آمد‌های حاصل از صادرات نفت خام است و از سوی دیگر ۸۰ تا ۸۵ در صد اقتصاد منطبق بر اهداف دولت‌ها دارد.

اگر دولتی به دنبال فقرزدایی است، شاهراه آن بودجه است و اگر دولتی به فکر رفاه و رشد اقتصادی است چاره‌ای ندارد جز توجه جدی و عمیق به بودجه با توجه به دغدغه‌های اقتصادی؛ موضوعی که  دولت جدید بر اصلاح ساختار آن و توجه به معیشت مردم اصرار جدی دارد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها