کارگردان مستند «راکال»:

«راکال»؛ اولین نمونه تصویرسازی مستند در حوزه دفاع مقدس است

همایونفر از اکران مستند «راکال» خبر داد و گفت: این فیلم اولین نمونه تصویرسازی مستند در حوزه دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۹۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰ - 15December 2021

«راکال»؛ اولین نمونه تصویرسازی مستند در حوزه دفاع مقدس استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مهدی همایونفر تهیه‌کننده مستند «راکال» در گفت‌وگو با تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اکران این فیلم در روز (چهارشنبه)، اظهار داشت: این فیلم امروز ساعت ۱۸ در سالن پنج پردیس سینمایی چارسو با حضور عوامل و راوی فیلم اکران عمومی خواهد شد.

تهیه‌کننده مستند «راکال» در مورد عنوان این مستند توضیح داد و بیان کرد: «راکال» عنوان دستگاهی است که عراقی‌ها در شنود‌های خود از آن در دوران دفاع مقدس استفاده می‌کردند و وقتی‌ که نیرو‌های ایرانی این دستگاه را به غنیمت به دست آوردند با آن آشنا می‌شوند و تغییراتی در آن می‌دهند که در جریان فیلم تمامی این اتفاقات نشان داده می‌شود.

وی از علی اسحاقی به‌ عنوان نقش اول این مستند یاد کرد و اظهار داشت: علی اسحاقی در دوران دفاع مقدس، مسئول شنود بوده است. وی بزرگ شده عراق است و به زبان عراقی مسلط می‌باشد؛ برای همین چاره‌ای نداشتیم تا از تصاویر آرشیوی عراق در آن دوره استفاده کنیم که زمان طولانی وقت گرفت تا این تصاویر آماده شود. ولی باید یادآوری کنیم به جهت اینکه ما اصرار داشتیم اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌صورت تصویر دربیاید از صوت‌هایی که در زمان جنگ به‌صورت شنود استفاده می‌شده و توسط راویان و خود آقای اسحاقی ضبط می‌شده در فیلم نشان داده و پخش می‌شود و نقش سندی صحبت‌هایی که آقای اسحاقی در فیلم مطرح می‌کند و همین‌طور اسنادی که در مرکز جمع‌آوری شده در فیلم ظاهر و هویداست.

در ادامه همایونفر ضمن تشکر از حمایت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای ساخت مستند «راکال» گفت: تقریباً دو، سه سال پیش که به‌تازگی به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آمده بودم، از سوی ریاست مرکز به بنده توصیه و پیشنهاد شد تا کتاب‌هایی را که در مورد خاطرات اشخاص است و در مرکز منتشر شده اگر قابلیت دارند به تصویر تبدیل شوند. کتاب «جنگ الکترونیک» تاریخ شفاهی علی اسحاقی را که آن زمان به‌تازگی منتشر شده بود با پیشنهاد جانشین و مدیر تاریخ شفاهی وقت مرکز، مطالعه کردیم و متوجه شدیم زمینه‌های خوبی برای شناساندن شنود به عامه مردم دارد، به‌طوری‌که چگونه شنود در جنگ شکل گرفت و در نهایت چه رشد‌هایی کرده است البته تا جایی که آقای اسحاقی در کتاب خاطرات خود می‌گوید.

تهیه‌کننده مستند «راکال» افزود: در ادامه روند کار، احمد ابراهیمی که دارای کارنامه درخشانی در عرصه کارگردانی است به‌عنوان کارگردان این مستند انتخاب شد. شروع کار با مصاحبه‌هایی با آقای اسحاقی در اصفهان گرفته شد و سپس با راهنمایی‌های مفصل و مکرر جواد جباری و یدالله ایزدی، کار پیش رفت و در نهایت مونتاژ‌های اولیه بعد از اعمال تغییرات تهیه شد. در ادامه نیاز بود تا بازسازی‌هایی در صحنه عمل گرفته شود و این مهم در شهرک سینمایی دفاع مقدس صحنه‌هایی انجام شد.

وی بر تصویرسازی اسناد دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: ما در همکاری با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، دو هدف بزرگ را دنبال می‌کنیم و امیدواریم محقق شود؛ اول اینکه کتاب‌های مهم مرکز از جمله خاطرات شفاهی فرماندهان، کتاب تصویری هم داشته باشد. این کار در دنیا مرسوم است؛ یعنی یک فیلمی ضمیمه کتاب شود و در مدت چهل، پنجاه دقیقه همه نقاط برجسته این خاطرات در آن فیلم نمایش داده شود.

همایونفر اظهار کرد: از طرفی این نوع اقدامات الآن می‌تواند صورت بپذیرد که افراد حقیقی و راویان و شاهدان ما در قید حیات هستند. در مورد افرادی که متأسفانه دیر وارد عمل شدیم مثل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چنین امکانی را نداریم؛ بنابراین فرصت کمی داریم تا کتاب‌های بی‌نظیری که توسط مرکز اسناد کار شده یا در حال کار است به کتاب تصویری تبدیل شود.

تهیه‌کننده مستند «راکال» افزود: کار دومی که خوب است توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام شود این است که ما اسناد بسیار عالی در مورد عملیات‌های بسیار مهم مثل بیت‌المقدس و فاو را داریم. می‌توانیم این اسناد را با کمک تصویر به عرضه عام بگذاریم و اجازه دهیم تعداد بیشتری از مردم با این اسناد آشنا شوند. لازمه این هم ساختن فیلم‌هایی است که در رابطه با عملیات‌هایی مانند بیت‌المقدس و یا عملیات بسیار مهم فاو می‌باشد و بخش زیادی از شاهد‌های عینی زنده هستند و بخش مهمی از اسنادش هم موجود است و متأسفانه هنوز به‌صورت جدی عرضه نشده تا مردم ببینند. امیدواریم این قدم هم با حمایت مرکز برداشته شود.

وی دسترسی سخت به برخی از اسناد که با عنوان محرمانه تلقی می‌شوند را از دشواری‌های ساخت مستند «راکال» مطرح کرد و گفت: در مجموعه اسناد مرکز، مجموعه‌ای از اسناد دارای طبقه‌بندی در بین اسناد معمولی وجود دارد؛ ولی باید فرض را بر این بگذاریم که به دلیل گذشت قریب به ۴۰ سال از زمان جنگ، خیلی از این اسناد از حالت محرمانه درآمده‌اند؛ خصوصاً اسنادی که مربوط به مخابرات هستند؛ چون امکانات فنی بسیار تغییر کرده است.

یادآور می‌شود، پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها