نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان:

خشمی که از روی احساس مسئولیت و اخلاص باشد، آسمانی است

حجت‌الاسلام «پورذهبی» گفت: خشمی که از روی نفسانیت و عصبانیت‌های مادی صورت می‌گیرد، خشم زمینی است و خشمی که از روی احساس مسئولیت و اخلاص صورت می‌گیرد، خشم آسمانی است.
کد خبر: ۴۹۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳ - 18December 2021

خشمی که از روی احساس مسئولیت و اخلاص باشد، آسمانی استبه گزارش دفاع‎پرس از کردستان، حجت‌الاسلام «عبدالرضا پورذهبی» نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت زهرا (س) که در حسینیه سنندج برگزار شد، با اشاره به آیه ۸۱ سوره طه، اظهار داشت: خداوند در قرآن خطاب به مخلوقات فرموده است: «کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْاْ فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِى وَ مَن یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِى فَقَدْ هَوَى‏؛ اینک از چیزهاى پاکیزه‌اى که روزى شما کرده‌ایم بخورید، ولى در آن طغیان نکنید که قهر و غضب من بر شما وارد خواهد شد و هرکس که قهر من او را بگیرد، قطعاً سقوط کرده است».

وی با یادآوری اینکه غضب الهی سبب سقوط انسان می‌شود، افزود: انسان نباید کاری کند که به غضب الهی دچار شود و چیزهای حلال را بر خود حرام کند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به بازگویی روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره فضیلت حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت و تصریح کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) فرموده است: «فاطِمَه بَضْعَهُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی وَ مَنْ أَغْضَبَنِی فَقَدْ أَغْضَبَ اَللَّهَ؛ فاطمه پاره تن من است و هرکس او را به خشم و بیازارد گویی مرا آزرده است، هرکس مرا هم به خشم بیاورد خدا را به خشم آورده است»؛ لذا این آیه نشان از فضل و مقام والای حضرت فاطمه (س) دارد.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه روایات زیادی در رابطه با خشم و غضب داریم، خاطرنشان کرد: خشم‌ و غضب یک نیرویی است که خداوند متعال در وجود انسان برای دفاع از خود و پاسداری از حق قرار داده است که باید به درستی از آن استفاده شود، در غیر این‌صورت انسان را از مسیر اصلی منحرف خواهد کرد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، یادآور شد: «خشم و غضب، کلید هرگونه شرّ و بدی است».

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه برخی از انسان‌های مؤمن، علی‌رغم نماز خواندن و انسان خوب بودن، با کوچک‌ترین ناملایمتی عصبانی و از کوره در می‌روند، عنوان کرد: بهترین راه برای جذابیت این است که انسان در برخورد با مردم، ضمن رفتار خوب، به شایستگی محاسن و مکارم اخلاقی خود را نشان دهد؛ چراکه عصبانیت معایب و بدی‌ها را نشان داده و خیر و برکت را از انسان دور می‌کند.

وی، حسادت، خودپسندی، حب دنیا و حب نفس را از عوامل خشم و غضب خواند و به آثار آن نیز اشاره کرد و افزود: خشم و غضب، ایمان، انس، دوستی، عقل و منطق را از بین برده و زشتی‌ها را آشکار می‌کند.

به گفته نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، خشم و غضب لزوما با تندی و پرخاشگری نیست؛ چراکه متاسفانه گاهی انسان‌ها در اوج آرامش ظاهری نیز غضب دارند.

وی علاج خشم را در انصراف و منحرف کردن نفس در ابتداى پیدایش آن حالت و همچنین دور کردن عوامل آن دانست.

حجت‌الاسلام پورذهبی خشم و غضب را بر ۲ نوع توصیف کرد و افزود: خشمی که از روی نفسانیت و عصبانیت‌های مادی صورت می‌گیرد که تعبیر ما از آن به خشم زمینی است و خشمی که از روی احساس مسئولیت و اخلاص صورت می‌گیرد، خشم آسمانی است.

وی تاکید کرد: البته انسان باید در برابر استکبار، فساد، رشوه، اختلاس، ترک امر به و معروف و نهی از منکر، ظلم، گناه، شکست حرمت دیگران، بی‌انصافی، ناجوانمردی، نادانی، گرانی لجام‌گسیخته، تحقیر، توهین، جنگ با دشمن و تفرقه‌افکنی، خشم داشته باشد و واکنش نشان دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: عصبانیت حضرت زهرا (س) از باب خواسته‌های مادی نبود؛ بلکه از روی احساس مسئولیت و به‌خاطر پایمال شدن حقوق ایجاد شد.

حجت‌الاسلام پورذهبی یادآور شد: خشم و غضب اگر به پیروی از حضرت زهرا (س) باشد، نه تنها بد نیست؛ بلکه ستایش شده نیز هست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار