خطیب زاده: زمانبندی بازگشت هیأت های مذاکره کننده تفاهمی دسته جمعی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که زمانبندی بازگشت هیأت های مذاکره کننده در وین تفاهمی دسته جمعی و اتفاقا با در نظر گرفتن تعطیلات طرف‌های اروپایی‌ به مناسبت کریسمس و سال نوی مسیحی بوده است.
کد خبر: ۴۹۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲ - 18December 2021

خطیب زاده: زمانبندی بازگشت هیأت های مذاکره کننده تفاهمی دسته جمعی بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اظهارات غیرواقعی و خبرسازی دیپلمات‌های سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۴ درباره زمانبندی بازگشت هیأت‌ها در این دور از گفت‌وگوها، اظهار داشت: بر خلاف ادعای طرف غربی در مورد درخواست ایران برای وقفه در مذاکرات، هم خود این کشورها و هم دیگر اعضای ۱+۴ کاملا در جریان هستند که این زمانبندی تفاهمی دسته‌ جمعی و اتفاقا با در نظر گرفتن تعطیلات طرف‌های اروپایی‌هایی به مناسبت کریسمس و سال نوی مسیحی بوده است.

وی با یادآوری اینکه این بار نخست نیست که طرف‌های غربی به تحریف واقعیت و درز اطلاعات نادرست متوسل می‌شوند، خاطرنشان کرد که این سه کشور شاید خواسته‌اند با این ادعای غیرواقعی به نوعی جبران درخواست دور قبل خود برای بازگشت زودهنگام به پایتخت‌هایشان را کرده باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این کشورها باید به جای اصرار بر بازی نخ‌نما شده و بی‌فایده مقصرنمایی، برای پیشرفت گفت‌وگوها جدیت و اراده به خرج دهند.

عصر دیروز (جمعه) ۲۶ آذر ماه نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک در هتل کوبورگ شهر وین برگزار و عملا دور هفتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌‌ها علیه ایران پایان یافت.

مذاکراتی که از هشتم آذر ماه شروع و ۱۲ آذر برای مشورت طرف‌های اروپایی با پایتخت‌هایشان درباره دو پیشنهادی که هیأت ایرانی درباره رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در دهم آذر ماه ارائه داده بود، متوقف شد و باز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک از سر گرفته شد و دیروز جمعه (۲۶ آذر ماه) دفتر این دور از مذاکرات بسته شد، آن هم با حصول دو سندی که علی باقری آن رااعلام کرد.

براساس توافق طرفین مقرر شد بزودی دور بعدی مذاکرات برگزار شود و باقری هم گفت که مورا بدین منظور با هیاتها در تماس خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار