تشدید جنگ قدرت عربستان و امارات در جنوب یمن

در بحبوحه شکست‌های پی در پی ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه‌های مختلف جنگ یمن، گزارش‌ها حاکی از جنگ قدرت میان امارات و عربستان در جنوب یمن و تشدید اختلافات میان آنهاست.
کد خبر: ۴۹۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲ - 19December 2021

تشدید جنگ قدرت عربستان و امارات در جنوب یمنبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، همزمان با پیشروی نیرو‌های جنبش انصارالله یمن در مناطق راهبردی این کشور به ویژه در جبهه مأرب، استان‌های جنوبی یمن شاهد جنگ قدرت بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. اکنون نیرو‌های وابسته به عربستان و امارات در مناطق جنوبی یمن به ویژه حضرموت به نقطه اوج درگیری و اختلافات رسیده است؛ جایی که درگیری مسلحانه میان حزب اصلاح (مورد حمایت عربستان) و شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) در این منطقه طی روز‌های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

البته این اختلافات و درگیری میان مزدوران سعودی و اماراتی تازگی ندارد و اولین بار نیست که به مرز درگیری مسلحانه می‌رسد؛ اما نکته قابل توجه تشدید این اختلافات و درگیری‌ها همزمان با از دست رفتن مواضع استراتژیک دو طرف به شکل مستمر است.

منابع آگاه از امارات گزارش دادند که این کشور اکنون از یکی از شیوخ منطقه شبوه به نام «عوض العولقی» حمایت می‌کند. همچنین هرج و مرج در مناطق تحت سیطره حزب اصلاح افزایش پیدا کرده است.

در این شرایط عناصر مسلح وابسته به عوض العولقی با سوء استفاده از خشم قبایل شبوه ضد «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن اقدام به محاصره اردوگاه‌های وابسته به دولت مستعفی در داخل این استان کرده‌اند.

قبایل وابسته به امارات در این منطقه نیز یکی از اردوگاه‌های وابسته به حزب اصلاح را در صحرای حضرموت محاصره کردند و نیرو‌های تیپ یازدهم وابسته به این حزب را تهدید کردند که در صورت عدم عقب نشینی از این منطقه به آن‌ها حمله خواهند کرد.

ناظران معتقدند که این اقدام امارات ناشی از تصمیم این کشور برای شعله ور کردن اوضاع در مناطق جنوبی جهت گسترش نفوذ خود در استان‌های جنوبی یمن و سیطره یک جانبه بر حضرموت و شبوه است.

از سوی دیگر نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان به پیشروی خود در جبهه‌های حساس ادامه می‌دهند و اخیراً مناطقی را در شمال شرق این کشور تحت سیطره خود در آورده‌اند. نیرو‌های انصارالله بعد از آزاد سازی مواضع راهبردی بخش شرقی رشته‌کوه «البلق» در مأرب همزمان با فروپاشی نیرو‌های دفاعی مزدوران سعودی در منطقه العکد، به سمت مناطق جدیدی در موضع استراتژیک عبیده حرکت کردند.

از روز گذشته درگیری‌های خشونت آمیز میان نیرو‌های صنعا و نیرو‌های منصور هادی در مناطق بالا و پایین عبیده شدت گرفته است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند بر ۳ منطقه در شرق مأرب مسلط شوند. «البُتر»، «النقعا» و «العکد» مناطق واقع در شرق یمن هستند که نیرو‌های یمنی توانستند بر آن‌ها سیطره یابند.

منابع آگاه اعلام کردند که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تنگه و گذرگاه «الفلج» را محاصره کرده‌اند و این منطقه بعد از سیطره این نیرو‌ها بر مناطق مشرف بر این گذرگاه، به خط درگیری میان نیرو‌های صنعا و ائتلاف متجاوز تبدیل شده است. نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درگیری‌ها در رشته کوه البلق شرقی را پشت سرگذاشته و به مناطق جدیدی واقع در «وادی عبیده» رسیده‌اند.

نیرو‌های ارتش یمن در دولت صنعا طی هفته‌های اخیر موافق شدند در یک عملیات غافل‌گیر کننده، رشته کوه البلق شرقی را دور بزنند و وارد شهرستان الوادی شوند.

در استان «الجوف» که از شمال با عربستان سعودی و از جنوب با استان مأرب همسایه است، نیرو‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی یمن چند منطقه را به تصرف خود درآورده‌اند.

نیرو‌های صنعا در شمال استان، منطقه «الیتمه»، «قرن شامان»، «قرن الحجره»، و اطراف «جبل حشیفا» (مجاورت شهر الیتمه) را موفق شده‌اند از سیطره نیرو‌های دولت مستعفی و ائتلاف سعودی آزاد کنند. منطقه کوهستانی «حبش» نیز جزو مناطقی است که به صورت کامل آزاد شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار