رئیس بنیاد شهید:

وام مسکن ایثارگران افزایش می‌یابد/ ۱۰ درصد منابع اشتغال هر استان به اشتغال ایثارگران تعلق می‌گیرد

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تا کنون وام مسکنی که برای جامعه ایثارگری داده می‌شد، از وام مسکن سایر بانک‌ها کمتر بوده است، در تلاش هستیم که این مبلغ وام را از سایر بانک‌ها بیشتر کنیم.
کد خبر: ۴۹۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ - 25December 2021

وام مسکن ایثارگران افزایش می‌یابد/ ۱۰ درصد منابع اشتغال هر استان به اشتغال ایثارگران تعلق می‌گیردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری سیدامیرحسین قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با برخی اصحاب رسانه امروز (شنبه) در مجتمع شهید رسول زاده با موضوع اشتغال و کارآفرینی برگزار شد.

قاضی‌زاده در این نشست با بیان اینکه در چند سال اخیر سیاست مرکزی بنیاد پیگیری وضعیت استخدامی ایثارگران بوده است، اظهار داشت: در این راستا توجه به دو موضوع مورد تأمل است، نخست اینکه در قانون ظرفیت‌های استخدامی وجود دارد که این ظرفیت‌ها تابع سیاست‌های دولت و حجم مورد نیاز نیروی انسانی است.

وی افزود: که بخشی از این نیروی نیروی انسانی به سهمیه ایثارگران اختصاص دارد که عملاً ظرفیت زیادی برای به کارگیری ایثارگران ایجاد نکرده است. برای همین نرخ بیکاری را در جامعه هدف بالا می‌بینیم.

۲۷۰ هزار نفر از جامعه ایثارگری در سامانه اشتغال بنیاد شهید ثبت درخواست کردند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعلام این خبر که در سامانه اشتغال بنیاد، بیش از ۲۷۰ هزار نفر متقاضی ثبت نام کرده‌اند، بیان داشت: این را در نظر داشته باشیم که ساختار سنی در میان جمعیت سنی نیروی کار، جامعه هدف بنیاد مسن‌تر با میانگین سنی ۵۸ سال است که عمدتاً اشتغال به کاری ندارند و یا به علت مجروحیت‌ها از کار افتاده هستند که در این میان کمیسیون پزشکی بالغ بر ۹۶ هزار نفر را از کار افتاده اعلام کرده است.

کمتر از ۴۰۰ هزار نفر عضو صندوق قرض‌الحسنه شاهد هستند

وی در ادامه به برخی سازمان‌های زیرمجموعه بنیاد شهید اشاره کرد و ادامه داد: صندوق قرض‌الحسنه شاهد جامعه هدف محدودی از جامعه ایثارگرانی است که زیر نظر بنیاد شهید هستند که این جامعه هدف کمتر از ۴۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در سال گذشته ۱۳۳ هزار نفراز این صندوق وام گرفته اند که بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه صندوق قرض‌الحسنه شاهد در سال جاری یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان وام داده است، اظهار داشت: اخیراً مجوزی گرفته شده است که سقف وام‌های این صندوق به اندازه وام قرض الحسنه بانک‌ها افزایش پیدا کند.

مؤسسات زیر نظر بنیاد شهید به صورت شبکه‌ای به ارائه خدمات خواهند پرداخت

وی برنامه اصلی بنیاد شهید را سروسامان دادن به واحد‌های اشتغال و خدمات مالی توصیف کرد و گفت: شفافیت و انضباط با رویکردی سالم، روشن و قابل رصد در زیرمجموعه‌های بنیاد مانند بانک دی، بیمه دی، صندوق قرض‌الحسنه شاهد و ... را پیگیری خواهیم کرد تا به صورت زنجیره‌ای و شبکه‌ای به ارائه خدمات بپردازند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه در حال حاضر مجموعه‌های بنیاد به صورت مجزا کار می‌کنند، این مورد را یکی از چالش‌های موجود دانست و تصریح کرد: در نظر داریم با شبکه‌ای کردن مجموعه‌ها حل مشکل مسکن، اشتغال، معیشت، ازدواج و ... جامعه ایثارگری با سرعت بیشتری مرتفع شود.

۱۰ درصد منابع اشتغال هر استان به جامعه ایثارگری تعلق می‌گیرد

وی درباره حل مشکل مسکن ایثارگران افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده است، بر اساس ایثارگران در هر استان، ۸ تا ۱۰ درصد مسکن ساخته شده به ایثارگران تعلق گیرد. همچنین تفاهم شده است که ۱۰ درصد منابع اشتغال در هر استانی به ایثارگران برسد. بر همین اساس، برای نخستین بار برنامه‌ای را برای سال ۱۴۰۱ با توجه به منابع، اهداف و نیاز‌های هر استان جامعه ایثارگری طراحی شده است که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

قانون تبدیل وضعیت استخدام ایثارگران بار مالی ندارد

قاضی‌زاده اهتمام بنیاد شهید را کارآفرینی به صورت شبکه‌ای همراه با تولید و اشتغال توصیف کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره چرایی عدم اجرای کامل قانون وضعیت استخدامی و مهلت اجرای این قانون ابراز داشت: قانون تبدیل وضعیت استخدام ایثارگران بار مالی ندارد. بلکه هر فرد ایثارگری در هر موقعیت شغلی هست باید به صورت رسمی در آن مجموعه استخدام شود که سازمان‌ها و نهاد‌ها در کار‌های اداری آن تعلل می‌کنند.

اجازه نخواهیم داد که اجرای قانون تبدیل وضعیت به طول بیانجامد

وی با اشاره به اینکه سازمان‌ها خیال نکنند که مهلت اجرای این قانون تنها در پایان سال جاری است، گفت: در هر بازده زمانی این سازمان‌ها و نهاد‌ها موظف هستند این قانون را اجرا کنند. البته اجازه نخواهیم داد که اجرای این قانون به طول بیانجامد؛ بنابراین جامعه ایثارگری خیالشان راحت باشد با تمام شدن سال جاری حق قانونی آن‌ها از بین نخواهد رفت. اینکه برخی سازمان‌ها تلاش مذبوحانه دارند که این قانون به عقب بیفتد، از لحاظ قانونی امکان لغو این قانون وجود ندارد.

سازکار قانونی درباره عدم فروش وام مسکن ایثارگران تعریف خواهد شد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در محیط بیرونی برخی از تسهیلات مرتبط با جامعه ایثارگری به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: این موضوع تنها در رابطه با وام مسکن ایثارگران مشاهده می‌شود. البته ربطی به جامعه ایثارگری ندارد و افراد دیگر هم به خرید و فروش وام مسکن مبادرت می‌کنند. اما در مورد وام اشغال و ازدواج چنین امکانی وجودندارد. با این وجود دنبال سازکاری قانونی هستیم که امکان خرید و فروش وام مسکن ایثارگران وجود نداشته باشد. چرا که بعضاً مشاهده شده ایثارگری وام مسکن گرفته است، اما همچنان فاقد مسکن است.

وام مسکن ایثارگران افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: منتها تا کنون وام مسکنی که برای جامعه ایثارگری داده می‌شد، از وام مسکن سایر بانک‌ها کم‌تر بوده است، در تلاش هستیم که این مبلغ وام را از سایر بانک‌ها بیش‌تر کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها