آیا نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق خارج می‌شوند؟

درحالیکه تنها ۳ روز تا تاریخ ۳۱ دسامبر یعنی زمان از پیش تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق باقی مانده است، شواهد و قرائن جملگی از تداوم حضور نظامی آمریکا در این کشور حکایت دارد.
کد خبر: ۴۹۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ - 29December 2021

آیا نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق خارج می‌شوند؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تنها ۳ روز تا پایان مهلت ایالات متحده آمریکا برای خارج ساختن نیرو‌های نظامی خود از خاک عراق باقی مانده است. بر اساس آنچه که پیشتر دولت بغداد اعلام کرده بود طرف‌های آمریکایی و عراقی بر سر خروج نیرو‌های نظامی ایالات متحده از خاک عراق تا روز ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی توافق کرده بودند. این توافق در جریان گفت‌وگو‌های راهبردی دوجانبه حاصل شده بود.

با این حال، شواهد و قرائن جملگی حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا به هیچ وجه قصد ندارد خاک عراق را ترک نماید. درحالی که تنها ۳ روز به موعد اجرایی شدن تعهدات آمریکایی‌ها برای خروج از خاک عراق باقی مانده است، فرماندهان ارشد آمریکایی صراحتاً اذعان دارند که نمی‌خواهند از عراق خارج شوند. در همین ارتباط، «کول هارپر» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به‌اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا سخنانی را مطرح کرد.

وی در این ارتباط گفت: «ائتلاف آمریکایی خاک عراق را ترک نخواهد کرد». از سوی دیگر، ژنرال «فرانک مکنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» در جدیدترین مواضع خود اعلام کرد واشنگتن ۲۵۰۰ نیروی کنونی در عراق را در این کشور نگاه خواهد داشت.

بنابراین، اینگونه که از مواضع خود آمریکایی‌ها پیداست، آن‌ها تا روز ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی نیز قصد ندارند خاک عراق را ترک کنند. آمریکایی‌ها حتی به منظور تداوم حضور نظامی خود در خاک عراق سناریو‌هایی را طراحی کرده‌اند. مهمترین سناریو حمایت از هسته‌های پنهان داعش برای انجام اقدامات تروریستی در خاک عراق است تا بدین ترتیب، واشنگتن بتواند به بهانه وجود خلأ و شکاف امنیتی در عراق، حضور نظامی خود در این کشور را طولانی‌تر سازد.

واقعیت این است که وقوع سلسله اقدامات تروریستی و خرابکارانه در عراق با موعد نهاییِ از پیش تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکا از این کشور، همزمان شده است. بدون شک، این همزمانی نمی‌تواند تصادفی باشد. بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل سیاسی و امنیتی معتقدند که ایالات متحده آمریکا در پشت پرده ناامنی‌های اخیر در عراق قرار دارد تا از این رهگذر بتواند ضمن القای وجود شکاف امنیتی در این کشور، بقای نظامی خود در آنجا برای یک مدت زمان طولانی را تضمین کند.

حدود ۳ هفته پیش بود که تروریست‌های تکفیری داعش به منطقه مخمور واقع در اربیل یورش بردند. به دنبال این حمله تروریستی ۳ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. چندی پیش نیز عراق شاهد وقوع ۲ انفجار تروریستی بود. انفجار اول در استان بصره به وقوع پیوست و طی آن شماری از غیرنظامیان عراقی کشته و زخمی شدند. انفجار دوم در استان کرکوک اتفاق افتاد. به دنبال این انفجار نیز ۲ غیرنظامی عراقی کشته و شماری دیگر به‌شدت زخمی شدند.

بر این اساس، ناگفته پیداست که وقوع این اقدامات تروریستی و خرابکارانه درست در آستانه فرارسیدن موعد نهایی خروج نظامیان آمریکایی، نه به‌صورت اتفاقی که طبق یک برنامه از پیش طراحی شده اتفاق افتاده است.

در همین ارتباط، «کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی عراق تصریح می‌کند: «آمریکا عامل اصلی ناامنی‌های چند هفته اخیر در عراق است. هدف مقامات کاخ سفید این است که اوضاع امنیتی عراق را وخیم جلوه داده و از چنین فضایی برای تداوم حضور نظامی خود در این کشور بهره‌برداری کنند».

نکته قابل تأملی که در این زمینه وجود دارد، جغرافیایی است که طی مدت زمان گذشته حوادث تروریستی عمدتاً در آنجا متمرکز بوده است. از میان سه عملیات تروریستی اخیر دو عملیات در مناطق کُردنشین به وقوع پیوسته است. حمله تروریستی به منطقه مخمور در اربیل و وقوع انفجار در استان کرکوک، دو عملیاتی هستند که طی یک هفته گذشته در اقلیم کردستان اتفاق افتاده‌اند و این مسئله نیز تصادفی نیست.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد که آمریکایی‌ها بتوانند حداقل حضور نظامی خود در مناطق کردنشین را حفظ کنند. از آنجایی که اقلیم کردستان عراق با بقای نظامی آمریکایی‌ها در مناطق کردنشین موافق است، وقوع حوادث تروریستی این اجازه را به اربیل می‌دهد تا رسماً از واشنگتن درخواست بقای طولانی مدت در مناطق کردنشین را مطرح سازد. بنابراین، آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا حتی اگر موفق به تداوم حضور نظامی در نقاط مختلف عراق نشدند، حداقل حضور خود در مناطق کردنشین را به بهانه بسط ناامنی در این مناطق، تثبیت سازند.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی به منظور دور زدن مصوبه صریح پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نظامیان بیگانه از خاک این کشور، مسئله تغییر ماهیت مأموریت نیرو‌های خود در عراق را مطرح می‌کنند. طبق ادعای فرماندهان آمریکا، مأموریت نیرو‌های این کشور از «رزمی» به «مستشاری» تغییر کرده است. فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی آمریکا قصد دارند از این طریق به بقای نظامی خود در خاک عراق مشروعیت بخشند.

این درحالی است که کارشناسان امور امنیتی عراق جملگی معتقدند: «تغییر مأموریت آمریکایی‌ها از رزمی به مستشاری هیچ تغییری در غیرقانونی بودن حضور آن‌ها در خاک عراق ایجاد نمی‌کند». آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند تا از فضای خلأ سیاسی کنونی در عراق نهایت بهره‌برداری را داشته باشند. علیرغم گذشت قریب به ۳ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، نه پارلمانی در عراق تشکیل شده و نه دولت جدید زمام امور را در دست گرفته است.

بنابراین، بدیهی است که واشنگتن از فضای خلأ سیاسی موجود در عراق برای تداوم حضور نظامی خود بهره‌برداری نماید. به هر حال، ناگفته پیداست که عدم خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عراق طبق جدول زمان‌بندی از پیش اعلام شده (نهایتاً تا پایان ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی) موجب گسترش عملیات گروه‌های مقاومت عراق علیه آن‌ها خواهد شد؛ گروه‌هایی که صراحتاً اعلام کرده‌اند که با آمریکایی‌ها درست مانند اشغالگران برخورد خواهند کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار