دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

۱۹ دی، سالگرد قیام خونین مردم قم / اهانت به رهبر کبیر انقلاب و خشم توده‌های مردم

با انتشار مقاله توهین‌آمیز احمد رشیدی در روزنامه اطلاعات، مردم شهر قم قبل از هر جا به این مطالب توهین آمیز واکنش نشان دادند و با ابراز خشم خود از این اقدام، حماسه‌ای تاریخی آفریدند که از آن به‌عنوان نقطه شروع انقلاب اسلامی یاد می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸ - 09January 2022

۱۹ دی، سالگرد قیام خونین مردم قم / اهانت به رهبر کبیر انقلاب و خشم توده‌های مردمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بسیاری از مردم، حادثه ۱۹ دی که به دنبال انتشار آن مقاله توهین‌آمیز احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات آن روز نگاشته شد را به‌عنوان نقطه شروع انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.

نوزدهم دی ماه، سی‌و‌یکمین سالروز قیام مردم قم (۱۳۵۶) در دفاع از ساحت مقدس حضرت امام خمینی (ره) است؛ روزی که مدرسان حوزه علمیه قم درس‌ها را تعطیل اعلام کردند و علما و مراجع قم در سخنرانی‌های خود، به حمایت از امام (ره) و محکومیت اهانت به ساحت ایشان پرداختند.

اهانت صریح به امام خمینی

اواسط دی ماه ۱۳۵۶، مقاله‌ای با امضای مستعار "احمد رشیدی مطلق" در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید که در آن به‌طور صریح، بی‌حجابی فضلیت و حجاب، کهنه‌پرستی و ارتجاع معرفی و به ساحت مقدس حضرت امام خمینی (ره)، اهانت و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود.

با انتشار این مطلب اهانت‌آمیز، نخستین واکنش‌ها در شهر قم شکل گرفت. مدرسان حوزه علمیه قم درس‌ها را در روز ۱۸ دی تعطیل اعلام کردند و علما و مراجع قم در سخنرانی‌های خود، به حمایت از امام (ره) و محکومیت اهانت به ساحت ایشان پرداختند.

فردای انتشار سرمقاله روزنامه اطلاعات، اولین پس‌لرزه‌ها در شهر قم شروع شد. با وجودی که هنوز نسخه چاپی روزنامه از تهران به قم نرسیده بود، اما خبر سرمقاله توهین آمیز بین مردم و طلاب قم پخش شده بود. این مسئله موجب شد وقتی کامیون حمل روزنامه عصر ۱۷ دی وارد شهر شد از سوی تعداد زیادی از مردمِ عصبانی مورد هجوم قرار گرفت و روزنامه‌ها پاره پاره و به آتش کشیده شد.

ماموران ساواک در گزارشی از این روز نوشتند: «در تظاهرات امشب به عنوان اعتراض حدود ۱۰۰ عدد روزنامه‌ی اطلاعات را پاره کردند. ضمنا به عنوان اعتراض نسبت به توهینی که در روزنامه‌ی اطلاعات به خمینی شده بود، کلیه در‌های حوزه علمیه تعطیل بسته شد و درس‌ها تعطیل شد.

روحانیون و طلاب قم در تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های خصوصی با بیوت مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه قم، با آنان برای تعطیلی جلسات درس و برگزاری تجمعات اعتراضی هماهنگ کردند.

طلاب ۱۸ دی با اجتماع در بیرون مدرسه خان به سمت بیوت علما و مراجع تقلید حرکت کردند. آنان که تا جلوی مدرسه فیضیه در میدان آستانه شعار «مرگ بر این حکومت یزیدی»، «درود بر خمینی» و «رهبر ما خمینی است» می‌دادند با ماموران شهربانی که قصد متفرق کردن جمعیت را داشتند، درگیر شدند.

راهپیمایی طلاب که به این سو و آن سو فرار می‌کردند به سمت بیت آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی رفتند و در آنجا پای سخنان ایشان نشستند و از آنجا به طرف منزل آیت‌الله سید محمدکاظم شریعتمداری رفتند، اما آنان با حضور با تأخیر ایشان روبرو شدند که مورد اعتراض اکثر طلاب حاضر شد.

شهادت عده‌ای زیاد از مردم قم

ماموران شهربانی و ساواک در کنار هم در سه راه ارم ـ چهارمردان مستقر شدند و این حضور ماموران در مسیرها، معابر و خیابان‌های منتهی به حرم و منزل علما و مراجع تا پایان روز ادامه داشت.

طلاب و مردمِ معترض نماز جماعت مغرب و عشا را در مسجد اعظم قم خواندند و بعد از نماز به سر دادن شعار‌های ضدرژیم و حمایت از سیدروح الله موسوی خمینی ادامه دادند. مردم و طلاب معترض شعار‌های «مرگ بر این حکومت پهلوی» و «دانشجو، روحانی پیوندتان مبارک» را به شعار‌های صبح اضافه کردند و در مسجد اعظم و حرم حضرت معصومه (س) تجمع کردند.

ماموران شهربانی با مشاهده این صحنه مردم را از حرم و صحن حضرت معصومه بیرون کردند. جمعی از جمعیتِ متفرق شده به سمت خیابان صفائیه و جمعیت بیشتری به سمت چهارراه و خیابان چهارمردان رفتند و تعقیب و گریز با ماموران شهربانی تا ساعت ۹ شب ادامه یافت.

مردم نیز با مشاهده حرکت حوزه علمیه در روز ۱۹ دی با راهپیمایی به سوی خانه بزرگان حوزه علمیه قم خروشان شدند. نیرو‌های رژیم پهلوی با مشاهده حرکت مردم تصمیم به حمله گرفتند و تیراندازی شروع شد. در این روز عده زیادی از طلبه‌ها و مردم قم به شهادت رسیده یا مجروح شدند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار