در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد؛

پیش نیازها و الزامات تحقق‌پذیری قانون جهش تولید مسکن

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی پیش نیازها و الزامات تحقق پذیری جهش تولید مسکن پرداخت.
کد خبر: ۵۰۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶ - 11January 2022

پیش نیازها و الزامات تحقق پذیری قانون جهش تولید مسکنبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی پیش نیاز‌ها و الزامات تحقق پذیری قانون جهش تولید مسکن پرداخت.

در این گزارش آمده: قانون جهش تولید مسکن که در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید بی شک نقش کلیدی و فراگیری در شکل دهی و ترسیم آینده ایران اسلامی خواهد داشت و به طور خاص کل نظام مسکن و عمران، معماری و شهرسازی و مؤلفه‌های اقتصاد کلان و تا حد زیادی آمایش سرزمینی را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

در ادامه این گزارش بیان شده: ازاین رو تحقق آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی و شکل گیری آرمانشهر ایرانی – اسلامی را می‌توان در گرو چگونگی و کیفیت اجرا و پیاده سازی این طرح دانست.

در این گزارش تصریح شده: تجربه حضور و مشارکت دولت در تسریع و پیشبرد طرح‌های بزرگ تولید و تأمین مسکن در کشور به حدود ۱۵ سال بالغ می‌شود و در این رهگذر می‌توان ارزیابی جامعی از نقاط قوت و ضعف این طرح‌ها داشت. در یک نگاه اجمالی می‌توان مهم‌ترین دستاورد این نگرش را تعهد دولت برای مداخله به نفع خانه‌دارشدن اقشار متوسط و کم‌درآمد در شرایط شکست بازار مسکن دانست که با چند رکن مهم از‌جمله کمینه کردن سهم قیمت زمین در هزینه تمام شده مسکن، واداشتن شبکه بانکی به حمایت مؤثر در تأمین مالی طرح و ارائه تسهیلات و تخفیف در سایر اجزای ساخت و مانع‌زدایی از فرایند‌های ساختمانی دنبال شده است.

در ادامه این گزارش ذکر شده: از‌سوی‌دیگر کاستی‌ها و نواقصی در این طرح‌ها مشاهده می‌شود که در صدر آن‌ها نگاه تک‌بعدی به تولید مسکن ارزان‌قیمت به‌جای توسعه متوازن و پایدار محیط‌های مسکونی است. همین نگرش باعث شده تا در ابعاد گوناگون نظیر مکان‌یابی، کیفیت و دوام و ملاحظات معماری و شهرسازی و آمایش و ابعاد اجتماعی و زیست‌محیطی و حمل‌ونقل، نقد‌های مهمی بر این طرح‌ها وارد آید.

در این گزارش آمده: همچنین نامشخص بودن مکان، موقعیت و مشخصات ملک، قیمت تمام شده و نحوه و زمان اقساط آورده متقاضی و اقساط ماهیانه، سهم مشارکت متقاضی و شرایط تحویل و امکانات و تجهیزات واحد مسکونی، ساختمان و خدمات محله‌ای برای متقاضیان ازجمله نقد‌های مستمر متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات و حمایت‌های این طرح‌ها بوده است.

در این گزارش تاکید شده: امید است با ظرفیت بزرگ همدلی همه ارکان توسعه طرح و عزم راسخ دولت در اجرای آن، با بهره‌گیری از نقطه‌نظرات کارشناسی دلسوزانه صاحب نظران و بهره‌گیری از درس آموزه‌های تجارب پیشین، شاهد زمینه‌سازی ظهور و تجلی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و دستیابی به اهداف گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه مسکن و شهرسازی باشیم.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار