از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد؛

پیامدهای تغییر شکل بودجه ۱۴۰۱ در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه سال آینده پرداخت.
کد خبر: ۵۰۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ - 12January 2022

پیامدهای تغییر شکل بودجه ۱۴۰۱ در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوریبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه سال آینده پرداخت.

در این گزارش پس از اشاره مختصر به تبصره ها، ردیف‌های اصلی و مجموع اعتبارات دستگاهی حوزه «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»، به پیامد‌های تغییر شکل لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ در این حوزه پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر شکل بودجه ریزی؛ کاهش استقلال دانشگاه، کاهش وجوه نظارتی مجلس بر عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقات و کاهش انگیزه مشارکت خیرین در امور آموزش عالی و تحقیقات را به دنبال خواهد داشت. این تغییر شکل باعث ادغام ردیف‌های مرتبط با جهاد دانشگاهی در دستگاه اصلی نیز شده است. تحلیل تبصره‌ها و جداول این حوزه نشان می‌دهد که پژوهش‌های تقاضامحور، امور تغذیه و رفاهی دانشجویان، به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌ها و تحقق سهم تحقیق و توسعه بخش دولتی از تولید ناخالص داخلی مورد کم توجهی واقع شده است.

در مقابل پیامد‌های منفی ناشی از تغییر شکل بودجه ریزی و نیز تغییر در تبصره‌ها و جداول لایحه بودجه در امور آموزش عالی و تحقیقات، می‌توان ایجاد صندوق شورای عالی، تحقیقات و فناوری و در نظر گرفتن ردیفی برای امریه سازی دانشجویان دکتری و پسادکتری را از نکات مثبت این تغییرات تلقی کرد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها