در نشست تجربه‌کاوی «سریال وضعیت زرد» مطرح شد؛

شهبازی: «وضعیت زرد» سیت‌کام بومی شده است/ رستگار: تصویر مرسوم از حزب‌الهی‌ها را شکستیم

نشست تجربه‌کاوی «سریال وضعیت زرد» از سلسله نشست‌های دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور مجید رستگار کارگردان و محمدرضا شهبازی نویسنده این سریال، در سینما فلسطین برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱ - 12January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست تجربه‌کاوی «سریال وضعیت زرد» از سلسله نشست‌های دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور مجید رستگار کارگردان و محمدرضا شهبازی نویسنده این سریال، در سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدا، محمدرضا شهبازی درخصوص روند تولید «سریال وضعیت زرد» اظهار داشت: تولید این کار از دغدغه‌ی وجود یک ظرفیت شروع شد. یعنی باشگاه طنز انقلاب بعد از چند سال کار در حوزه متن به این توانمندی رسید که بتواند فیلمنامه طنز بنویسد و در ادامه مدرسه اندیشه و هنر پای کار آمد و قرار شد سریال طنزی ساخته شود.

وی به همکاری با آقای عموزاده در این سریال اشاره کرد و گفت: عموزاده خودش یک سیت‌کام‌خور حرفه‌ای است؛ او کار نگارش را شروع کرد. بن‌مایه اصلی کار این بود که قرار شد چیزی شبیه به دیگر کار‌های طنز تولید نکنیم؛ تلاش شد شوخی‌ها روی رذالت افراد سوار نشود، چون شوخی‌ها معمولا از ضعف‌های افراد عبور می‌کند.

شهبازی: «وضعیت زرد» سیت‌کام بومی شده است/ رستگار: تصویر مرسوم از حزب‌الهی‌ها را شکستیم/ علی‌عسگری گفته بود حزب‌اللهی‌ها تا ۱۵ سال آینده در درام حرفی ندارند

این نویسنده تصریح کرد: در وضعیت زرد تلاش شد پیام یا اثرگذاری یک خطی نباشد بلکه فضای کار، پیام آن قرار گیرد که فضای عادی چند بچه مذهبی محور قرار گرفت که لازمه این کار همراه بودن دکور و ساختار بود.

تصویر مرسوم از حزب‌الهی‌ها را شکستیم

در ادامه، رستگار درخصوص کارگردانی و فضای کار گفت: برای رسیدن به فضای مورد نظر در کارگردانی صحبت‌ها و جلسات زیادی گذاشتیم. قرار شد تصویر مرسوم از بچه مذهبی‌ها که در فیلم‌ها و سریال‌های با تسبیح و انگشتر نشان داده می‌شود را بشکنیم.

وی به ساختار متفاوت کارگردانی در این سریال اشاره کرد و گفت: برای اولین بار داشتیم ساختار متفاوتی را به‌لحاظ کارگردانی و ریتم شکل می‌دادیم. این ساختار در جلسات اولیه گفتگو‌ها به یک فرم ختم شد و بنا بر همان فرم شروع کردیم.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگر‌ها عنوان کرد: انتخاب چهار بازیگر اصلی که پیرنگ قصه را شامل می‌شدند کار سختی بود. در این بخش حضور آقای حامد بامروت‌نژاد باعث ورود بازیگران جوانی شد که سختی خنداندن مخاطب را رفع کرد و با چهار بازیگری که اصلا چهره نبودند کار را بستیم.

رستگار افزود: چند هفته زمان صرف انتخاب بازیگر‌ها شد و به‌جایی رسیدیم که بازیگر‌ها باید انتخاب‌های جوانی باشند. برای اینکه اشتباهاتمان رفع شود حدود یک ماه تمرین ویژه کردیم. برخی از ایرادات خیلی زود در این تمرین‌ها مشخص شد و تغییراتی در فیلم‌نامه انجام دادیم، اما چون تجربه اول بود برخی از مشکلات پابرجا ماند که در فصل دوم آن‌ها را رفع کرده‌ایم.

این کارگردان تصریح کرد: بازیگر‌ها به لحاظ فرم، تکنیک و بازی همراه کار بودند. انتخاب درست تصویربردار و دیگر عوامل موجب شد ما یک کار یک‌دست داشته باشیم هرچند اختلاف‌نظر‌هایی وجود داشت که رفع شد، اما درکل هریک از بچه‌ها نمکی به این آش ریختند که موجب خوشمزه شدن آن شد.

وی به فضای صمیمی سریال اشاره کرد و افزود: خانم نیک‌رفتار بابت سکانسی احساس کرد می‌تواند به ما پیشنهادی داشته باشد تا کار بهتر شود و چنین کرد، ما نیز استقبال کردیم موجب بهتر شدن کار شد. تیم به‌لحاظ عقیدتی و فکری نزدیک بودند که موجب پیشرفت کار شد.

بنا داشتیم ظرفیت‌های جدید به طنز اضافه کنیم
شهبازی در ادامه درخصوص انتخاب بازیگر‌ها گفت: می‌شد به سراغ بازیگر‌ها مطرح‌تری برویم، اما بنا داشتیم ظرفیت‌های جدیدی به بازیگری طنز اضافه کنیم. باور غلط در ایران چنین است که هر طنز کم بازیگری را سیت‌کام می‌دانند، درحالی سیت‌کام همانند استنداپ‌کمدی است و بازی‌گر‌ها می‌بایست اشخاصی باشند که قالب بازی‌گری طنز نگرفته باشند.

نویسنده سریال وضعیت زرد با تاکید براینکه لازم بود بازیگر‌های این سریال انعطاف‌پذیر نسبت به سیت‌کام باشند، گفت: مخاطب ایرانی سیت‌کام نمی‌بینید پس اگر مخاطبی قسمتی اول یک شوخی را نمی‌دید ادامه آن را متوجه نمی‌شد. پسر یکی از معاونین صدا و سیما به گفته بود پدرم با نرم افزار سریال را چندبار تکرار می‌کند تا شوخی‌ها را از دست ندهد.

شهبازی سریال وضعیت زرد را یک سیت‌کام بومی شده معرفی کرد و گفت: تجربه‌ی مستندسازی اقای رستگار در عابدان کهنز در این سریال کمک کننده بود.

متن وضعیت زرد قوی بود

رستگار در بخش دیگر این نشست به متن خوب این سریال اشاره کرد و عنوان کرد: شوخی اگر خوب نوشته شده باشد کارگردانی که نتواند آن را از آب دربیاورد خیلی هنر کرده است؛ لذا اگر از ظرفیت‌ها استفاده نشود حتما مخاطب خسته می‌شود.

وی گفت: متن ما به‌قدری خوب بود که اگر می‌خواستیم آن را خراب کنیم، خیلی نامردی بود و متن‌ها و شوخی‌ها خوب بود و بازیگر‌های خوبی که در کارکنارمان بودند منجر به موفقیت کار شد.

شهبازی: «وضعیت زرد» سیت‌کام بومی شده است/ رستگار: تصویر مرسوم از حزب‌الهی‌ها را شکستیم/ علی‌عسگری گفته بود حزب‌اللهی‌ها تا ۱۵ سال آینده در درام حرفی ندارند

شهبازی درباره‌ی تمرین بازیگر‌های سریال اظهار داشت: اتفاق روال و معمولی نیست که یک ماه قبل از سریال بازیگر‌ها جمع‌خوانی کنند. این اتفاق حتی برای تئاتر هم معمول نیست، اما بخاطر یکدل بودن، بچه‌ها پای کار آمدند و این شرایط فراهم شد که اتفاق ویژه‌ای بود.

اظهارنظر رییس پتروشیمی خلیج فارس درباره حزب‌الهی‌ها

وی گفت: رییس پتروشیمی خلیج فارس در جلسه‌ای گفته بود حزب‌اللهی‌ها تا ۱۵ سال آینده در حوزه درام حرفی برای گفتن ندارند، اما وضعیت زرد ثابت کرد، چنین نیست. وضعیت زرد با همه ضعف‌ها ثابت کرد اگر فرصتی که به دیگران داده‌اند، به حزب‌اللهی‌ها هم داده شود حتما موفق خواهند شد.

این نویسنده طنز افزود: این سریال کاری است که می‌توان آن را روی دست گرفت و مدعی شد. رامبدجوان کار می‌سازد و قابل پخش نیست درحالی اگر به این بچه‌ها فرصت داده شود موفق خواهند شد؛ در این عرصه باید شرایط برای تولید و تمرین اماده شود.

شهبازی سریال وضعیت زرد را یک شروع دانست و ادامه داد: دنبال نشان دادن جمع مذهبی‌های جدا افتاده نبودیم بلکه می‌خواستیم زندگی عادی عامه مردم را نشان دهیم. این کار یک شروع بود. ما از اول می‌دانستیم انتقاد می‌کنند و فحش می‌دهند، چون کار ما روی لبه‌ی خط قرمز‌ها بود. البته این مسیر تازه شروع شده است که باید ادامه پیدا کند و جلو برود.

این نویسنده به فعالیت جمعی از طلاب حوزه علمیه با موضوع سینما پرداخت و گفت: عده‌ای طلبه که درس خارج فقه را به موضوع سینما پرداخته بودند در جلسه‌ای به ما گفتند سریال وضعیت زرد را محور گفتگو و مطالعات خودشان قرار داده‌اند و درباره طنز مقدسات تولید علم کرده‌اند که این راه و بحث باید باز شود. اگر ما در حوزه طنز فعالیت نکنیم بیشتر از گذشته سکولاریسم در اثار ورود خواهد داشت.

این نویسنده نسبت به زمان پخش سریال وضعیت زرد انتقاد کرد و گفت: سریال ما کلا ۱۳ شب پشت سرهم در یک ساعت بد پخش شد. تایم هر قسمت از کار ۲۵ دقیقه بود که اصلا فرصت همراه کردن مخاطب را نداشت. با چنین وضعیتی و بدون بازیگر مطرح ۷/۵ درصد از مخاطب تلویزیون سریال ما را دیدند که موفقیت‌آمیز بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار