کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس:

تمام برنامه‌های ششم توسعه اجرایی نشده است

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مهم‌ترین مشکل برنامه ششم توسعه اجرا نشدن تمام برنامه‌های آن بود.
کد خبر: ۵۰۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ - 18January 2022

تمام برنامه‌های ششم توسعه اجرایی نشده استزهرا ذاکری کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس در ارتباط با شاخص‌های اصلی برنامه 5 ساله توسعه هفتم و الزاماتی که باید برای آن مد نظر قرار گیرد، گفت: برنامه 5 ساله توسعه برای یک دوره میان مدت یا 5 ساله تدوین می‌شود، استثناً برنامه ششم توسعه یکسال تمدید شد زیرا که دولت جدید و تازه بر سر کار آمده، فرصت تدوین برای برنامه هفتم را در اختیار نداشت بنابراین با پیشنهاد مجلس و طبق تفاهمی که با دولت صورت گرفت، یکسال این برنامه تمدید شد.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای یک ساختاری دارند، پیش نویس سیاست‌های کلی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه می‌شود و سپس به تایید مقام معظم رهبری می رسند و آن سیاست های کلی به عنوان راهبر برنامه های توسعه به دولت ابلاغ می‌شوند.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: دولت در راس این ستاد تدوین وظیفه دارد که پیش نویس لایحه برنامه را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند و مصوبه هیات وزیران را به عنوان یک لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.‌

ذاکری با اشاره به طی روند لایحه برنامه هفتم در مجلس تصریح کرد: مجلس ابتدا در کمیسیون های تخصصی خود لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهد و نهایتا در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه هفتم به تصویب می رسد، پس از تصویب در کمیسیون می بایست در صحن مجلس مصوبات کمیسیون تلفیق تصویب شوند و نهایت برای اخذ تاییدیه به شورای نگهبان ارسال می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شورای نگهبان هیچ ایراد خلاف قانون اساسی و فقهی بر لایحه نداشته باشد، قانون برنامه به عنوان قانون 5 ساله در دستور کار قرار می گیرد.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گفت: قانون برنامه ششم مقداری متفاوت‌تر از 5 برنامه بعد از انقلاب بود زیرا یکسری احکام را دولت به عنوان احکام دائمی برنامه توسعه به تصویب رساند، یعنی این موارد بعد از 5 سال از حیز انتفاع خارج نمی‌شوند. طبق بررسی های انجام شده سعی کردیم برنامه ششم را بصورت یک گزارش مستند تدوین کنیم که هم‌اکنون بر روی سایت مرکز پژوهش ها قرار دارد.

ذاکری با اشاره به ایرادات در قوانین توسعه‌ای اظهار کرد: از مسائل و ایراداتی که به برنامه‌های قبلی وارد است، اجرایی نشدن تمامی برنامه‌های است که مصوب شده است، این یک مشکل است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه نکاتی در برنامه هفتم باید لحاظ شود که مردم آن را قابل دسترس بدانند، گفت: متاسفانه برنامه‌هایی که مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و اجرا نشده اند، درصد بالایی دارند. براساس بررسی های انجام گرفته، یکی از آسیب هایی که بصورت جدی وجود دارد، نحوه برخورد مجلس با لوایح است ، البته دولت ها هم باید دولت های توسعه گرایی باشند و برنامه را بخوانند و اعتقاد داشته باشند و در واقع اجرای برنامه را در اصول اصلی خود قرار بدهند. مجلس حجم لایحه برنامه را 5 برابر می کند مثلا دولت 44 ماده را در لایحه آورده و مجلس بیش از صد واندی ماده به آن اضافه می کند. متاسفانه استراتژی توسعه صنعتی بایسته در کشورمان نداریم که مبتنی بر آن برنامه توسعه خود را بچینیم و متاسفانه تمام خواسته های منطقه ای در مجلس شورای اسلامی حاکم می شود و مجلس با ایجاد تغییرات در لایحه، آن را به یک لایحه آرزو محور تبدیل میکند، که منابع مکفی برای تحقق آن وجود ندارد، وعملا هر اقدامی که دولت در 5 سال پیش روی خودش انجام بدهد جنسش می شود اقدامات شکلی که خیلی قابل نظارت هم نیست.

وی در پایان گفت: برنامه توسعه هفتم باید مسئله محور باشد. کشور دارای یکسری مسائل و بحران های اساسی است که اگر یکی از این ها حل شود بسیاری از مشکلات حل می شود و گره از مشکلات مردم باز می شود.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار