رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری خبر داد؛

حرکت حوزه هنری برای رسیدن به ۴۰۰ سالن سینمایی/ «مصلحت» توقیف نیست

جعفریان از حرکت حوزه هنری برای رسیدن به ۴۰۰ سالن سینمایی در سراسر کشور خبر داد و درباره فیلم «مصلحت» گفت: این فیلم توقیف نیست، تنها دولت قبل نمی‌خواست آن را در زمانش اکران کنیم.
کد خبر: ۵۰۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ - 18January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «حمیدرضا جعفریان» رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی رئیس روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، اظهار داشت: سازمان سینمایی حوزه هنری از اوایل دهه ۶۰ آغاز به کار کرد و ما به نوعی چهار دهه است که فعالیت می‌کنیم. در این نشست می‌خواهیم درباره فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر صحبت کنیم.

مدیریت سینمایی حوزه هنری با سه پیشران

در ادامه، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، اظهار داشت: ما در دوره جدید مدیریت سازمان سینمایی حوزه هنری هستیم و چند پیشران برای این دوره جدید در نظر گرفته‌ایم، اول جریان محتوا و توسعه توان و قدرت قصه گویی و اقتباس، دومین پیشران سرمایه انسانی هنرمندان و پیشران سوم هدایت جریان سرمایه به سمت تولید است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این محور‌ها سعی کردیم تنوع ژانر را در سیاست‌هایمان داشته باشیم. موضوعی که همواره برای ما ارزشمند بوده است، استفاده از جوانان فیلمساز است. سعی کردیم که آثارمان حال خوب برای مخاطبان سینمای ایران داشته باشد، به همین خاطر احساس می‌کنیم آثار شایسته‌ای تولید کرده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بیان کرد: همانطور که می‌دانید ما چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر داریم که همه آن‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. «ضد» یک فیلم تاریخی سیاسی است که به شخصیت شهید بهشتی پرداخت است. دومین اثر ما «هناس» است که با یک روایت زنانه به اتفاقات دهه ۶۰ پرداخته است که به نظرم فیلم خوبی شده است.

جعفریان اظهار کرد: امسال توانستیم تنها با بنیاد سینمایی فارابی داشته باشیم. فیلم «دسته دختران» اولین فیلمی بود که با همکاری فارابی تولید کرده‌ایم و همچنین فیلم «شادروان» دیگر فیلم مشارکتی با فارابی است و داستانی شیرین و خانوادگی را روایت می‌کند. ما یک فیلم در آینده با هادی مقدم دوست خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخلاف تصور‌ها همه آثارمان درباره دهه ۶۰ نیست. یکی از رسالت‌های ما تولید فیلم دفاع مقدسی است و امسال هم یک فیلم دفاع مقدس داریم. تنها یک فیلم ما تاریخی به حساب می‌آید که به نظر از آن هم می‌توان برداشت روز دریافت کرد.

قصه خوب درباره کرونا نداشتیم

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره تولید اثر سینمایی با موضوع کرونا، گفت: ما هنوز به یک قصه خوب درباره کرونا نرسیده‌ایم. ما فیلم‌هایمان توقیف نشده و فیلم‌هایی که می‌سازیم توقیف نمی‌شود. درباره «دیدن این فیلم جرم است» ما توقیف آنچنانی نداشتیم، تنها یک سال نمایش آن به تعویق افتاد. درباره فیلم «مصلحت»، این فیلم توقیف نیست، تنها دولت قبل نمی‌خواست آن را در زمانش اکران کنیم. برخی از ارگان‌ها نیز نکاتی درباره این فیلم دارند که در حال مذاکره درباره آن هستیم.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که دست ما را برای اکران بست کرونا بود و وقتی هم که شرایط اکران پیش آمده، صف اکران شلوغ است. ما به هیچ عنوان رفتار ناعادلانه‌ای درباره اکران فیلم‌ها در سینما‌هایمان نداشته‌ایم، بعضی مواقع سازندگان فیلم‌ها درخواست‌هایی دارند که پذیرش آن برایمان راحت نیست. کسی نمی‌تواند سینمادار را مجبور کند که یک فیلم سانس بیشتری داشته باشد، یک فیلم سانس کمتری، این در اختیار سینمادار است.

حرکت حوزه هنری برای رسیدن به ۴۰۰ سالن سینمایی

جعفریان درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری، بیان کرد: توسعه سینما‌های حوزه هنری در اختیار موسسه بهمن سبز است. حوزه هنری در گذشته حدود ۱۰۳ سالن سینمایی در اختیار داشت که با تلاش‌های انجام شده این عدد به در حال حاضر به ۱۴۰ سالن سینمایی رسیده و ما در نظر داریم به ۴۰۰ سالن سینمایی برسیم. حوزه هنری برای نمایش آثار سینمایی تابع قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد است. اگر فیلمی را در سینما‌های حوزه نمایش داده نمی‌شود حتماًبا نگاهی قانونی با آن برخورد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در یک باره ۱۵ ساله سینما‌ها به حوزه هنری سپرده شده است، در طول این سال‌ها حوزه هنری سعی کرد این سینما‌ها را بازسازی کند. در بسیاری از شهر‌ها سینما وجود ندارد، ما در تلاش هستیم با مشارکت بخش خصوصی سالن‌های سینمایی جدید در این شهر‌ها تأسیس کنیم.

قانونی رفتار می‌کنیم

این مدیر سینمایی، گفت: ما پردیس سینمایی آزادی را با مشارکت شهرداری داریم، هدفمان این است که این جنس تعاملات و مشارکت‌ها را افزایش دهیم. ما قائل به یک استاندارد هستیم و آن شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست. درباره نحو اکران و اینکه چقدر فیلم روی پرده نمایش باشد شورای صنفی نمایش تصمیم می‌گیرد و ما دخالتی نداریم.

جعفریان درباره آثار جدید حوزه هنری، اعلام کرد: در ساخت چند سریال مشارکت کرده‌ایم که بزودی تولید آن‌ها آغاز می‌شود. موسسه شهید آوینی و موسسه فلق از جمله موسساتی هستند که بزودی با آن‌ها مشارکت خواهیم داشت.

اهمیت قهرمان محوری و سینمای کودک و نوجوان

وی بیان کرد: هنرمند خوب در کشورمان کم نداریم؛ اما وقتی فیلم‌هایی به دستمان می‌رسد که برای تولید آن باید ده‌ها میلیارد تومان هزینه کنیم شاید توان چنین هزینه‌ای را نداشته باشیم. سازمان سینمایی حوزه هنری مداخلات حرفه‌ای در تولید فیلم‌هایش دارد، مثلاً سکانسی بود که دیدم طبق فیلمنامه تولید نشده، ما ورود کردیم و گفتیم دوباره سکانس را برداشت کنند. قهرمان محوری و موضوعات کودک و نوجوان برای ما مهم است و در تلاشیم که آثارمان حس امید داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، گفت: امسال هم می‌خواستیم فیلم اولی داشته باشیم؛ اما اقتضائات اجازه این اتفاق را نداد که بتوانیم یک فیلمساز به سینمای ایران معرفی کنیم. در جریان تولید، حوزه هنری در طول سال‌های گذشته افت و خیز‌هایی داشته است. ما می‌خواهیم فیلم‌های حوزه هنری به روز‌های خوبش بازگردد و فکر می‌کنیم با آثار امسالمان توانسته‌ایم در این جهت گام برداریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار