دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پس‌لرزه‌های حمله یمنی‌ها به ابوظبی برای ائتلاف سعودی-آمریکایی

ارتش «یمن» در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی به این کشور و همکاری «امارات» با این ائتلاف با طراحی و اجرای عملیاتی با عنوان «طوفان یمن» ضمن پراندن خواب غفلت از سر مقامات این کشور برای ائتلاف متجاوز سعودی هم خط و نشان کشید.
کد خبر: ۵۰۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷ - 19January 2022

سیلی سهمگین «طوفان یمن» زیر گوش ائتلاف متجاوز سعودیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تاریخ تکرار وقایع است و انسان‌ها در طول دوران حیات خود بار‌ها و بار‌ها وقایع مشابهی را به چشم دیده و آن‌ها را هم تجربه کرده‌اند. یکی از این وقایع در تاریخ دوران «دفاع مقدس» در «بغداد» اتفاق افتاد. واقعه‌ای که درس بزرگ و بیادماندنی برای صدام در آن زمان شد و سایه امنیت را از سر پایتخت عراق برداشت.

جایی که «صدام» پیش از وقوع جنگ عراق علیه ایران و در جریان اجلاس «هاوانا» میزبانی «بغداد» را برای اجلاس بعدی گرفته بود تا ژست یک «صلح طلب» را برای مردم کشور خود و جهانیان به نمایش بگذارد. او با ترسو خواندن خلبانان ایرانی گفته بود: «هیچ خلبان ایرانی جرأت نزدیک شدن به آسمان بغداد برای برهم زدن اجلاس را ندارد.»

در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر محل اجلاس عدم تعهد از سوی وزارت خارجه و دولت ایران در جریان بود، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درصدد انجام حملاتی به بغداد برآمد تا عدم امنیت این شهر برای برگزاری اجلاس را ثابت کند.

در این عملیات که در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۶۱ انجام شد و «عملیات بغداد» نام گرفت خلبانان شجاع و تیزپرواز ایران با دو فروند فانتوم F-۴E به بغداد حمله کرده و «پالایشگاه الدوره» را با بمب‌های ام کی ۸۲ بمباران کرده و به این ترتیب آسمان این شهر را با هدف جلوگیری از برگزاری اجلاس «جنبش عدم تعهد» در این شهر ناامن نشان دادند.

حال با گذشت بیش از چهار دهه از این عملیات، شاهد تکرار عملیاتی مشابه، آن هم با هدف تنبیه کشور متجاوز «امارات» به دلیل خرابکاری و همکاری با ائتلاف سعودی در تجاوز نظامی به کشور «یمن» و کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه این کشور هستیم. البته مقامات نظامی «یمن» پیش از این حمله بار‌ها و بار‌ها به مقامات «امارات» توصیه و تذکر داده بودند که دست از نقش مخرب خود در جریان «جنگ یمن» بردارد.

اما مقامات کشور «امارات» هیچ‌گاه به این سخنان گوش ندادند. نتیجه هم در نهایت این شد که «ارتش یمن» با طرح ریزی و انجام عملیاتی با عنوان «طوفان یمن» فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و همچنین یک پالایشگاه نفت در منطقه «المصفح» را هدف قرار داد و ضمن وارد آوردن خسارات فراوان طعم تلخ ترس و ناامنی را به سران و مقامات این کشور هدیه کرد.

اگر بخواهیم چگونگی انجام این عملیات را بیشتر مورد بررسی قرار بدهیم باید بگوییم که نیرو‌های مسلح «یمن» در این عملیات که در آن از موشک و پهپاد استفاده شده بود چندین نقطه از «امارات» به خصوص شهر «دبی» را مورد هدف قرار دادند. در این حمله تعداد پنج موشک بالستیک فرودگاه‌های «دبی» و «ابوظبی» و همچنین یک «پالایشگاه نفت» را هدف قرار داد. همچنین پهپاد‌های استفاده شده توسط ارتش «یمن» در این عملیات اهداف مهم و حساس دیگری را هم در «امارات» مورد هدف قرار دادند.

بر این اساس، عملیات «طوفان یمن» که توسط نیرو‌های مسلح یمن در عمق خاک امارات انجام شد حامل این پیام به مقامات این کشور و فرماندهان ائتلاف متجاوز سعودی بود که اگر تجاوزات آن‌ها به «یمن» همچنان ادامه داشته باشد باید انتظار ضربات شدیدتر و دردناک‌تری را هم طرف ارتش و کمیته‌های مردمی یمن داشته باشند.

نکته مهم و قابل توجهی که در جریان این عملیات باید به آن توجه کرد این است که عملیات «طوفان یمن» که از مدت‌ها قبل طراحی و آماده سازی شده بود درست در زمانی اجرا شد که چند روزی بود حملات «ائتلاف متجاوز سعودی» به نقاط مختلف کشور یمن به شدت افزایش یافته بود. در واقع این عملیات را می‌توان به نوعی هشدار و اخطاری به امارات دانست که از همکاری بیشتر با ائتلاف متجاوز سعودی خودداری کند.

از طرف دیگر نیز هشدار «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح «یمن» به شرکت‌های خارجی و مردم مقیم این کشور در جهت دوری از این مراکز برای حفظ جان خود، نشان از این موضوع دارد که حفظ جان مردم بی‌گناه امارات و دبی از اهمیت بالایی برای ارتش یمن برخوردار است و اگر هم حمله‌ای به مراکز مختلف این کشور می‌شود در جهت پاسخگویی که همکاری مقامات این کشور با ائتلاف متجاوز سعودی است.

ضمن اینکه در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد بودیم که مزدوران وابسته به «امارات» تلاش‌های فراوانی را برای پیشروی به سوی استان «شبوه» انجام داده بودند که موجب شده بود تا «صنعاء» به مقامات این کشور هشدار بدهد که بانکی از اهداف در این کشور تهیه کرده و در تیررس موشک‌ها و پهپاد‌های ارتش یمن قرار گرفته است.

در پایان باید گفت حالا توپ در زمین بازی «امارات» قرار دارد و این کشور است که می‌تواند یا امنیت و آرامش را برای مردم خود تامین کند و یا موجب شود که مردمش در ترس و نگرانی ناشی از پاسخ نیرو‌های نظامی یمن به تجاوزات نظامیان آن‌ها باشند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار