تفاهم‌نامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان ایران و عراق امضا شد

رئیس اتاق ایران و رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق، تفاهم‌نامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان دو کشور را امضا کردند.
کد خبر: ۵۰۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳ - 18January 2022

تفاهم‌نامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان ایران و عراق امضا شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، هیات اقتصادی ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و تعدادی از نمایندگان مجلس و گروهی از فعالان اقتصادی در عراق به سر می‌برد، امروز در همایش تجاری مشترک ایران و عراق شرکت کردند.

در این همایش که به میزبانی عبدالرزاق الزهیری رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و گروهی از تجار عراق برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور راه‌اندازی مرکز داوری مشترک به امضا رسید.

عبدالرزاق الزهیری رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در این همایش ضمن خوشامدگویی به غلامحسین شافعی و هیئت همراه گفت: پیوند‌های فرهنگی میان ایران و عراق و همچنین ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک پشتوانه بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی بر اساس منافع مشترک است. میزان تجارت عراق رقم بزرگی است که امیدواریم ایران سهم بزرگی از آن داشته باشد.

وی افزود: بسیار خرسندیم که تفاهم‌نامه مشترکی در جهت کاهش موانع همکاری میان دو کشور امضا می‌کنیم. هدف این است که مشکلات متعدد میان فعالان اقتصادی دو کشور با ایجاد هیئت داوری مشترک کاهش یابد. اختلاف در امر تجارت طبیعی است که انتظار می‌رود با ایجاد این هیئت داوری مشترک بتوانیم کمک بزرگی به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بکنیم.

الزهیری افزود: سخنان را در مذاکرات اقتصادی به‌صراحت می‌گوییم، اما محبت ما به ایران همیشگی است و امیدوارم همکاری‌ها به نفع هر دو طرف باشد.

انگیزه و اندیشه در رابطه با عراق همگام هستند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این همایش از استقبال گرم اتاق عراق تشکر کرد و گفت: آنچه تولید اندیشه می‌کند، فکر و عقل است و آنچه تولید انگیزه می‌کند احساس و دل است. پیوست انگیزه و اندیشه ما را به‌سوی نهایت مطلوب سوق می‌دهد. آنچه بین ما و عراق وجود دارد به دلیل دل‌بستگی ما به این کشور، پیوندی عمیق است که نمونه آن در رابطه با هیچ کشوری وجود ندارد. مشکلاتی هست، اما آنجا که انگیزه و اندیشه پیوند بخورد، مشکلات قابل‌حل است.

وی افزود: جمع شده‌ایم تا با همکاری هم از فرصت‌های موجود جهت توسعه روابط اقتصادی برای آینده‌ای بهتر استفاده کنیم.

رئیس هیات اقتصادی ایران در عراق ادامه داد: گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه جزو اولویت‌های ویژه و راهبردی اتاق ایران است با این رویکرد جدید سهم تجارت ایران با کشور‌های همسایه افزایش چشمگیری در حجم تجارت خارجی کشورمان نشان می‌دهد، در این میان همواره عراق از جایگاه ویژه و بسیار مهمی برخوردار بوده است، البته معتقدم ما نیازمند ایجاد تحول و تنوع‌بخشی در مبادلات تجاری در راستای حرکت به سمت روابط متوازن، پایدار و بلندمدت اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور هستیم.

شافعی تصریح کرد: حقیقت امر این است که اقتصاد دو کشور تا حدودی شبیه به همدیگر است و بر صادرات نفت تکیه دارد، ولی با بررسی‌های به‌عمل‌آمده می‌توان با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های گسترده و خدادادی دو کشور، صنعت و کشاورزی دو کشور را با یکدیگر ارتباط داد تا مکمل هم باشند.

وی افزود: شراکت در تولید و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از مؤلفه‌های اصلی دستیابی به روابط متوازن و پایدار است که در این صورت تحقق هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در مبادلات اقتصادی فی‌مابین نه‌تن‌ها آرمان‌گرایانه نخواهد بود بلکه می‌توانیم به اهداف بالاتر از این دست یابیم.

رئیس اتاق ایران گفت: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده، در سال‌های گذشته متأسفانه شاهد پراکندگی و گسستگی و عدم پیگیری روابط تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور به‌ویژه در بحث همکاری در پروژه‌های فنی و مهندسی، زیرساختی و بازسازی عراق بنا بوده‌ایم. در این میان عدم دسترسی فعالان بخش خصوصی به سیستم مبادلات بانکی و مالی دو کشور، مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و مرزها، صدور بخشنامه‌های آنی، بسته شدن مرز‌ها و عدم صدور روادید بلندمدت برای تجار، مهندسین و پیمانکاران ازجمله موانع مهم بر سر راه توسعه همکاری‌های صنعتی و اقتصادی است که باید رفع این موانع موردتوجه ویژه دولتمردان دو کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و عراق و همچنین بهره‌گیری فعالان اقتصادی دو کشور از امکانات و مزایای مناطق آزاد تجاری و شهرک‌های صنعتی از موضوعات مهم همکاری است که نیازمند ایجاد بستر‌های لازم توسط مسئولان دولتی دو کشور است. به‌طوری‌که ترانزیت کالا‌های ایرانی از مسیر عراق به کشور‌های سوریه، لبنان و اردن و همچنین ترانزیت محصولات عراق و کشور‌های عربی از طریق ایران به کشور‌های آسیای دور و آسیای میانه متضمن برقراری همکاری‌های چندجانبه میان کشور‌های منطقه است.

وی افزود: همکاری‌های پروژه‌ای بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق در بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهری عراق از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی عراق ازجمله ساختمان‌سازی، فرودگاه، جاده‌سازی، سدسازی، سیستم‌های آب و فاضلاب امکان‌پذیر است. دراین‌ارتباط از همکارانم در اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق درخواست می‌کنم از طریق رایزنی با مقامات عراق تسهیلات و بستر‌های لازم برای حضور هرچه بیشتر شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایران در پروژه‌ها را فراهم کنند.

شافعی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های استانی میان ایران و عراق پیشنهاد داد و گفت: تعدادی از اتاق‌های استان‌های مرزی و صنعتی ایران با تعدادی از اتاق‌های استان‌های مستعد عراق پیمان همکاری و خواهرخواندگی منعقد کنند و با هماهنگی اتاق‌های مشترک، موضوع مشارکت در زیرساخت‌ها و پروژه‌ها را مدیریت و راهبری داشته باشند.

وی در ارتباط با تسهیل سرمایه‌گذاری و تولید مشترک میان فعالان بخش خصوصی، بر اجرایی شدن ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرز‌های دو کشور که در اجلاس‌های قبلی کمیسیون مشترک موردتوافق قرار گرفته، ولی تاکنون عملیاتی نشده است، تأکید کرد.

شافعی گفت: در حوزه انرژی، شرکت‌های بخش خصوصی ایران آمادگی دارند با بخش‌های دولتی و خصوصی عراق در خصوص تبادل تجربیات در زمینه انرژی ازجمله مشاوره، ساخت و احداث نیروگاه، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با توجه به تجارب و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید برق و ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق همکاری کنند.

رئیس اتاق ایران افزود: امکان همکاری جهت شراکت و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و کشت فراسرزمینی و همچنین نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات تولیدی و صنعتی به‌ویژه در بخش صنایع غذایی و لبنی در عراق وجود دارد. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم اتاق مشترک ایران و عراق با تشکیل کمیته صنعتی و سرمایه‌گذاری پروژه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در کلیه استان‌های عراق را شناسایی و فعالان اقتصادی علاقه‌مند را جهت همکاری و مشارکت معرفی کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند با بخش خصوصی عراق در زمینه خودرو و انتقال تجربیات در زمینه گازسوز کردن انواع خودرو‌ها در عراق همکاری و مشارکت کنند.

شافعی گفت: یکی دیگر از زمینه‌های عملی همکاری دو کشور موضوع گردشگری سلامت است. به نظر می‌رسد از این ظرفیت تاکنون به نحو شایسته استفاده نشده است اگرچه شیوع ویروس کرونا عملاً تحقق این همکاری را تحت‌الشعاع قرار داده است، ولی امیدواریم با برنامه‌ریزی مقامات بهداشتی، اتاق‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی، در دوران پسا کرونا شاهد گسترش همکاری‌ها در این زمینه و ارائه خدمات ارزنده به گردشگران سلامت عراق باشیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار