تاکید مسعود بارزانی بر توسعه روابط اقتصادی با ایران

مسعود بارزانی در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بر توسعه روابط دوجانبه در زمینه فرهنگی، اقتصادی و تجاری تاکید کرد.
کد خبر: ۴۹۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸ - 21December 2021

تاکید مسعود بارزانی بر توسعه روابط اقتصادی با ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات این منطقه روز سه شنبه در شهر «اربیل» با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار و گفت‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری «شفق» «مسعود بارزانی» با «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق دیدار کرد. طرفین در این دیدار در زمینه اوضاع سیاسی عراق، نتایج انتخابات و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین رایزنی کردند.

در این بیانیه دفتر بارزانی آمده است که دو طرف بر لزوم اجرای سه اصل مشارکت، هماهنگی و توازن برای دستیابی به ثبات و بهبود و یکپارچگی روند سیاسی در عراق تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف همچنین روابط بین کردستان عراق و ایران و توسعه روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو طرف تاکید کردند.

نخست وزیر منطقه کردستان عراق روز دوشنبه در دیدار با یک مقام بلند پایه ایران بر گسترش روابط با تهران تاکید کرد.

«مسرور بارزانی» نخست وزیر کردستان عراق نیز اخیرا در شهر اربیل میزبان «مهدی صفری» مشاور وزیر امور خارجه ایران در امور اقتصادی بود. بارزانی در ملاقات با مقام ایرانی راه‌های تقویت چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این دیدار تحولات سیاسی خاورمیانه، روابط بغداد و اربیل و موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث قرار گرفت.

مسرور بارزانی چندی قبل نیز در نشستی به روابط تهران و اربیل پرداخت و گفت: «ایران همسایه ماست و ما می‌خواهیم که روابطمان -بر پایه احترام متقابل، خوب و وضعیت با آن طبیعی باشد. روابط ما با آمریکا علیه ایران نیست بلکه بر پایه احترام متقابل است.»

«سید کاظم سجاد پور» مشاور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست حضور داشت و گفت: «تصورات بسیاری درباره منطقه و ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که یک تهدید وجود دارد و ایران منبع خطر است در حالی که این اشتباه است.»

سید کاظم سجادپور در ادامه اظهار داشت که مردم «بخشی از این منطقه هستند و فرهنگ این منطقه نزدیک به یکدیگر است».

سجادپور همچنین با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و عراق روابط گسترد‌ه‌ای دارند، افزود: «منطقه کردستان طرفی است که کسی نمی‌تواند آن را رد کند. ما می‌توانیم با یکدیگر روابط برقرار کنیم».

وی همچنین با بیان اینکه کُرد‌ها با ایران همبستگی داشته‌اند، خاطر نشان کرد: «عراق همسایه ما است و تحقق روند دموکراتیک ضروری است. باید به روند دموکراتیک در عراق احترام گذاشته شود. ایران تنها کشوری است که با سه قشر کُردها، شیعیان و اهل‌سنت عراق هم‌مرز است».

مشاور وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش همچنین در ارتباط با حضور آمریکا در منطقه گفت: «اقداماتی که آمریکا در منطقه انجام می‌دهد، ممکن است حتی مورد رضایت کُرد‌ها نباشد.»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار