جدیدترین موضع کاخ سفید درباره مذاکرات وین

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان در مذاکرات وین به توافقی برای بازگشت دو طرف به پایبندی به توافق هسته‌ای رسید، گفت که نباید تسلیم شد؛ آمریکا و کشور‌های مذاکره‌کننده با ایران، متفق‌القول هستند.
کد خبر: ۵۰۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲ - 21January 2022

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری دیروز (پنجشنبه ۲۰ ژانویه) به سوالی در خصوص اظهارات اخیر جو بایدن درباره مذاکرات وین پاسخ داد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، وی در پاسخ به سوالی درباره «خوشبینی بایدن» و اینکه آیا ایالات متحده قصد دارد تضمین‌هایی را که تهران به دنبال آن است، ارائه دهد، پاسخ داد: خوب، فکر می‌کنم بستگی به این دارد که ایران مایل است چه چیزی را به میز مذاکره بیاورد. بنابراین، رئیس‌جمهور همیشه قصد دارد - می‌دانید، او معتقد است که دیپلماسی بهترین و اولین گزینه است؛ و ما مشغول (مذاکرات) هستیم - فکر می‌کنم اکنون هشتمین دور مذاکرات است و ما خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.

وی در ادامه گفت: او (بایدن) همچنین چند هفته پیش از تیمش خواست تا مجموعه‌ای از گزینه‌ها را (در صورت شکست مذاکرات وین) آماده کند. بنابراین، این هم اتفاق افتاده است. منظورم این است که واقعیت‌هایی وجود دارد، اما در اینجا به دلیل تصمیم آخرین رئیس‌جمهور برای خروج از توافق هسته‌ای ایران به آن نگاه می‌کنیم که به این معنی است که ایران به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز خود بسیار نزدیک‌تر است. ما شفافیت یا قابلیت دید مانند زمانی که در توافق بودیم را نداریم. حملات بیشتری در سراسر جهان به متحدان و شرکای ما صورت گرفته است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: بنابراین، برخی واقعیت‌ها از شرایط چالش برانگیزی که در آن به دلیل تصمیم رئیس‌جمهور سابق هستیم، وجود دارد؛ و تیم او در آن زمان، به همه یادآوری می‌کنم، قول دادند که در مورد یک توافق قوی‌تر مذاکره کنند، که این اتفاقات رخ ندهد. این درست نبود (به قولشان عمل نکردند). بنابراین، ما اینجا هستیم. در مذاکرات دیپلماتیک هستیم و در مورد جایی که ایستاده‌ایم و آنچه که با آن موافقت می‌کنیم، کاملاً روشن بوده‌ایم.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در کنفرانس خبری برای تشریح سال اول ریاست‌جمهوری خود، حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین را تایید کرد.

وی گفت: زمان تسلیم شدن نرسیده است. پیشرفت‌هایی در حال انجام است، اما باید دید [که چه می‌شود].

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «رویترز» که پرسید آیا می‌توان امید داشت که در مذاکرات وین به توافقی برای بازگشت دو طرف به پایبندی به توافق هسته‌ای رسید یا اینکه باید تسلیم شد، توضیح داد: «اتفاقاً برعکس؛ نباید تسلیم شد... آمریکا و کشور‌های مذاکره‌کننده با ایران، متفق‌القول هستند».

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند هفته پیش آغاز شده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی با اذعان به این که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته، مدعی هستند اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

دیپلمات‌های غربی همچنین همواره روی عنصر زمان مانور داده و تلاش کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند. تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روز‌های اجرایی شدن بر اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشور‌های غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار